1402/09/18-13:12

'میدان گاه مترو جهاد' برنده جایزه دزین(Dezeen Awards) ۲۰۲۳ شد

'میدان گاه مترو جهاد' برنده جایزه دزین(Dezeen Awards) ۲۰۲۳ شد

'میدان گاه مترو جهاد' که ساخت و توسعه آن توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران و طراحی معماری آن توسط استودیو معماری کا (محمد خاوریان) انجام شده بود در فهرست برندگان جایزه معماری دزین ۲۰۲۳ قرار گرفت.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، "میدان گاه مترو جهاد" که ساخت و توسعه آن توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران و طراحی معماری آن توسط استودیو معماری کا (محمد خاوریان) انجام شده بود در فهرست برندگان جایزه معماری دزین ۲۰۲۳ در بخش زیرساخت و حمل و نقل قرار گرفت.

این پروژه تلاش موفقی برای بازتعریف ورودی های مترو در تهران بود و معماری آن به گونه ای بود که این ورودی ها را به عنوان بستری آزاد و قابل تعریف توسط کاربران برای رویدادهای شهری و بازآفرینی نقاط غیرقابل استفاده برای شهروندان در راستای طرح کلی تبدیل تهران به شهری پیاده محور تعریف کند.

از نکات خاص این پروژه می توان به استفاده از روش های بومی در ساخت ۳۰۰هزار آجر دست ساز به جای استفاده از مصالح صنعتی اشاره کرد که در هشت کارگاه در تهران انجام و منجر به فعال شدن این کارگاه های نیمه فعال شد.

در بیانیه هیات داوران جایزه درباره «میدان‌گاه مترو جهاد» آمده است:

این پروژه، فضاهای سخاوتمندانه‌ای را با استفاده از آجرهای دست‌ساز که توسط صنعتگران محلی از مواد بومی ساخته شده، ایجاد کرده است. این ساختمان که به زیبایی طراحی شده از نور و تهویه طبیعی به خوبی استفاده می‌کند تا یک فضای شهری مناسب و دلپذیر را با ساختاری سودمند رقم بزند.

جایزه دزین (Dezeen Awards) یک رویداد بین المللی سالانه است که توسط یک هیئت بین المللی متشکل از ۹۰ چهره برجسته از دنیای معماری و طراحی داوری شده و بهترین پروژه های معماری، فضای داخلی، طراحی و معماری پایدار در سراسر دنیا و همچنین استودیوها، معماران و طراحان منحصر به فرد را که برجسته ترین آثار را تولید می کنند، با معیارهایی چون زیبایی، نوآوری و مفید بودن برای مردم شناسایی می کند.

گفتنی است میدان‌گاه مترو جهاد در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع و با زیربنای ۸۰۰ مترمربع در اردیبهشت ماه سال جاری به بهره برداری رسید و علاوه بر اینکه در طراحی معماری سازه قوسی شکل این میدان گاه، ارزش‌های معماری ایرانی اسلامی در نظر گرفته شده است، این میدان گاه تأثیر بسزایی در ارتقای کیفیت یکی از پرترددترین فضاهای شهری پایتخت دارد.

در طراحی میدان گاه مترو جهاد به موضوع مناسب‌سازی و امکان استفاده شهروندان کم‌توان نیز توجه ویژه‌ای شده است و نورپردازی خاص و نمای متفاوت این سازه در شب، آن را به یکی از نمادهای شهری تهران تبدیل کرده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط