1400/05/23-11:38

خط ۱۰ مترو فقط کلنگ زنی شد/ وضعیت اتوبوسرانی به شدت وخیم است

خط ۱۰ مترو فقط کلنگ زنی شد/ وضعیت اتوبوسرانی به شدت وخیم است

عضو شورای ششم شهر تهران در خصوص تکمیل خطوط مترو، آخرین وضعیت خط ۱۰، خرید واگن، وضعیت وخیم اتوبوسرانی و… توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از فارس، در چهار سال گذشته به اذعان خود مدیران  شهری یک کیلومتر مترو هم در تهران ساخته نشد. البته بخشی از خطوط را تکمیل کردند، اما ساخت جدیدی انجام نشد. کلنگ‌زنی خط ۱۰ مترو صورت گرفت اما هنوز در خصوص فعالیت ها موضوعی عنوان نشده است.

از سوی دیگر قرار بود که ۶۳۰ واگن از سوی دولت وارد خطوط مترو شود که بعد از چهار سال این امر محقق نشد و احتمالاً این پروژه به دلیل اینکه امسال در بودجه برای منابع آن اعتباری درنظر گرفته نشده در یک قدمی انحلال است. با توجه به شیوع کرونا درآمدها در مترو کم شده است. همچنین به دلیل نبود واگن لازم، امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد.

هنوز بسیاری از ایستگاه های که در دوره سوم و چهارم مدیریت شهری ساخته شده تکمیل نشده است و در صورت تکمیل این بخش ها  میزان خدمت رسانی به مردم بهتر می شود.

وضعیت  اتوبوسرانی وخیم است و تعداد زیادی از اتوبوس ها به دلیل عدم تأمین قطعه در پارکینگ خوابیده است و باید برای رفع این مشکلات اقدامی کرد.

در خصوص آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی، تعیین تکلیف ۶۳۰ واگن مترو،‌ وضعیت اتوبوس‌های خوابیده در مترو، اورهال قطارهای مترو و اتوبوسرانی با سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای ششم شهر تهران به گفتگو نشستیم.

در چهار سال گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی شاهد رکود بودیم. به گفته برخی اعضای شورا حتی یک کیلومتر مترو هم ساخته نشده است. این در حالی است که یکی از مشکلات اساسی کلانشهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است و تنها راهکار آن هم توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است. شورای ششم شهر تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی چه برنامه‌ای دارد؟

با توجه به اینکه در چهار سال گذشته شاهد رکود در شهرداری تهران بوده‌ایم و در حوزه‌های زیرساختی خدماتی، اجتماعی و فرهنگی خلاءهایی وجود داشته که این خلاءها در زندگی شهروندان احساس شده است. شورای ششم شهر تهران تصمیم دارد که گام‌های محکمی بردارد و برنامه‌هایی مبتنی بر نیازهای واقعی مردم دارد. تصمیم داریم اقداماتی را انجام دهیم که بیشتر در شهر به آن شهروندان نیاز دارند.

ما در کلانشهر تهران با مشکلات زیادی مواجه هستیم و بر اساس برنامه‌ریزی و همچنین مشارکت شهروندان باید مشکلات را برطرف کنیم. همچنین باید از مشارکت سرمایه‌گذاران در توسعه شهر استفاده کنیم و شهرداری باید تسهیل‌گر باشد و تأکید می‌کنم که باید مقررات رعایت و براساس ضوابط و قوانین تسهیل‌گر باشیم تا سرمایه‌گذاران هم برای حضور در پروژه‌ها رغبت داشته باشند.

باید در حوزه زیرساختی حمل و نقل و عمران هم ورود کنیم. ما گلایه‌های شهروندان را شنیده‌ایم و همچنین تصمیم داریم براساس نیاز شهر اقدام کنیم. ما همچنین باید در حوزه بازنگری قوانین شهری هم ورود کنیم تا برخی از مشکلات و قوانین دست و پاگیر را که شهروندان در هنگام اخذ خدمات دارند برطرف شود.

ما همچنین موضوعاتی را با زاکانی شهردار تهران هم مطرح کرده‌ایم مبنی بر دل‌نگرانی کارکنان شهرداری تهران و باید به نیاز همکاران علاوه بر نیاز شهروندان هم پاسخ دهیم.

ما ضمن توجه به مسائل بیرونی باید به مسائل درون شهرداری تهران هم توجه کنیم و حق و حقوق کارکنان را پرداخت و دل‌نگرانی آنها را برطرف کنیم، حال این موضوعات می‌تواند از ایجاد امنیت شغلی باشد تا شایسته‌سالاری در انتصابات.

قطعا موضوعات و مشکلات موجود در شهر را به تدریج و با سرعت قابل قبولی برطرف می‌کنیم. قطعا باید مانع‌زدایی‌ها برطرف شود و ما هم پشتیبانی لازم را انجام می‌دهیم تا برنامه‌ها در چارچوب برنامه‌های پنج‌ساله شهر تهران اجرا شود.

چه برنامه‌ای برای رفع عقب‌ماندگی‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی دارید؟

در حوزه حمل و نقل عمومی دو موضوع وجود دارد، یک موضوع جابجایی شهروندان در سیستم حمل و نقل عمومی است. در این حوزه مردم انتظاراتی دارند. بسیاری از شهروندان برای رفت و آمد از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند. باید مترو و اتوبوس را توسعه دهیم، چرا که به خصوص مترو یک حمل و نقل انبوه‌بر و بادوام است و همچنین ابعاد زیست‌محیطی هم دارد. ما برای انجام برنامه‌ها اولویت‌بندی کرده و براساس اولویت‌ها گام برمی‌داریم.

در چهار سال اخیر به دلیل تورم لجام‌گسیخته و نوسان ارز، کارها به سختی انجام شده و برای توسعه خطوط جدید مترو باید فکری کنیم. اولین موضوع این است که ناوگانی که نیاز به تعمیرات دارد باید در مسیر اورهال قرار گیرد و با تخصیص منابع و فعالیت سه‌شیفته، ناوگان آماده بهره‌برداری شود. بعد از اتمام شیوع کرونا قطعاً دوباره میزان جابجایی مسافر در مترو و اتوبوس افزایش می‌یابد، پس ما باید از همین حالا به فکر توسعه و رفع مشکلات باشیم.

بازسازی و اورهال در دستورکار است و در مرحله دوم باید بتوانیم ایستگاه‌هایی که در دوره سوم و چهارم شورای شهر ساخته شده اما هنوز به اتمام نرسیده را تکمیل و آماده بهر‌ه‌برداری کنیم که بیشتر این ایستگاه‌ها در خط ۶ و ۷ مترو است. قطعاً این ایستگاه‌ها را آماده بهره‌‌برداری و سرویس‌دهی به مردم می‌کنیم.

پیگیر ناوگان جدید هم هستیم و در این زمینه به دنبال سازندگان داخلی می‌رویم تا با آنها صحبت و اقداماتی در این زمینه انجام شود. البته بخشی از ناوگان هم باید وارد شود، اما اولویت ما تأمین ناوگان جدید با سازندگان داخلی است.

در شورای جدید آیا برنامه دارید که خط ۱۰ مترو که در دوره پنجم مدیریت شهری کلنگ‌زنی شده را به اتمام برسانید؟

در دوره قبل مدیریت شهری فقط کلنگ‌زنی خط ۱۰ انجام و یکسری کارهای ابتدایی انجام شد. برنامه ما این است که اول خطوطی که از قبل ساخته شده تکمیل کنیم و با تأمین منابع از طریق بانکها، فاینانس و… بتوانیم حمل و نقل را توسعه دهیم. به هیچ عنوان به موضوع خط ۱۰ ورود نمی‌کنیم و منابع را درگیر این خط نمی‌کنیم، چرا که این خط فقط در حد کلنگ‌زنی و اقدامات ابتدایی است. باید مطالعات خط ۱۰ تکمیل و منابع آن شناسایی شود و بعد وارد کار خواهیم شد، اما اولویت ما تکمیل و بهره‌برداری از سایر خطوط است.

در دوره پنجم مدیریت شهری، اعضای شورا وعده خرید ۶۳۰ واگن از چینی‌ها را داده بودند. در چهار سال گذشته فقط مراحل اداری انجام شد و در پایان هم اعلام کردند که دولت برای ۱۵ درصد تسهیلات سهم خریدار، امسال در بودجه رقمی را ندیده است و احتمال منتفی شدن خرید واگن‌ها وجود دارد، برنامه شما برای این واگن‌ها چیست؟

در چهار سال گذشته همانطور که گفتیم بخشی از کارهای اداری انجام شد و متأسفانه نهایی نشده است و مشکل تأمین ۱۵ درصد هم وجود دارد. البته ما کار را متوقف نمی‌کنیم و به سراغ  تأمین واگن می‌رویم، اما تأکید کردم که اولین بخش کار ما این است که با سازندگان داخلی وارد عمل شویم، اما در بخش واردات واگن هم ورود می‌کنیم. با توجه به زیرساخت‌ها و بسته شدن بخشی از کارها موضوع را پیگیری می‌کنیم. در متروی تهران نیازمند واگن هستیم و کمبودهایی در این زمینه وجود دارد.

وضعیت اتوبوسرانی از سوی برخی از کارشناسان وخیم اعلام شده است، چه برنامه‌ای برای اتوبوسرانی تهران دارید؟

بله وضعیت اتوبوسرانی به شدت وخیم است. ما در پایان سال ۹۶ که شهرداری را تحویل مدیریت پنجم دادیم، ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس داشتیم که GPS روی آن وجود داشت. این تعداد اتوبوس در حال خدمت‌رسانی بودند ود ۱۱۵۰ اتوبوس در بی‌آرتی مشغول به کار بود. در حال حاضر بخشی از اتوبوس‌ها به خاطر تعمیرات دوره‌ای و مشکلات خوابیده است و تعداد کمی از اتوبوس‌ها فعال هستند.

باید قطعات تامین کنیم/فرسودگی اتوبوس های بخش خصوصی/حمایت مالی و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت/اتوبوس‌ها باید دوباره وارد خطوط شده و به مردم خدمت‌رسانی کنند

ببینید! اتوبوس‌های تندرو جمعیت انبوهی را جابجا می‌کنند، ما باید ابتدا قطعات آنها را تأمین کنیم و بتوانیم اتوبوس‌هایی را که نیاز به اورهال دارند تعمیر کنیم. در بخش دیگر هم اتوبوس‌هایی که مربوط به بخش خصوصی و دچار فرسودگی شده است را باید در دستورکار قرار دهیم و برای آنها حمایت مالی و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای آنها درنظر بگیریم تا این اتوبوس‌ها دوباره وارد خطوط شده و به مردم خدمت‌رسانی کنند.

باید تأمین منابع صورت گیرد تا بتوانیم اقدامات را انجام دهیم و حتما برای این کار برنامه‌ریزی می‌کنیم. همانطور که در دوره سوم و چهارم مدیریت شهری این اقدامات انجام شد. در بخش اتوبوس‌های خصوصی بخشی از اتوبوس‌ها از رده خارج شده که با سازندگان داخل وارد مذاکره می‌شویم تا کسری ناوگان برطرف شود. ما در شرایط عادی نیازمند ۹ هزار دستگاه اتوبوس هستیم. در حال حاضر بخشی از اتوبوس‌ها نیاز به تعمیر و بازسازی دارند که باید وارد عمل شویم. باز هم تأکید می‌کنم که قرار نیست شهرداری تهران تصدی‌گری کند ما باید تسهیل‌گر باشیم.

آبا برنامه‌ای برای بازنگری در وضع خطوط فعلی دارید؟

بله باید بازنگری در وضع خطوط صورت گیرد و ما به دلیل توسعه غربی شهر، فقر امکانات در غرب تهران داریم. البته باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و همچنین طراحی‌های شبکه را هم انجام دهیم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که دسترسی شهروندان نیمه جنوبی شهر هم راحت‌تر باشد و همچنین دسترسی همه شهروندان به سیستم حمل و نقل عمومی سهل شود.

در خصوص تاکسیرانی چه برنامه‌هایی دارید؟ نوسازی تاکسیرانی به کجا رسید؟

بسیاری از رانندگان تاکسی از ما خواسته‌اند که پایانه‌ها را ساماندهی کنیم چرا که وضعیت مطلوبی ندارد و ما قطعا در این زمینه ورود می‌کنیم. البته در خصوص ساماندهی خطوط هم وارد می‌شویم. در خصوص بخش تاکسی‌های اینترنتی هم اقداماتی صورت می‌گیرد تا بتوانیم به شهروندان خدمات مناسبی ارائه کنیم. همین جا تأکید می‌کنم که نیمی از تاکسی‌ها فرسوده هستند و باید طی رایزنی با دولت برای نوسازی تاکسی‌ها هم اقدام کنیم که البته برنامه‌هایی در این زمینه داریم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط