1402/10/27-17:31

شهر تا جایی تاب‌آور است که خدمات حیاتی آن در هر شرایطی برقرار باشد

شهر تا جایی تاب‌آور است که خدمات حیاتی آن در هر شرایطی برقرار باشد

نشست علمی ملاحظات پدافند غیر عامل در فضاهای زیرسطحی با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان برگزار شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری رئیس سازمان، در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان در بخش پدافند غیر عامل فضاهای زیرسطحی تهران گفت: در حال حاضر می‌توان گفت یک تهران روی زمین و یک تهران زیر زمین داریم که می‌تواند هم تاب‌آوری شهر را تضمین کند و هم آن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: اگر تاب‌آوری ترکیبی از ظرفیت‌های مختلف و توانایی یک شهر در برابر مخاطرات باشد، شهر تا جایی تاب‌آور است که خدمات حیاتی آن در هر شرایطی برقرار باشد.

وی در ادامه یادآور شد: در دنیا تجاربی درخصوص استفاده از فضاهای زیر سطحی وجود دارد و در این تجارب به دو موضوع توجه شده که یکی امنیت این فضاهاست و موضوع دیگر آمادگی آنهاست که به عنوان یک ظرفیت برای کمک دادن به شهر از آنها استفاده می‌شود.

وی توضیح داد: گاهی اوقات فضاهای بیمارستانی را در چنین فضاهایی درست می‌کنند، چون هم در برابر حوادث طبیعی و هم در برابر حملات نظامی توان تامین الزامات مرکز و حفاظت از جان انسان‌ها در آنها فراهم شده است.

به گفته وی یکی از اصول پدافند غیرعامل در این فضاها، چند ظرفیتی بودن آنهاست تا بتوان هم در شرایط عادی و هم در شرایط اضطراری از آنها استفاده کرد.

نصیری در ادامه افزود: توجه ویژه به چند منظوره‌سازی در فضاهای زیرسطحی، در زمان وقوع مخاطرات اهمیت خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به تشریح اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به عنوان متولی راهبری پدافند غیر عامل شهرداری تهران پرداخت و سپس به تشریح اقدامات انجام گرفته در قالب فعالیت کمیته راهبری فضاهای زیرسطحی و ساختار آن پرداخت.

استقرار نیروهای اورژانس، تهیه و بروزرسانی لایه‌های سه بعدی، تدوین استانداردها و ضوابط ایمنی، آتش‌نشانی و مدیریت بحران، پیگیری انجام مطالعات پدافند غیرعامل خطوط موجود و جدیدالحداث مترو، امکان‌سنجی و شناسایی پتانسیل‌های موجود جهت بهره‌برداری چند منظوره، انجام مانور دوره‌ای نحوه مقابله با شرایط اضطراری، فعال کردن کارگروه مترو جهت پیگیری دستورالعمل اجرایی کمیته فضاهای زیر سطحی و اتصال بیمارستان‌های چند تخصصی به خطوط و پایانه‌های مترو بخشی از اقداماتی بود که وی در گزارش خود به آنها اشاره کرد.

نصیری در ادامه از اقدامات انجام گرفته برای اتصال خطوط مترو به بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و بیمارستان میلاد خبر داد و سپس درباره دلایل اهمیت این اقدام توضیحاتی ارائه داد.

پیگیری تهدیدات مترتب بر ایستگاه‌ها و خطوط مترو شامل مواردی چون نشت فاضلاب به ایستگاه‌ها و زمین‌های در حال احداث مترو، نشت آب به ایستگاه‌ها و رفع خطر گودهای رها شده، مصون‌سازی تونل راه‌آهن قطار تهران-تبریز به منظور تکمیل الزامات ایمنی، تدوین دستورالعمل ضریب ایمنی مترو و تلاش برای نهایی‌سازی آن موضوعات دیگری بود که در این نشست تشریح شد.

وی افزود: قبل از حادثه باید آسیب‌پذیری خود را کم کنیم چون بسیاری از تهدیدات با اندکی هزینه و توجه حل می‌شوند.

وی در پایان از شکل‌گیری فرهنگ مطالبه ایمنی در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و از این موضوع به عنوان خبری خوب نام برد که متاثر از آن، موضوعات مربوط به ایمنی با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط