1400/10/29-17:40

یکی از مشخصه های شهر اسلامی داشتن هوای پاک است

یکی از مشخصه های شهر اسلامی داشتن هوای پاک است

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در روز ملی هوای پاک گفت: یکی از مصادیق بازر تخریب محیط زیست در جوامع مختلف، مساله آلودگی هواست.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمدمنان رئیسی، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در 29 دی ماه مصادف با روز ملی هوای پاک گفت: یکی از مصادیق بازر تخریب محیط زیست در جوامع مختلف، مساله آلودگی هواست که خسارات متعددی را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سلامت شهروندان و... بوجود آورده است تا جایی که امروزه آلودگی هوا به یکی از مسائل مهم سازمان‌های بین المللی و دولت‌ها بدل گشته است. به طوری که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه میلیون ها مرگ در اثر آلودگی هوا رخ می دهد. بنابراین هدف از اعلان این روز به عنوان روز ملی هوای پاک، ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه است و از آنجا که راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی می باشد، این روز می تواند شروع این عزم ملی باشد.

رییسی افزود: مشکل آلودگی هوا در بسیاری از مناطق دنیا وجود دارد و بخش قابل توجهی از مردم دنیا در شهرهایی زندگی می‌کنند که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند و آلودگی هوا حتی مشکل بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز هست. لیکن نوع آلاینده‌ها کاملاً متفاوت است. برای مثال در آمریکا ازن مهم‌ترین آلاینده است و در ایران pm2.5 مهم‌ترین منبع آلودگی است. علت اصلی ایجاد آلایندگی pm2.5 هم حمل ‌و نقل می باشد، به‌ طوری‌ که تنها در شهر تهران روزانه 12.5 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود. بنابراین برای بهبود شاخصه های سلامت، اهمیت چنین روزی در تقویم کشورمان کاملاً آشکار است. با مقایسه داده‌های 1400 و 1399 مشخص می‌شود در سال گذشته ازن بیشتری در هوای تهران بوده است به طوری که 19روز مقدار ازن غیرمجاز گزارش شده است و بنابراین تابستان آلوده ای تجربه کردیم. اما در پاییز وضعیت بهتری داشتیم. اما از بعد آلاینده pm2.5 در سال 1399 پاییز بدتری داشته‌ایم به طوری که 17 روز شاخص pm2.5 بیشتر از حد مجاز بوده است. با این‌حال روند کلی امسال از سال گذشته بهتر برآورد شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها عدم توجه به توصیه های اسلام در نظام شهرسازی و معماری کنونی است که صدور مجوز تراکم، بلند مرتبه سازی و کمبود سرانه فضای سبز در شهرها از مصادیق این مهم است. اسلام به عنوان دین خاتم، شئون و ابعاد مختلف فردی و اجتماعی انسان را از ابتدای حیات تا پایان زندگی در بر دارد و در مسئله محیط زیست نیز حقوق و تکالیفی را برای همه انسان‌ها مشخص کرده است. به طوری که خداوند در سوره الرحمن می‌فرماید «خداوند زمین را برای همگان قرار داد»؛ بر این اساس زمین، محیط زیست و هوای پاک حق همگانی است و همه حق دارند از آن بهره‌مند شوند.

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ضمن اشاره به حقوق و تکالیف مشخص شده برای انسان در دین اسلام گفت: اهتمام به شکل گیری و استقرار تمدن نوین اسلامی یکی از اهداف بنیادین دوره جدید مدیریت شهری است که به تبع آن انجام مطالعات و برنامه ریزی بر اساس مبانی دینی و اسلامی در حوزه محیط زیست و سلامت شهری یکی از رویکردهای مهم مطالعاتی در این دوره خواهد بود.

وی ضمن اشاره به جایگاه پژوهش در حل مسائل شهری افزود: یکی از رسالت های مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران انجام مطالعات پایه و اجرایی در حوزه کنترل آلودگی هوای پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور می باشد که از مهم ترین آن می توان به انجام سه پروژه مطالعاتی، تالیف و ترجمه شش کتاب و نوزده دانش شهر و همچنین برگزاری شش نشست تخصصی اشاره نمود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط