1402/09/21-10:46

تحولات چشمگیر مدیریت بحران در دوره جدید مدیریت شهری نسبت به دوره‌های گذشته

تحولات چشمگیر مدیریت بحران در دوره جدید مدیریت شهری نسبت به دوره‌های گذشته

شصت و ششمین جلسه کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با هدف بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌ها، گودهای پرخطر، وضعیت فاضلاب منطقه و حوادث محتمل منطقه ۲۲ و اقدامات انجام گرفته برای پیشگیری از حوادث در شهرداری منطقه ۲۲ برگزار شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در این جلسه که با حضور مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر، علی نصیری رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، قدرت‌الله محمدی مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مسعود نصرتی شهردار منطقه ۲۲ و جمعی از معاونان و مدیران سازمان‌های یاد شده و شهرداری منطقه برگزار شد، مهدی بابایی بر لزوم صدور اخطار و در ادامه برخورد جدی با پیمانکاران خاطی در خصوص موضوعات مرتبط با سلامت و محیط زیست(HSE) در منطقه تاکید کرد.

وی گفت: ما در لایحه بهبود و توسعه خدمات آتش‌نشانی بر هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف امدادی برای ارتقای ایمنی تاکید کرده و نیز وظایفی به شهرداران نواحی تفویض شده، در نتیجه شهرداران نواحی هم باید با عینک ایمنی به موضوعات مرتبط با ایمنی و بحران توجه کنند.

وی با یادآوری این نکته که عملکرد شهرداران نواحی در خصوص توجه به موضوعات ایمنی باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد، افزود: سیاست ما کاهش حوادث و پیشگیری و اطلاع‌رسانی در این زمینه است‌. باید دقت داشته باشیم برای شهری ایمن و آماده موضوعات مرتبط با سلامت و محیط‌زیست هم باید با دقت و تعامل بیشتری دنبال شود.

وی از کاهش حوادث در منطقه به عنوان خروجی اصلی و اثرپذیری اقدامات انجام گرفته نام برد و یادآور شد: در حوزه مدیریت بحران و نیز آتش‌نشانی نسبت به دوره‌های گذشته مدیریت شهری تحولات چشمگیری رخ داده و شاهد این تحولات هستیم.

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به این که منطقه ۲۲ یکی از  سخت‌ترین مناطق تهران در زمینه مدیریت بحران است، از حجم ساخت و ساز بالا، موضوع کانال هدایت آب‌های سطحی، ورودی طوفان در تهران، وجود روددره‌ها، دریاچه چیتگر، مخاطرات زمین‌شناسی و نقشه گسل در منطقه و مباحث مربوط به حریق و مقاوم‌سازی به عنوان بخشی از موضوعاتی نام برد که در این منطقه باید مورد بررسی قرار گیرد و مورد توجه باشد.

وی در ادامه به تشریح وضعیت نصب سنسورهای مختلف مربوط به سامانه‌های شتاب‌نگاری، سامانه تخمین خسارت و سامانه سیل در منطقه ۲۲ پرداخت و از نوساز بودن این منطقه به عنوان یکی از فاکتورهای بسیار مهم در کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از وقوع زلزله احتمالی نام برد.

موضوعات مربوط به پدافند غیرعامل، تعداد پایگاه‌های مدیریت بحران در منطقه و نقش منطقه در پهنه‌بندی استان‌های معین نکات دیگری بود که وی به بحث و بررسی در خصوص آنها پرداخت.

در ادامه اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان به ارائه توضیحاتی در خصوص بافت فرسوده، مخاطرات و پهنه‌های سیلابی این منطقه، وضعیت اطراف رودخانه کن و لزوم توجه به مخاطرات احتمالی آن در زمان وقوع سیلاب، وضعیت گسل‌ها، وضعیت قنوات و لزوم تکمیل شناسنامه این قنوات، وضعیت زمین‌لغزش‌های احتمالی در منطقه، وضعیت فروریزش و لزوم تکمیل اطلاعات در این خصوص، آمار پراکندگی تلفات انسانی و خسارات ساختمانی بر مبنای سناریوی گسل ری، سامانه‌های هشدار محلی، وضعیت ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه در ۴۶۰ ساختمان بلندمرتبه شناسایی شده، گودهای رها شده و سند کاهش خطر محلات پرداخت.

برگزاری جلسات مدیریت بحران در سطح نواحی، برگزاری تمرینات و مانورها، موضوع اسکان اضطراری در منطقه و برآورد میزان اسکان، نگهداری سایت‌های اسکان اضطراری و بررسی وضعیت استاندارد پدهای هلی‌کوپتر در منطقه نیز موضوعاتی بود که «صمیم مرادی روزبهانی» معاون آمادگی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به آن اشاره کرد.

در ادامه وضعیت پدافند غیرعامل و موضوعات مربوط به HSE، در سطح منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

بنابراین گزارش، همچنین در ادامه این جلسه قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز بر اهمیت نقش شهرداران نواحی برای گزارش موارد ناایمنی در سطح منطقه تاکید کرد و از منطقه ۲۲ به عنوان یکی از مناطق هدف آتش‌نشانی نام برد که به واسطه نوساز بودن، تردد روزانه بسیار زیاد خودروها، هم‌جواری با استان‌های دیگر و تعداد زیاد مراکز گردشگری از شرایط ویژه‌ای برای آتش‌نشانی برخوردار است.

وی گفت: همه خیابان‌های تهران تبدیل به پارکینگ شده و در مواقع امدادی، شرایط برای ورود ماشین‌آلات امدادی دشوار می‌شود.

بررسی نقاط حادثه خیز، تعدد تصادفات، نیازمندی به تاسیس یک ایستگاه آتش‌نشانی دیگر در سطح منطقه برای رسیدن به تعداد ۱۰ ایستگاه، توجه ویژه به جنگل چیتگر و راه‌اندازی ایستگاه غواصی با توجه به وجود دریاچه چیتگر در منطقه، موضوعات دیگری بود که وی به آنها اشاره کرد.

در این جلسه کامران عبدولی معاون سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز گزارشی از وضعیت حریق در منطقه و اقدامات آتش‌نشانی در این زمینه ارائه داد.

وی در گزارش خود به تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تعداد حریق، حوادث و خدمات ایمنی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره کرد‌ و در ادامه به بررسی وضعیت ساختمان‌های ناایمن، بحرانی، پرخطر، میان خطر ، وضعیت مراکز درمانی، مدارس، ساختمان‌های پرخطر و بازدیدهای آتش‌نشانی در این منطقه پرداخت.

ارائه توضیحاتی در خصوص شیوه‌نامه ابلاغی و پیگیری اجرای دستورالعمل ایمنی و آتش‌نشانی در کمیته ایمنی نواحی، ساختمان‌های بحرانی و شرح ناایمنی‌ها در این ساختمان‌ها و اقدامات انجام گرفته در خصوص رفع ناایمنی‌ها و نقاط بی‌دفاع، نقاط کور با موانع هنگام حضور خودروی عملیاتی و طرح پلاک ایمن در منطقه، موضوعات دیگری بود که در گزارش آتش‌نشانی مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه مسعود نصرتی شهردار منطقه ۲۲ توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام گرفته برای رفع مشکلات مربوط به فاضلاب منطقه و وضعیت پایان کار برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه در این منطقه ارائه داد.  

وی افزود: ما در منطقه ۲۲ برای بلندمرتبه‌ها هنوز پایان کار صادر نکرده‌ایم ، بخش اعظم این ساختمان‌ها در املاک دولتی ایجاد شده که باید مشکل آن حل شود‌.

همچنین محمد حسن فصیح معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ گزارشی از اقدامات انجام گرفته در خصوص موضوعاتی چون گود‌های ناایمن، وضعیت ایمنی دو مرکز خرید ناایمن در منطقه و رفع مشکل فاضلاب منطقه ارائه کرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط