1400/05/04-13:50

توسعه شهری،مشارکت مدنی و برنامه ریزی راهبردی

توسعه شهری،مشارکت مدنی و برنامه ریزی راهبردی

پیمان پورنصر، شهردار منطقه ۱۶

چنانچه بخواهیم در توسعه شهرها، پاسخگوی احتیاجات امروزی و سهم نسلهای آینده از منابع باشیم، باید اداره شهرها را بر پایه مشارکت آگاهانه شهروندان برنامه ریزی کنیم. یکی از این زمینه ها، مشارکتهای شهروندی محله محور در نظام مدیریت شهری است.

مدیریت شهری تهران با رویکردی متفاوت، هویت محله‌ای و مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی آن و محله‌محوری را مورد توجه قرار داده است. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مدیریت شهری با توجه به مفهوم محله و همسایگی، برای ساماندهی عادلانه تر خدمات شهری برنامه ریزی و تلاش می‌کنند. علاوه بر این مدیریت در محله به عنوان راهی برای جذب مشارکت شهروندان در تصمیم گیری و در نتیجه افزایش کارایی شهری به شمار می رود.

هر جا مردم نقش ایفا کنند موفقیت‌ها بیشتر می‌شود و ما امروز به نهادهای مردمی نیاز جدی داریم تا با نهادسازی به باشگاه توسعه یافتگی ورود پیدا کنیم. بر همین اساس معاون برنامه ریزی ، توسعه شهری و امورشورای شهرداری تهران در بازدید از پروژه های شهری منطقه ۱۶ ، گفته بود: "پروژه‌های محله محور نشانه تغییر رویکرد در مدیریت شهری تهران است و هدف ما احیای محلات است و مدیران شهری باید به  در خانه های شهروندان مراجعه کنند، تک تک شان را بشناسند، با آنان هم صحبت شوند و نیازها و خواسته های محله ای از پایین به بالا مطرح شود که خوشبختانه منطقه ۱۶ از درخشان ترین مناطق در این امر است که نشان دهنده حرکت کردن در مسیر تدابیر ابلاغی است".

منطقه ۱۶ از اصیل ترین و قدیمی ترین مناطق شهر تهران است ومحلات آن از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تاریخی دارای پیشینه ای تاثیرگذار هستند و این منطقه خاستگاه مشاهیر و مفاخر ایران بوده که مشارکت این مشاهیر و نخبه های ورزشی ،هنری،سیاسی و... در فعالیت های منطقه بسیار تاثیر دارد بنابراین اثرگذاری مطالبات شهروندان منطقه ۱۶ از جایگاه ویژه ای در برنامه های مدیریت شهری برخوردار است.

همزمان با افتتاح ۱۱۰ پروژه شهری در منطقه ۱۶ و در نشست پایانی این مراسم علی ربیعی سخنگوی دولت به این مطلب اشاره کرد که  "منطقه ۱۶ و محلات آن تنها یک محله نیستند بلکه حوزه های تمدنی و تاریخ ادبیات سیاسی ایران هستند و از این رو نیازمند تلاش مضاعفی برای بدست آوردن نتیجه دلخواه در امر توسعه شهری و کسب رضایت شهروندی هستیم ."

با یاری خدا، مشارکت شهروندان و به ویژه مشاهیر و تلاش همکاران و مدیران منطقه توانستیم با وجود مشکلات اقتصادی از ابتدای سال ۱۳۹۹ در نوبت‌های مختلف ۷۰ پروژه را به بهره‌برداری برسانیم  که از جمله آنها می توان به پروژه‌هایی مانند اصلاح هندسی بزرگراه بعثت و حل گره ترافیکی این محور، احداث پایانه تاکسیرانی شوش در کنار متروی شوش و ایجاد ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه که تا پایان سال به ۱۶ کیلومتر افزایش پیدا می‌کند، اشاره کرد. همچنین احداث نیروگاه خورشیدی ۱۵ کیلو واتی، تجهیز ۳۹ پارک منطقه به ۱۴۱ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و بازسازی پله های گود سیدالشهدا از جمله پروژه های مهم زیست محیطی منطقه است.

تکمیل و بازسازی ۱۵ زمین چمن مصنوعی، احداث اولین آکادمی فوتبال بانوان، پاتوق های محله های جوادیه و ضربعلیزاده، احداث پایانه تاکسیرانی رضویه جهت ساماندهی حمل و نقل عمومی محدوده تقویت و تکمیل مجموعه ورزشی شهدای گمنام در محله باغ آذری از جمله پروژه های بهره برداری شده در روزهای اخیر است. از دیگر اتفاق های خوبی که در این منطقه رخ داده این است که منطقه ۱۶ موفق به کاهش زمان صدور پروانه و گواهی ساختمان به ۵۴ روز شده است و از این حیث رتبه اول را در مناطق داریم.

در مجموع باید گفت رویکرد جدید شهر تهران حرکت از یک شهر سازه محور به شهری برای همه و انسان محور است که احیای محلات و هویت محله ای در اولویت اهداف مدیریت شهری است و با توجه به اینکه منطقه ۱۶ با رشد و پرورش شخصیت هایی برجسته و مفاخری که چه در راه دفاع از وطن، چه در مسیر پیشرفت علم و چه در کسب  قهرمانی های ورزشی و افتخارآفرینی های هنری نقش موثری در رشد و تعالی کشور داشته است ؛ اهمیت  به پروژه های انسان محور که در حفظ سرمایه های انسانی نقشی بی بدیل  دارد؛ امری ضروری است و با احداث موزه محلات منطقه ۱۶ که یکی از پروژه های مهم این دوره مدیریت شهری در منطقه بود، توانستیم در راستای احیای هویت اجتماعی محلات گام موثری برداریم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط