1402/10/05-20:46
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد؛

همسویی مسکن و بازآفرینی شهری در این دوره از مدیریت شهر

همسویی مسکن و بازآفرینی شهری در این دوره از مدیریت شهر

هدایت در اولین همایش ملی بازآفرینی شهری، ایمنی و مدیریت بحران، تصریح کرد: در حال حاضر سیاستی که سازمان نوسازی شهر تهران پیش می برد، بحث همسو کردن موضوع مسکن و بازآفرینی شهری است که متأسفانه در دهه های گذشته از این موضوع غفلت شده است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، مهدی هدایت در اولین همایش ملی بازآفرینی شهری، ایمنی و مدیریت بحران که با حضور معاون راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، مدیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و جمعی از مسئولان، متخصصان، حرفه مندان، اساتید و دانشجویان حوزه شهری برگزار شد، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب در کشور بیش از ۸ میلیون مسکن ساخته شده است اما چون این موضوع با سیاست‌های بازآفرینی شهری همسو نبوده است ما شاهد فرسودگی بیشتر شهرها، عدم توسعه درون زا و افرایش محدوده های ناکارآمد شهری هستیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که شکل گیری بافت های فرسوده در شهر تهران طی دو دوره مهم صورت گرفته است، توضیح داد: بیش از ۳۴ درصد از بافت‌های فرسوده شهر تهران پس از جنگ جهانی دوم و بیش از ۳۲ درصد از بافت های فرسوده بعد از اصلاحات ارضی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: بعد از ابلاغ ماده ۱۰۱ و ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، توقفی در شکل‌گیری بافت‌های فرسوده اتفاق افتاده و تقریباً از سال ۱۳۶۵ شکل‌گیری بافت های فرسوده در تهران متوقف می‌شود، اما عدم توجه به بحث مسکن در نهایت منجر به این شد که شاهد شکل‌گیری شهرهای جدید در حاشیه تهران و سایر کلان شهرهای کشور باشیم.

هدایت یادآور شد: بعد از اینکه یک سری صنایع در شهر تهران کاربردهای خود را از دست دادند (مثل کوره‌های آجرپزی در منطقه ۱۹) تبدیل به عرصه‌های ناکارآمد و بی‌دفاع در شهر تهران شدند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهرن با اشاره به این که در شهر تهران حدود ۴۶۰۰ هکتار بافت‌های فرسوده و ۴۵۰۰ هکتار عرصه‌های ناکارآمد وجود دارد، بر ضرورت هم سو شدن سیاست های مسکن و بازآفرینی شهری تأکید کرد.

هدایت عنوان کرد: سیاستی که ما الان در ابعاد مختلف داریم پیش می‌بریم بخش اول بحث مسکن است و راهبرد دوم ارتقاء خدمات در محدوده‌های هدف بازآفرینی و ایجاد ارزش افزوده با توجه به اقتصاد محدوده‌های بافت فرسوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از تهیه بیش از ۸۴ طرح موضوعی و موضعی و بازآفرینی برای حدود ۷ هزار هکتار از عرصه‌های ناکارآمد و ناپایدار شهر تهران خبر داد و گفت: در شهر تهران در ۱۰ سال گذشته شاهد رکود جدی در نوسازی بودیم و متاسفانه هر سال به نسبت سال گذشته این شرایط در شهر تهران بدتر می‌شد؛ نخستین اقدامی که ما در سازمان نوسازی در این دوره از مدیریت شهری انجام دادیم این بود که پس از ابلاغ مصوبه بند ۱۵ طرح تفصیلی، بسته های تشویقی شهرسازانه با در نظر گیری تمام ملاحضات بالادستی تهیه کردیم و خروجی آن این شد که الان بعد از گذشت چند سال شاهد جهش خوب در نوسازی شهر تهران هستیم که همین امروز که در خدمت شما هستیم به نسبت دوره مشابه سال قبل بیش از دو و نیم برابر آمار نوسازی در شهر تهران بیشتر شده است و خوشبختانه این روند صعودی ادامه دارد تا ما بتوانیم به سه درصدی که ۱۰ سالانه توافق کرده‌ایم را محقق کنیم.

به گفته هدایت، تعریف محلات الگو در شهر تهران، اقدام بعدی سازمان نوسازی بوده است و اولین طرح محله الگو از طریق برگزاری مسابقه انتخاب شده و با رویکرد تأمین همزمان خدمات و سکونت، توجه ویژه به فناوری های نوین، معماری سبز، معماری ایرانی اسلامی و فضاهای کار اشتراکی در منطقه ۱۲ در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در حال اجراست و در محلات مختلف در حال تکثیر است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به این که خدمات در بافت‌های فرسوده شهر تهران به نسبت نقاط و مناطق برخوردار شهر تهران یک سوم است، عنوان کرد: در شهر تهران محدوده‌هایی مثل محدوده گلابدره در منطقه ۱، سیمین قلعه در منطقه ۱، اسلامشهر در منطقه ۲ و ده ونک در منطقه ۳ وجود دارد که برای اولین بار ما سکونت ساکنین در این محدوده‌ها را به رسمیت شناختیم و برای این محدوده‌ها طرح‌های بازآفرینی تهیه کردیم که امسال این طرح‌ها بعد از ۱۰ سال توقف نوسازی در این محدوده‌ها شروع شده است.

هدایت در خاتمه سخنان خود در این همایش ابراز امیداواری کرد که با کمک تخصصی و حمایت اساتید و دانشجویان بتوان ایمنی، تاب آوری و ارتقا کیفیت زندگی در بخش‌های مختلف را محقق کرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط