1403/02/11-10:12
در اولین همایش ایمنی و سلامت شغلی آتش نشانان مطرح شد؛

حفظ سلامت جسم و روح یک آتش نشان، حفظ مهارت و تجربه است

حفظ سلامت جسم و روح یک آتش نشان، حفظ مهارت و تجربه است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در اولین همایش ایمنی و سلامت شغلی آتش نشانان بر اهمیت توجه به مقوله سلامت جسم و روح آتش نشانان تاکید کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه خبری ۱۲۵، قدرت اله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشان تهران با اشاره به اهمیت و جایگاه شغلی آتش نشانان و خطرات و آسیب های این فعالیت تصریح کرد: شغل آتش نشانی در دنیا در ردیف دومین شغل خطرناک و استرس‌زا قرار گرفته است و در بین ۳۰ شغل با ریسک بالا، این رتبه به دست آورده و این مسئله نشان دهنده این است که ما در چه وضعیتی قرار گرفته‌ایم و با چه خطرات و آسیب‌هایی در جامعه آتش‌نشانی روبرو هستیم.

وی افزود: محیط کار و فعالیت های آتش‌نشانان در حوادث شهری آسیب‌های زیادی را به همراه دارد و حرفه آتش نشانی یک سری مسائلی به همراه دارد که نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران خاطرنشان کرد: در پی پایش سلامتی جسمی و روحی آتش نشانان که با مشارکت شهر سالم شهرداری تهران انجام شد به فاکتورهای مهم سلامتی در آتش نشانان دست یافتیم که نتایج نشان می دهد باید آسیب های روحی و جسمی شناسایی شود و اقدامات لازم برای کاهش آن ها برداشته شود.

وی افزود: انتظار می رود متولیان و مسولان کشور توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند زیرا هر آتش نشان سرمایه انسانی بسیار با ارزشی است و مهارت و توانمندی در این شغل بیشتر بر پایه تجربه و مهارت است تا تحصیلات علمی و دانشگاهی، بنابراین آرامش و آسوده خاطر بودن یک آتش نشان تاثیر بسزایی در خدمت رسانی وی به شهروندان خواهد داشت.

محمدی تاکید کرد: در جریان نجات افراد و شهروندان، ثانیه‌ها تعیین کننده هستند و یک ثانیه تعلل منجر به از دست دادن جان شهروندان است و در نتیجه سلامت جسم و جان یک آتش‌نشان بسیار ارزشمند است زیرا بعضی از آتش‌نشان‌ها در هنگام عملیات در حوادث چنانچه دچار حادثه شوند ممکن است برای همیشه از کار در عملیات محروم شوند و در بخش دیگری مجبور به کار شوند که اگر این فرد از حمایت های لازم درمانی و معیشتی برخوردار نشود، بسیار آسیب زننده است.

اقدامات صورت گرفته اخیر تاثیر به سزایی در سلامت شغلی آتش نشانان دارد

سوده نجفی رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان و ابراز خرسندی از برگزاری این همایش گفت: برگزاری این همایش نشان دهنده این است که سلامت روحی و جسمی آتش نشانان برای مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران بسیار با اهمیت است و انشااله با انجام معاینات ادواری، سلامت روحی و جسمی هر چه بیشتر آتش نشانان و خانواده های ایشان را شاهد باشیم.

خوشبختانه در بسیاری از سازمان ها، موضوع HSE در جایگاه خوبی قرار دارد

علی نصیری رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه این همایش، پس از قدردانی از تلاش های آتش نشانان فداکار و پر تلاش برای امدادرسانی و خدمت رسانی به شهروندان گفت: آتش نشانان در شرایط پر استرس، پر خطر از نظر جسمانی و با اختلالات روحی زیادی قرار دارند و باید از نظر روحی و جسمی اهمیت زیادی برای ایشان قائل شویم که خوشبختانه اداره HSE سازمان آتش نشانی تهران فعالیت بسزایی برای ارتقای سطح سلامت جسمانی و روحی آتش نشانان انجام داده است.

آتش نشانان بسیار فداکار، عمق نگر و با شهامت هستند

دکتر جعفر بوالهری روانپزشک و مدیر سابق سازمان نظام روان شناسی کشور با اشاره به روحیه انسان دوستانه آتش نشانان گفت: باید با غربالگری ادواری و حمایت از افراد دارای مشکلات روحی و جسمانی، به ارتقای سطح سلامتی آتش نشانان فداکار کمک کنیم، البته که سازمان آتش نشانی تهران یک مجموعه پیشگام در موضوع سلامت جسم و روح کارکنان است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط