1400/05/10-16:45

مشارکت شهروندان با راه‌اندازی ستاد و اداره کل محقق نمی‌شود

مشارکت شهروندان با راه‌اندازی ستاد و اداره کل محقق نمی‌شود

مخالفت اعضای شورای شهر تهران با کلیات لایحه نظام‌نامه مشارکت محله‌ای شهروندان

به گزارش شهردارآنلاین بهاره آروین در سیصدوپانزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در مخالفت با کلیات لایحه «نظام‌نامه مشارکت محله‌ای شهروندان در مدیریت شهری» اظهار داشت: این لایحه از جمله موارد اختلافی در شورای شهر تهران بود و شاید جا نداشت در جلسه آخر به این شکل به آن ورود شود. لایحه نظام‌نامه مشارکت محله‌ای شهروندان درخصوص بحث مدیریت سراهای محلات است و در کمیسیون برنامه و بودجه درباره آن نظرات و ایده‌های مشخصی از منظر تشکیلات و همچنین مدیریت درآمدها و هزینه‌ها وجود داشت. در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها نیز ایده‌هایی مدنظر بود و در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و مشخصا شهرداری تهران نیز رویکرد تمرکزگرایی نسبت به جلب مشارکت شهروندان وجود داشت. همانگونه که رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در توضیحات خود اظهار کردند تقریبا می‌توان گفت نظرات شورا در این لایحه لحاظ نشده و کمیسیون تخصصی عین لایحه شهرداری را به تصویب رسانده است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این در حالی است که لایحه شهرداری دارای تمرگزگرایی تشکیلاتی و ساختاری زیادی است که خود مانع اصلی جلب و تحقق مشارکت واقعی شهروندان خواهد بود. این لایحه سه ماده اصلی (مواد ۴ و ۵ و ۶) دارد که در آن‌ها مقرر شده است سه دستورالعمل تهیه شود و تهیه هر سه دستورالعمل نیز به یک ستاد راهبری واگذار شده است. بنابراین همه چیز در این لایحه به سه دستورالعمل موکول شده است، لذا اگر این موکول شدن به آینده را هم‌اکنون تصویب نکنیم هم اتفاقی رخ نخواهد داد.
وی افزود: شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کرد که هیچ‌گاه به تصویب شورای شهر نرسید و سراهای محلات براساس آن اداره می‌شد. آشفتگی فعلی سراهای محلات ناشی از آن آیین‌نامه است و ما اکنون قصد داریم همان آیین‌نامه را به تصویب برسانیم. با تصویب این آیین‌نامه اختیارات شورا به شهرداری واگذار می‌شود.
آروین لایحه «نظام‌نامه مشارکت محله‌ای شهروندان در مدیریت شهری» را دارای اشکالات متعددی دانست و بیان کرد: مثلا در این لایحه یک سامانه جامع محلات برای مشارکت شهروندان دیده شده است؛ این در حالی است که ما طی چهار سال تلاش، درگاه واحد شهروندی را ایجاد کرده‌ایم که همه دسترسی‌های شهروندان به خدمات شهرداری از طریق حساب شهروندی تهران من صورت گیرد. حال در صورت تصویب این لایحه در آخرین جلسه شورا در تناقض با همه آن تلاش‌ها سامانه‌ای جدید تعریف می‌کنیم.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه لایحه شهرداری بدون لحاظ شدن نظرات اعضای شورای شهر و با رویکرد واگذاری اختیارات نمایندگان مردم به شهرداری به صحن آورده شده است، پیشنهادم این است که این لایحه به کمیسیون بازگردد؛ چراکه بحث مشارکت شهروندان در این لایحه مطرح است و براساس تجربه هرگاه اختیار جلب مشارکت شهروندان به سازمان اجرایی سپرده شود، تنها بر حجم بوروکراسی افزوده می‌شود و فرایندهای اداری عریض و طویل می‌شود؛ در حالی که این در تضاد با مشارکت واقعی شهروندان است.
آروین در پایان گفت: با توجه به اینکه تصویب این لایحه فوریتی ندارد، بازگشت آن به کمیسیون این فرصت را ایجاد خواهد کرد که موضوع با صبر و حوصله بیشتری بررسی شده و موارد اختلاف نیز با تامل بیشتری برطرف شود.

درنهایت کلیات این لایحه با ۸ رای موافق به تصویب نرسید.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط