1400/08/09-21:32
رئیس کمیته گردشگری در تذکری عنوان کرد:

تبدیل ساختمان ۲ طبقه به ۷ طبقه در مجاور خانه لرزاده/ لزوم نظارت بر حفظ حریم میراثی

تبدیل ساختمان ۲ طبقه به ۷ طبقه در مجاور خانه لرزاده/ لزوم نظارت بر حفظ حریم میراثی

رئیس کمیته گردشگری در تذکری با اشاره به ساخت ساختمان ۷ طبقه در مجاور خانه لرزاده و عدم رعایت حریم میراثی این مجموعه گفت: جالب اینجاست که مالکیت ساختمان ساخته شده در اختیار خود شهرداری است.

به گزارش شهردارآنلاین؛ سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای ششم شهر تهران در تذکری که در آغاز جلسه نوزدهم این شورا داد، به ساخت و ساز بدون رعایت حریم میراثی در مجاور خانه لرزاده اشاره کرد و گفت: خانه استاد لرزاده که در خیابان شریعتی، پایین تر از بهارشیراز، انتهای کوچه سخن قرار دارد، پس از سالها در تملک شهرداری قرار گرفت و بازسازی شد و در ۱۷ مهر ۱۳۹۸ و به مناسبت هفته تهران گشایش یافت.

وی افزود: این خانه مطابق مصوبه شورای چهارم تبدیل به خانه معمار شد تا محلی هم برای نمایش آثار دکتر لرزاده باشد. در شورای شهر پنجم، این خانه که در اختیار سرای محله منطقه ۷ قرار داشت در اختیار شهرداری قرار گرفت تا به عنوان خانه معمار از آن استفاده شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه استاد لرزاده ۵۰ سال از عمرش را در این منزل سپری کرده افزود: خانه لرزاده با هدف ایجاد موزه توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده است و مانند همه بناهای میراثی دارای حقوق حفاظتی است از جمله ممنوعیت ساخت سازه های بلندتر از بنای ثبت شده است اما این موضوع در مورد خانه لرزاده رعایت نشده و حتی با وجود تذکرات اعلام شده از سوی شورای شهر تهران، در حریم میراثی خانه موزه لرزاده(خانه معمار) ساختمان ۷ طبقه ساخته شده است.

وی تأکید کرد: جالب اینجاست که طرح ابتدایی ساخت ساختمانی ۲ طبقه با کاربری آمفی تئاتر بوده که در کمال تعجب به ناگاه تغییر کاربری داده و جایش را ساختمانی ۷ طبقه گرفته است.

به گفته علوی خانه لرزاده در اختیار شهرداری تهران است و قرار بود به عنوان خانه معمار از آن استفاده شود. 

وی ادامه داد: قاعدتا نباید ساخت و سازی با این ارتفاع زیاد در نزدیکی بنا صورت می‌گرفت و از این نظر موازین آثار ثبتی میراث مورد تایید نیست. وزارت میراث با توجه به ضوابط در مراحل کسب پروانه ساخت این ساختمان ورود نکرده و به نظر می رسد هیچ پروانه ای برای احداث بنا کسب نشده است و نظارتی هم وجود نداشته است.

رئیس کمیته گردشگری شورای ششم با بیان اینکه ساختمان جدید ساخته شده، تحت مالکیت شهرداری است گفت: البته طبق مصوبه شورای شهر تهران، در ابتدا کاربری ساختمان مجاور، آمفی تئاتری برای برگزاری جلسات معماران در نظر گرفته شده بود. آنچه مهم است، این است که چگونه کاملا بی سروصدا، ساختمانی دوطبقه با کاربری آمفی تئاتر، به ساختمانی ۷ طبقه با کاربری درمانی تبدیل می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: مالکیت این ساختمان، گویای تخلف صورت گرفته است. چرا که سازمانی که خود ناظر بر این تخلفات است، این ساختمان را به صورت غیرمجاز در حریم اثر ثبتی، احداث نموده است. فارغ از تمام این صحبت ها، وزارت میراث فرهنگی به عنوان یک نهاد ناظر بر حفاظت از آثار تاریخی، نظارت جدی بر مسئله ساخت و ساز در حریم آثار ثبتی نداشته است. لذا بایستی از سوی مجموعه شهرداری تهران هر چه سریعتر نسبت به ارائه ی دلیل احداث این سازه در حریم خانه ی میراثی توضیح داده شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط