1400/08/10-13:20
لزوم تشکیل کارگروهی از همه دستگاه های دخیل در معضل تکدی گری

نباید تنها از شهرداری تهران برای رفع تکدی گری توقع داشت

نباید تنها از شهرداری تهران برای رفع تکدی گری توقع داشت

رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به معضل تکدی گری در شهر تهران گفت: پیشنهاد بنده در قالب تذکر به شهردار تهران این است که کار گروهی تشکیل و از تمامی این سازمان ها دعوت شود تا کار به صورت عملیاتی پیگیری شده و نتیجه آن به سمع مردم و شورای اسلامی شهر تهران رسانیده شود و از اصحاب رسانه هم میخواهم تا حصول نتیجه دلخواه این تذکر را به صورت جد پیگیری نمایید.

به گزارش شهردارآنلاین؛ سوده نجفی در نوزدهمین جلسه شورا گفت: یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی شهر تهران حضور متکدیان در سطح شهر و جامعه می باشد که تقریباً به یک معضل جدی اجتماعی تبدیل شده  که می‌تواند آسیب‌های جدی روانی و بهداشتی بر روی شهروندان داشته باشد و این یکی از دغدغه‌های است که در کمیته سلامت آنرا پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته مسئله تکدی‌گری یک پدیده جهانی است که در کشورهای در حال توسعه بارزتر است اما تعدادی از کشورهای پیشرفته تا حد مناسبی توانسته اند آن را مدیریت و بهبود ببخشند.

نجفی افزود: در کل تکدی گری محصول نابسامانی اجتماعی است و  بنده تکدی گری را دارای ۵ شاخصه می‌دانم ۱- از مسئولیت اجتماعی معاف هستند ۲- به خاطر نیازمندی مورد سرزنش قرار نمیگیرند۳- انتظار دارند دیگران به آن ها کمک کنند ۴- در تولید اجتماعی مشارکت نمیکنند ۵- از دسترنج دیگران زندگی خود را میگذرانند.

این عضو شورا  با بیان اینکه در کشور ما تکدی گری یک جرم محسوب می‌شود ادامه داد: مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی موضوع تکدی‌گری را جرم شناخته است و در ماده ۷۱۲ قانونگذار به وضوح ‏اعلام میکند که هر کس اقدام به این عمل نماید از یک‌تا سه ماه محکوم میشود و تمام اموالی را که از این راه به دست اورده مصادره میگردد. همچنین در ماده ۷۱۳ قانون گذار صراحتا اعلام میکند کسانی که از اطفال کودک و غیررشید به عنوان ابزار و وسیله ای برای مقاصد شخصی استفاده نمایند از سه ماه تا دو سال حبس و اموالی که از این طریق به دست آورده اند مصادره میگردد این کار مصداق بارز کودک ازاری محسوب می گردد.

نجفی در ادامه سخنان خود افزود: معظل جدی دیگر حضور اتباع بیگانه جهت تکدی گری در شهر تهران است که این موضوع در حال تسریع است که این افراد چگونه وارد کشور شده اند؟ با چه اسناد هویتی در شهر تردد و اشکارا اقدام به تکدی گری مینمایند؟ و دیگر اینکه اکثر این افراد موارد بهداشتی را رعایت نمیکنند و موجب انتقال بیماری ها می گردند.

رییس کمیته سلامت شورا گفت: بنابراین نباید تنها از شهرداری تهران برای رفع این معضل توقع داشت همت سایر دستگاه ها اعم از وزارت کار و‌ رفاه اجتماعی، کمیته امداد، استانداری، نیروی انتظامی، قوه محترم قضاییه، فرمانداری و‌ وزارت بهداشت را میطلبد که کنار شهرداری و شورای شهر تهران قرار گرفته و این اسیب اجتماعی را به نحو احسن مدیریت نمایند.

وی اظهار داشت: پیشنهاد بنده در قالب تذکر به شهردار تهران این است که کار گروهی تشکیل و از تمامی این سازمان ها دعوت شود و کار به صورت عملیاتی پیگیری شده و نتیجه آن  به سمع شهروندان و شورای اسلامی شهر تهران رسانیده شود و از اصحاب  رسانه هم میخواهم تا حصول نتیجه دلخواه این تذکر را به صورت جد پیگیری نمایید.

نجفی افزود: امیدواریم این معضل سریعتر واکاوی و درمان شود چرا که متاسفانه عده ای از کودکان کار هم به سمت تکدی گری سوق داده شده اند که این خود این آسیب را دو چندان جدی تر می کند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط