1400/09/25-14:32
به مناسبت هفته پژوهش و با حضور استادان به‌نام این عرصه برگزار شد:

نشست تاریخ شفاهی محله امامزاده یحیی(علیه‌السلام) در قلب طهران

نشست تاریخ شفاهی محله امامزاده یحیی(علیه‌السلام) در قلب طهران

شهردار منطقه ۱۲ در نشست تاریخ شفاهی محله امامزاده یحیی(علیه‌السلام) با حضور استادان برجسته تهران‌شناسی، از برنامه‌ریزی برای چاپ مجموعه دوجلدی کتاب تاریخ شفاهی این محله خبر داد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل ار روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، نشست «تاریخ شفاهی محله امامزاده یحیی(علیه‌السلام)» با حضور امیر یزدی، شهردار منطقه، معاونان، اکبر ثبوت، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی، نصرالله حدادی، پژوهشگر و تهران‌شناس، آیت‌الله حسین شاهرودی، پژوهشگر دینی و مجتهد، محمد گلریز، موسیقی‌دان، فروغ بهمن‌پور، پژوهشگر تاریخ شفاهی موسیقی ایران، سعید روشن، پژوهشگر تاریخ شفاهی، مصطفی کیانتاش، پیشکسوت عرصه ورزش زورخانه‌ای و برخی دیگر از استادان و پژوهشگران عرصه تاریخ و تهران‌شناسی در سالن کنفرانس شهرداری منطقه ۱۲ و به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.

در این نشست یزدی ضمن قدردانی از تلاش و مشارکت استادان و فرهیختگان محله امام‌زاده یحیی(علیه‌السلام) در حفظ میراث تاریخ شفاهی آن، همچنین تاریخ تهران گفت: این محله یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین محلات تهران است که از پیشینه تاریخی و اجتماعی بسیار پرباری برخوردار است.

وی با اشاره به وجود مشاهیر و فرهیختگان در محله امامزاده یحیی(علیه‌السلام)، این محله را شناسنامه تهران و مرکز گردشگری آن دانست و گفت: در این محله، قشرهای مختلف فرهنگی-اجتماعی سکونت دارند که در عین داشتن تفاوت، دارای تعاملات اجتماعی قوی هستند، با ارزش‌های بومی و فرهنگی محله آشنایی دارند و با دلبستگی و مشارکت بالا به حفظ و صیانت از آن می‌پردازند. ساکنان این محله، نقش فعالی در زندگی این شهر را دارند. این ارتباط، همچنین حضور گردشگران، سبب بهره‌وری اقتصادی و رفاه اجتماعی ساکنان شده و همکاری گروه‌های مختلف، ساکنان، صاحبان مشاغل و دیگر دست‌اندرکاران موجب ارتقای کیفیت زندگی در آن گردیده است.

در ادامه اکبر ثبوت ضمن بیان خاطراتی از محله، بر حفظ آثار تاریخی و حافظه شفاهی محلات قدیمی تهران تأکید کرد. نصرالله حدادی نیز با اشاره به پیشینه مذهبی و دینی و ارزشی محله گفت: بسیاری مشاهیر و نخبگان عرصه علمی و تاریخی در ایران از بافت تاریخی محلاتی همچون این محله برخاسته‌اند و به همین دلیل حفظ آثار تاریخی مانند خانه پروین اعتصامی در این محله، توجه به تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران و ایران به شمار می‌رود.

محمد گلریز هم ضمن اشاره به تأثیرگذاری موسیقی آثار فرهنگی همچون فیلم امام علی(علیه‌السلام)، بر استفاده از تجارب استادان و بزرگان عرصه موسیقی در تهیه هر نوع تاریخ شفاهی از هر محله‌ای تأکید کرد. این میراث شفاهی عرصه صدا در ایران، توجه به این امر را از اساسی‌ترین نکات در حفظ فرهنگ ایران دانست.

در پایان شهردار قلب طهران ضمن ابراز امیدواری برای تهیه و تدوین تاریخ شفاهی محلات بافت تاریخی قلب طهران گفت: این اقدام به منظور انتقال میراث تهران قدیم به آیندگان انجام خواهد شد؛ همچنین برنامه‌ریزی برای چاپ مجموعه دوجلدی کتاب تاریخ شفاهی محله امامزاده یحیی(علیه‌السلام) صورت گرفته که این مجموعه ارزشمند در مرحله چاپ است و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان تاریخ تهران قرار خواهد گرفت.

وی توضیح داد: طرح تاریخ شفاهی محله امامزاده یحیی(علیه‌السلام)، نخستین تجربه تاریخ شفاهی موضوعی در مطالعات تاریخی، فرهنگی و شهرسازی در ایران است که در شهرداری منطقه انجام شده؛ چراکه این محله دارای فرهنگ و پیشینه قوی‌ای است که یادآور تهران قدیم و گذشته‌های دور است. مجموع این ویژگی‌ها سبب شده مطالعه و تحقیق درباره این محله مورد علاقه بسیاری پژوهشگران قرار گیرد./خبر طهرون

نظرات

captcha

اخبار مرتبط