1400/10/26-16:51
رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران:

انتظار داریم شهرداری بسته های سیاستی طرح رصد را اجرا کند

انتظار داریم شهرداری بسته های سیاستی طرح رصد را اجرا کند

میثم مظفر با اعلام اینکه بیش از ۳هزار مسئله و چالش در دبیرخانه طرح رصد احصاء شده، اظهار داشت: با تحلیل این داده ها توانسته ایم ۳۰ سرفصل و گزاره سیاستی برای حل ۳۰ عارضه و چالش فراگیر در مناطق به شهرداری ابلاغ کنیم که انتظار داریم شهرداری تهران این مسایل را دنبال کند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران میثم مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح "عملکرد طرح رصد" گفت: در کشور ما معمولا برنامه ریزی ها با مدل Top Down انجام میشود و مدیران در سطوح مختلف تصمیم گیری با ذهنیت های خودشان نسبت به برنامه ریزی و تنظیم بودجه در سازمان ها اقدام می کنند.

عضو شورا ادامه داد: معمولا جمع خبرگانی محدودی  با مدل Top Down در کشور ما به تنظیم بودجه و برنامه ریزی در سازمان ها و نهادهای مختلف حاکمیتی مشغول هستند. اما ما در شورای اسلامی شهر تهران و در مدیریت شهری بدنبال بودجه ریزی Bottom Up هستیم، بودجه ریزی که مبتنی بر مشارکت ذینفعان مختلف، مبتنی بر مطالبات، ترجیحات و اولویت های شهروندان در زیست بوم خود در محلات و مناطق باشد. می خواهیم بودجه ریزی مشارکتی را در عرصه مدیریت شهری باز تولید کنیم و پروژه ها و بودجه و برنامه هایی داشته باشیم که نیاز و مطالبه شهروندان در زیست بوم شهری خودشان را منعکس نماید.

وی ادامه داد: در کنار پروژه های بزرگ مقیاس و پروژه هایی که عمدتا بصورت متمرکز در شهرداری تهران راجع به آنها برنامه ریزی می شود، شورا توجه ویژه ای به بودجه ریزی مشارکتی و توسعه محلات با اولویت محلات کم برخوردار جنوبی داشته که در قالب "طرح رصد" امروز در صحن شورا گزارش آن ارائه گردید.

مظفر تشریح کرد: طرح رصد، در حقیقت رصد چالش ها و نیازهای اولویت دار محلات شهر تهران از منظر شهروندان و کنشگران فعال شهری است. ما در طرح رصد، گروه های پیشرو کارشناسی داشتیم که در ۳۵۱ محله، نظام مسائل و چالش ها را در مواجهه و گفتگو با مردم احصاء کردند و بازدیدها، گفتگو ها و جلسات کارشناسی متعددی را با شهروندان، شورایاری ها، مدیران محلات، امناء و نخبگان محلات که افراد صاحب نظری هستند در دبیرخانه طرح رصد انجام دادند.

وی افزود: در روزی که اعضای شورای اسلامی شهر تهران بصورت جمعی با محوریت کمیسیون برنامه و بودجه در رویداد طرح رصد در مناطق ۲۲ گانه حضور پیدا کردند، همین بازدید های میدانی و گفتگو ها بر اساس کار اولیه انجام شده در مواجه با مردم توسط خود اعضای شورا نیز دنبال شد و در یک کارگاه تخصصی نسبت به گفتگوی مفصل و همفکری با مردم در قالب کارگاه طرح رصد اقدام شد، جلسات طولانی و تخصصی که در این جلسات کمترین صحبت ها از لسان مدیران انجام می شد و عمده صحبت ها و مطالبات از ناحیه شهروندان و کنشگران اجتماعی بیان می شد.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: دبیرخانه طرح رصد بعد بازدید های میدانی و کارگاه های تخصصی در محلات و مناطق نسبت به پیگیری مسائل و تنظیم آن در لایحه بودجه بصورت تعاملی با شهرداری تهران اقدام کرده و ما به این توافق با شهرداری تهران رسیدیم که بیش از ۱۱۴۱ عنوان پروژه جهت توسعه محلات و برای ایجاد تحول و پیشرفت در محلات شهرداری مبتنی بر خروجی های مستخرج شده از طرح رصد و درواقع مبتنی بر مطالبات و ترجیحات مردم با تعریف ۱۱۴۱ پروژه توسعه محلی در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ و ارائه آن به شورای اسلامی شهر تهران اقدام گردد.

مظفر تاکید کرد: یکی از خروجی های طرح رصد، ۱۱۴۱ پروژه بصورت موضعی در محلات بوده است. از خروجی های دیگر طرح رصد استخراج ۳۰ عارضه و چالش موضوعی در مناطق بوده که بصورت فراگیر تکرار پذیری بالایی داشتند و عارضه ها و چالش های شهری در مناطق ۲۲ گانه حساب می شوند که ما در صحن شورای اسلامی شهر تهران این ۳۰ عنوان عارضه و چالش را با راهکارهایی که دبیرخانه طرح رصد احصاء کرده خدمت اعضا محترم شورای اسلامی شهر تهران با حضور شهردار محترم و معاونین محترم شهردار تهران ارائه دادیم و انتظار داریم شهرداری تهران برای تحقق این بسته سیاستی ۳۰گانه تلاش کند و این ۳۰ عارضه فراگیر در شهر تهران مرتفع گردد.

مظفر افزود: ما بیش از ۳هزار مسئله و چالش را در دبیرخانه طرح رصد احصاء کردیم و از میان این ۳هزار چالش، ۱۱۴۱ مورد تبدیل به پروژه های معینی شده که می تواند به توسعه محلات کمک کند و ۳۰ سرفصل و گزاره سیاستی برای حل ۳۰ عارضه و چالش فراگیر در مناطق به شهرداری تهران ابلاغ شده و انتظار داریم شهرداری تهران این مسایل را دنبال کند.

میثم مظفر در پایان گفت: کار مهم دبیرخانه طرح رصد از این پس، پیگیری تحقق این پروژه ها، پایش و ارزیابی عملکرد آن را بر عهده دارد، در طول سال بصورت گزارش های دوره ای و فصلی، نسبت به پایش رشد و پیشرفت و تحقق این پروژه ها و ارائه گزارش به شهروندان اقدام لازم را خواهیم داشت.

به نظر من طرح رصد برکات زیادی برای شورای اسلامی شهر تهران در دوره جدید داشته و در کوتاه ترین زمان ممکن توانست اشراف کاملی نسبت به نظام مسائل و ارائه بسته های سیاستی و راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از این چالش ها را ارائه نماید و یک آمادگی و اشراف خوبی برای شورای شهر و شهرداری تهران مبتنی بر مطالبات شهروندان عزیز تهران حاصل شده است که ارمغان بسیار خوب و نوید بخشی برای ایجاد تحول در شهر تهران و به ویژه توجه به محلات آن است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط