1400/06/02-13:47
«تشکری هاشمی» در گفت‌وگو با برنامه تهران ۲۰ مطرح کرد:

ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن و تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۰

ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن و تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۰

«سید جعفر تشکری هاشمی» عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با برنامه تهران ۲۰ با اشاره به راهکارهای حل معضلات حمل و‌ نقل در دوره جدید مدیریت شهری، بر لزوم ارتقاء و تقویت حمل و نقل عمومی تاکید کرد.

به گزارش شهردارآنلاین اهم اظهارات تشکری هاشمی که در برنامه تهران ٢٠ مطرح کرد به شرح ذیل است:

واقعیت این است که حالِ حمل و نقل تهران خوب نيست و ناوگان عمومى دچار فرسودگى مفرط ناشى از يك دوره عقب‌گرد شده كه جبران این عقب‌ماندگی‌ها شايد سال‌ها زمان‌بر باشد.

در حال حاضر، ناوگان ريلى تهران به ٢ هزار دستگاه واگن مترو و ٩ هزار دستگاه اتوبوس نياز دارد و از این رو، تامین يك‌هزار دستگاه واگن جدید مترو و تکمیل ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ مترو در ناوگان ریلی پایتخت، اصلی‌ترین محورهای مورد تاکید شورای ششم مى‌باشند.

کار ساخت ١٠٥ دستگاه واگن جدید مترو به مرحله انعقاد قرارداد رسيده كه هزینه آن از محل منابع داخلى شهردارى تهران تامين خواهد شد.

خط ۱۰ مترو از محل ۲۵ درصد قراردادهای قبلی آغاز شده اما معتقدم در این دوره می‌بایست به طور جدی ‌عملیات احداث خط ۱۰ مترو را فراموش کرده و به جای آن و به منظور پاسخ‌گویی به نیاز شهروندان، بر تامین واگن‌های مورد نیاز و تکمیل خطوط در دست احداث تمرکز کنیم.

قريب به ١٠ سال است كه تامين اتوبوس جدید و نوسازى ناوگان اتوبوسرانی در پايتخت تقریباً صفر بوده و در حال حاضر، تنها ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد كه اين تعداد هم در مرز فرسودگى قرار دارند و امروز تهران به بيش از ٧ هزار دستگاه اتوبوس جدید نياز دارد.

اکنون ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو‌کابین که در دوره گذشته تامین شده بود، به دلیل خرابی قطعه در پارکینگ خوابیده و می‌بایست به فوریت با همکاری خودروسازان داخلی نسبت به تامین قطعات مورد نیاز این اتوبوس‌ها اقدام شود.

تامین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تا پایان سال از سوی معاون حمل و‌ نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شده و در دست پیگیری است.

در قدیم می‌گفتند: «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته؟» اما امروز باید گفت: «قوانین را چه کسی اجرا و چه کسی پیگیری کرده؟»

بر اساس ماده ۵۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آن‌ها از محل منابع پیش‌بینی شده در بودجه سنواتی به نحوی اقدام نماید. بر این اساس، تا پایان اجرای قانون برنامه، می‌بایست ۲ هزار دستگاه واگن و تجهیزات مربوطه به خطوط ریلی شهری اضافه شود که از این تعداد، ۱۰۵۰ دستگاه سهم تهران است.

در اواخر سال ۹۷ قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از طريق دريافت تسهيلات مالی خارجی فی‌مابين وزارت كشور (سازمان شهرداری‌ها و دهياری‌های كشور) و كنسرسيوم چينی - ايرانی (واگن‌سازی تهران و سی آر سی چين با راهبری شركت نورينكو) منعقد شد که جاری‌سازی قرارداد منوط به تامین سهم ۱۵ درصدی دولت به عنوان پیش‌پرداخت فعال‌سازی فاینانس تامین ۶۳۰ دستگاه واگن شد که هنوز محقق نشده و از زمره دیون دولت به شهرداری تهران تلقی می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط