1402/12/24-21:08

اجرای طرح پایلوت TOD در محدوده ایستگاه مترو اقدسیه و تجریش

اجرای طرح پایلوت TOD در محدوده ایستگاه مترو اقدسیه و تجریش

طراحی تفصیلی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی (TOD) در منطقه یک شهر تهران، با ابلاغ قرارداد آغاز و طی آن محدوده ایستگاه مترو اقدسیه و تجریش در دستورکار این منطقه قرار گرفت.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران، پدرام اخوان معاون شهرسازی و معماری منطقه گفت: اولین جلسه راهبری طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی (TOD) با حضور حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و معاونین شهرسازی و معماری مناطق ۲۲گانه برگزار و اجرای (TOD) در منطقه یک شهر تهران در محدوده ایستگاه مترو اقدسیه به عنوان اولویت اول و پس از آن ایستگاه متروی تجریش در دستورکار این منطقه قرار گرفت.

او افزود: در این طرح که حاصل تحقیق ۵ ساله کمیته TOD شورای اسلامی شهر تهران و مطالعات صورت گرفته توسط اداره کل شهرسازی و طرح های شهری معاونت شهرسازی و معماری است، مقرر است تا به صورت پایلوت در شعاع ۲۵۰ تا ۵۰۰ متری ۲۲ ایستگاه مترو در سطح شهر تهران و با تلفیق عرضه تراکم و بارگذاریهای شهرسازی و سیستم حمل‌ونقل انبوه ریلی، زمینه برای راه اندازی شبکه عمومی جامع مادر، فراهم شود.

وی افزود: TOD یا "توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی" امروزه بعنوان راهبردی موفق در توسعه کلانشهرها شناخته می شود، در این الگوی توسعه، بر کاهش سفر براساس طراحی کاربری های مختلط و تامین کننده نیاز شهروندان، تمرکز کاربری ها در حاشیه ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی، تسهیل استفاده شهروندان از پیاده روی و دوچرخه سواری برای تردد بین مراکز خدمات و سیستم حمل‌ونقل عمومی و کاهش استفاده از خودرو تاکید می شود.

اخوان خاطر نشان کرد: تجربه کلانشهرهای جهان حاکی از آن است که تنها راه کاهش آلودگی و معضل ترافیک در شهر تهران، بر هم زدن زنجیره علی ترافیک(که همان کاهش استفاده از خودروی شخصی است)، از طریق اجرایی نمودن رویکرد TOD است.

وی در خاتمه اظهار داشت: خروجی های حاصل از این طرح در قالب اصلاحات طرح تفصیلی جهت تصویب و ابلاغ به کمیسیون ماده ۵ ارسال خواهد شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط