1402/09/29-15:48

تجلیل از طراح پروژه میدانگاه جهاد توسط معاون شهردار تهران

تجلیل از طراح پروژه میدانگاه جهاد توسط معاون شهردار تهران

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از طراح 'میدانگاه جهاد' تجلیل کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط‌عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، "هادی حق‌بین" معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران عصر روز دوشنبه ۲۷ آذرماه، طی جلسه‌ای که با حضور مسعود حق لطفی سرپرست سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران و برخی دیگر از مدیران ارشد این معاونت برگزار شد، از "محمدخاوریان" طراح "میدانگاه جهاد" تقدیر کرد.

"هادی حق‌بین"، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، ضمن تمجید از ایده و طرح وی و اقدامات تیم سازنده با تأکید بر اینکه ساخت این پروژه طی مدت ۱۱ ماه بدون وقفه انجام شد، افزود: توجه دوره ششم مدیریت شهری به اینگونه طرح‌ها و دقت در اجرای پروژه باعث شد، تا یکی از معتبرترین جوایز بین المللی معماری به این میدانگاه تعلق گیرد.

"محمد خاوریان" طراح میدانگاه جهاد نیز با بیان اینکه طرح میدانگاه جهاد از میان ۵۰۰۰ طرح انتخاب شده است، گفت: یکی از عواملی که باعث جلب‌توجه این پروژه از منظر داوران شد نتیجه کار بر روی ورودی مترو بود که فضای پیرامونی را به‌گونه‌ای ایجاد کرده تا مکانی برای استراحت، رویدادهای اجتماعی، گالری، ورودی و... دعوت از شهروندان را تداعی کند.

وی افزود: کثرت این‌گونه طرح‌ها در شهر باعث جذابیت و سرزندگی شهر خواهد شد که خوشبختانه این مهم مورد توجه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در این دوره است.

بر اساس این گزارش "میدان گاه مترو جهاد" که ساخت و توسعه آن توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران و با طراحی محمد خاوریان انجام شده بود در فهرست برندگان جایزه معماری دِزین ۲۰۲۳ در بخش زیرساخت و حمل‌ونقل قرار گرفت.

این پروژه تلاش موفقی برای بازتعریف ورودی‌های مترو در تهران بود و معماری آن به‌گونه‌ای بود که این ورودی‌ها را به‌عنوان بستری آزاد و قابل‌تعریف توسط کاربران برای رویدادهای شهری و بازآفرینی نقاط غیرقابل‌استفاده برای شهروندان در راستای طرح کلی تبدیل تهران به شهری انسان محور تعریف کند.

از نکات خاص این پروژه می‌توان به استفاده از مصالح سنتی شامل ۳۰۰ هزار قطعه آجر دست‌ساز به‌جای استفاده از مصالح صنعتی اشاره کرد که قوس‌ها و طاق‌های آجری زیبایی را در یکی از نقاط پرتردد شهر خلق کرده است.

در بیانیه هیئت داوران جایزه درباره «میدانگاه مترو جهاد» آمده است:

این پروژه، فضاهای سخاوتمندانه‌ای را با استفاده از آجرهای دست‌ساز که توسط صنعتگران محلی از مواد بومی ساخته شده، ایجاد کرده است. این ساختمان که به زیبایی طراحی شده از نور و تهویه طبیعی به‌خوبی استفاده می‌کند تا یک فضای شهری مناسب و دلپذیر را با ساختاری سودمند رقم بزند.

جایزه دزین (Dezeen Awards) یک رویداد بین‌المللی سالانه است که توسط یک هیئت بین‌المللی متشکل از ۹۰ چهره برجسته از دنیای معماری و طراحی داوری شده و بهترین پروژه‌های معماری، فضای داخلی، طراحی و معماری پایدار در سراسر دنیا و همچنین استودیوها، معماران و طراحان منحصربه‌فرد را که برجسته‌ترین آثار را تولید می‌کنند، با معیارهایی چون زیبایی، نوآوری و مفیدبودن برای مردم شناسایی می‌کند.

گفتنی است میدانگاه مترو جهاد در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ مترمربع و با زیربنای ۸۰۰ مترمربع در اردیبهشت‌ماه سال جاری به بهره‌برداری رسید و علاوه بر اینکه در طراحی معماری سازه قوسی شکل این میدان گاه، ارزش‌های معماری ایرانی‌اسلامی در نظر گرفته شده است، تأثیر بسزایی در ارتقای کیفیت یکی از پرترددترین فضاهای شهری پایتخت دارد.

در طراحی میدان گاه مترو جهاد به موضوع مناسب‌سازی و امکان استفاده شهروندان کم‌توان نیز توجه ویژه‌ای شده است و نورپردازی خاص و نمای متفاوت این سازه در شب، آن را به یکی از نمادهای شهری تهران تبدیل کرده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط