1402/12/04-13:08

بررسی افزایش ایمنی بیمارستان‌های تهران و ارزیابی چالش‌های موجود

بررسی افزایش ایمنی بیمارستان‌های تهران و ارزیابی چالش‌های موجود

نشست ارزیابی و ایمن‌سازی بیمارستان‌های شهر تهران با هدف بررسی وضعیت ارزیابی ایمنی مراکز درمانی، شناخت چالش‌ها و بررسی راهکارها با حضور نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی از نمایندگان بیمارستان های شهر تهران، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و معاون تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دکتر علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست بر ضرورت تدوین یک برنامه منسجم برای تامین ایمنی مراکز درمانی تاکید کرد و گفت: برخی از مراکز درمانی در اولویت رفع ناایمنی قرار دارند.

نصیری تصریح کرد: هدف از برگزاری این نشست کمک به ارتقای ایمنی بیمارستان‌ها و افزایش هماهنگی‌ها است. برخی از مراکز درمانی در اولویت قرار دارند که باید مشکلاتشان رفع شود. در نتیجه با یک برنامه منسجم باید در این زمینه اقدام کرد.

وی افزود: باید به سمت شناخت وضع موجود، بررسی تعداد بیمارستان‌ها، بررسی فضای سازه‌ای، شناخت کمبود‌ها، بررسی مسایل در زمان بحران، ایجاد ساختارهای جدید و چگونگی ایجاد آن و افزایش ایمنی ساختارها و زیرساخت‌های موجود حرکت کرد.

بر اساس این گزارش، ارزیابی اعتباربخشی بیمارستان‌ها، بررسی تاثیرات حوادث ثانویه بر وضعیت بیمارستان‌ها، بررسی استانداردها، تعیین تیم‌های ارزیابی فرابیمارستانی، توجه به ایمنی اجزای غیر سازه‌ای، پیگیری مشکلات و نقایص مربوط به برق بیمارستان‌ها، توجه به ایمنی دربرابر حریق، تقسیم کار و تعیین تکلیف مخازن آب اضطراری شهر تهران موضوعاتی دیگری بود که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این جلسه به آنها اشاره کرد.

اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این نشست گزارش بررسی وضعیت ایمنی بیمارستان‌های شهر تهران را تشریح کرد.

سلیمی گفت: در طرح ارزیابی ایمنی ساختمان های مهم و بلند مرتبه شهر تهران تمرکز ما بر روی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است و باید به وضعیت آنها رسیدگی شود و درباره برخی از آنها اقدام عاجل صورت گیرد.

وی افزود: بر اساس نتایج ارزیابی ایمنی مراکز درمانی یکی از مشکلات ما این است که شناسنامه فنی ساختمان ها ضعیف است و رفع این مشکل نیاز به ارزیابی دارد و باید مدارک مورد بررسی محتوایی قرار گیرد.

همچنین اتصال بیمارستان‌های شهر تهران به سامانه هشدار سریع، بررسی وضعیت بیمارستان‌‌ها در برابر مخاطره سیلاب، اقدامات ضروری برای مقابله با بحران‌های احتمالی، نصب مخازن آب اضطراری در بیمارستان‌های منتخب و چالش‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از نظر HSE شامل چالش‌های فنی، مدیریتی در کنار مجوزها و استاندارد‌ها، موضوعاتی دیگری بود که وی به آنها اشاره کرد.

کامران عبدولی معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در این نشست به بررسی اهمیت ایمنی مراکز درمانی، اقدامات انجام شده از سوی سازمان آتش‌نشانی، استعلام‌ها، فرایند انجام کار، اهمیت موضوع، برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات مربوط به ایمنی پرداخت.

حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در ادامه این نشست در سخنانی تصریح کرد: بیمارستان مجموعه‌ای پیچیده و گران و شاخص توسعه در کشور است. در نتیجه سرپا بودن آن نماد آرامش است‌.

وی با تشکر از سازمان پیشگیری و مدیربت بحران تهران و سازمان آتش‌نشانی برای ورود به موضوع ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها افزود: در حال حاضر فقیرترین شهر در زمینه نظام بیمارستانی تهران است. باید دست نظام سلامت را گرفت و کمک کرد.

در ادامه این نشست موضوعات مختلف مربوط به ایمنی بیمارستان‌ها و اقدامات لازم در این خصوص مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان بیمارستان‌ها و دیگر دستگاه‌ها به همراه کارشناسان به بررسی ابعاد مختلفف آن پرداختند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط