1400/11/30-17:15

مذاکره با وزارت مسکن برای خانه دار شدن آتش نشانان / تبدیل وضعیت ۸۰۰۰ نیرو در شهرداری

مذاکره با وزارت مسکن برای خانه دار شدن آتش نشانان / تبدیل وضعیت ۸۰۰۰ نیرو در شهرداری

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قرار است حدود ۸۰۰۰ نیروی ایثارگر در شهرداری تبدیل وضعیت شوند گفت: همچنین مذاکراتی با وزارت مسکن برای خانه دار شدن آتش‌نشانان صورت گرفته است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، استان تهران نیازمند ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در سال است و سهم شهر تهران ۱۱۳ هزار واحد مسکونی است که شهرداری تهران تسهیلاتی در زمینه تامین مسکن فراهم خواهد  و همچنین قرار است لوایحی در این زمینه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

چندی پیش تعدادی از آتش نشانان در خصوص وضعیت معیشت، مسکن و موضوع بیمه  گله‌مندی‌هایی داشته و اعتراضاتی کردند. مدیران شهری وعده دادند که مشکلات را برطرف خواهند کرد.برخی از شهروندان با راه اندازی کمپینی، خواستار رفع مشکلات شدند.

همچنین تعدادی از نیروهای ایثارگر شهرداری هنوز تبدیل وضعیت نشده و قرار است که به زودی این امر صورت گیرد.

در خصوص آخرین وضعیت بودجه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل،  وضعیت آتش نشانی در بودجه، تامین مسکن، تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و... با ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

خانه شهرداران در دوره قبل مدیریت شهری به فروش رسید. چندی پیش این خانه تخریب شد. حناچی شهردار وقت تهران معتقد بود که مدیریت جدید شهری می توانست با مالک مذاکرده کند تا  تخریب نشود و تأکید داشت که ما تا روز پایانی دوره مدیریت‌مان اجازه تخریب نداریم اما بعد مشخص شد که برخی از جوازهای تخریب ملک در دوره مدیریت قبلی شهری داده شده بود. همچنین برخی از اعضای شورا هم تأکید دارند که در خصوص رقم فروش هم ابهاماتی وجود دارد، در این زمینه توضیح دهید؟

خانه شهرداران به قیمت ۱۵۰ میلیارد تومان  به یک شرکت خصوصی فروخته شد/۹۰ درصد مراحل صدور پروانه در دوره قبلی مدیریت شهری انجام شده بود/در این دوره امکان مذاکره با مالک را نداشتیم

در دوره قبل مدیریت شهری عمارت اقدسیه معروف به خانه شهرداران در مزایده‌ای به قیمت حدود ۱۵۰ میلیارد تومان به فروش رسید. این خانه به یک شرکت خصوصی فروخته شده است. حدود ۹۰ درصد از مراحل صدور پروانه برای این ملک در دوره قبلی مدیریت شهری صادر شده بود. دیگر ما در این دوره امکان مذاکره با مالک را نداشتیم چرا که خانه فروخته شده بود و پول عوارض را هم پرداخت کرده بودند با توجه به اینکه کارها انجام شده بود دیگر مذاکره معنایی نداشت و واقعاً به ما بگویند چطور وقتی تمام کارها را در دوره قبل انجام داده بودند ما باید وارد مذاکره می‌شدیم.

چندی پیش تعدادی از آتش‌نشانان نسبت به وضعیت معیشت، مسکن و همچنین بیمه سخت و زیان‌آور بودن گله‌هایی داشته و اعتراضاتی کردند. مدیران شهری اعلام کردند که تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات این افراد انجام می‌دهند. در بودجه سال آینده شهرداری تهران برای رسیدگی به وضعیت آتش‌نشانان چه اقداماتی در نظر گرفته شده است؟

در بودجه سال آینده رقم‌های خوبی برای آتش‌نشانی در نظر گرفته شده است/شناسایی زمین برای تامین مسکن آتش نشانان/مذاکره با وزارت مسکن برای تامین بخشی قابل توجهی از مسکن آتش‌نشانان

در ادامه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران اولویت‌هایی را به آتش‌نشانان شهر تهران اختصاص دادیم و در بودجه سال آینده هم رقم‌های خوبی برای آتش‌نشانی در نظر گرفته شده  است. امیدواریم با اعتبارات تصویب شده و اولویت تخصیص برای واگذاری در سال آینده بخش عمده‌ای از مشکلات حقوق و مزایای آتش‌نشانان مرتفع شود. همچنین برای بخش مسکن هم اقداماتی انجام شده و در حوزه خدمات شهری شهرداری تهران زمین‌هایی را در حال شناسایی هستند تا امکان واگذاری به تعاونی مسکن آتش‌نشانان را داشته باشد. همچنین مذاکراتی هم با وزارت مسکن انجام شده تا بتوانند سهمیه قابل قبولی برای آتش‌نشانان در نظر بگیرند. 

مدتی است که بحث تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر شهرداری مطرح شده است. برخی از نیروهای ایثارگر معتقدند که هنوز از آنها مدارک لازم گرفته نشده است. در چه بازه زمانی تمامی نیروهای ایثارگر تبدیل وضعیت می‌شوند. آیا در بودجه سال آینده شهرداری تهران برای این امر ردیفی در نظر گرفته شده است؟ 

دستور العمل شهرداری برای تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر/ دریافت مدارک از تمام سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق

در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مؤظف شده براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بحث تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر شهرداری را در دستور کار قرار دهد. شورا مصوب کرده و شهرداری هم دستورالعملی را در این زمینه آماده کرده است و قرار است به تمامی ستادها در مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری ابلاغ شود تا مدارک افراد تحویل گرفته شود و افرادی که واجد شرایط هستند کار تبدیل وضعیت‌شان انجام شود.

دریافت مدارک تا پایان اسفند و صدور احکام در سال آینده/کار تبدیل وضعیت زمان بر است 

البته این کار زمان‌بر است اما شهرداری تهران در حال انجام دادن این کار است. من فکر می‌کنم با توجه به اینکه تعداد این افراد زیاد است صدور احکام به سال آینده موکول شود اما قطعاً مدارک در اسفندماه جمع‌آوری می‌شود. موضوع تبدیل وضعیت در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری است. 

چند نفر قرار است تبدیل وضعیت شوند؟

تبدیل وضعیت ۸ هزار نیرو در شهرداری تهران

برای حدود ۴ هزار نفر که در دو شرکت خدمات اداری شهر و هادیان مستقیماً با شهرداری قرارداد دارند تبدیل وضعیت انجام می‌شود اما در حدود ۴ هزار نفر هم در شرکت‌هایی هستند که با پیمانکار قرارداد دارند اما این افراد هم تبدیل وضعیت می‌شوند. تمامی نیروهای قراردادی و شرکتی شهرداری تهران که مشمول قانون تبدیل وضعیت ایثارگران می‌شوند قطعاً رسمی می‌شوند و حدود هشت هزار نفر هستند. 

یکی از مشکلات اساسی کلان‌شهر تهران عدم توسعه حمل و نقل عمومی است. در چهار سال گذشته عقب‌ماندگی جدی در این زمینه وجود داشته است در بودجه سال آینده شهرداری چقدر به این موضوع توجه شده است؟

۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای  حمل و نقل و عمران پیش‌بینی شده است/ ۴۳۰۰ میلیارد تومان هم برای حوزه اجتماعی و ۷۹۰۰ میلیارد برای حوزه خدمات شهری در نظر گرفته شد 

برای بحث حمل و نقل و عمران کلان‌شهر تهران ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است و همچنین حدود ۷۵۰۰ میلیارد هم در تبصره‌ها پیش‌بینی شده که اگر درآمد محقق شود تخصیص یابد. در مجموع حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده است. از ۱۸ هزار میلیارد حدود ۱۴ هزار میلیارد برای حوزه حمل‌ونقل (اتوبوسرانی و مترو) و از هفت هزار میلیارد که در تبصره‌ها پیش‌بینی شده ۴۵۰۰ میلیارد هم به حمل‌ونقل اختصاص یافته است.

بگذارید همین‌جا بگویم که ۴۳۰۰ میلیارد تومان هم برای حوزه اجتماعی و ۷۹۰۰ میلیارد برای حوزه خدمات شهری در نظر گرفته شده است.

برای بحث انتقال گرمخانه‌ها و همچنین توسعه گرمخانه‌ها چقدر بودجه در نظر گرفته شده است؟

سیاست ما در شهرداری و شورا این است که گرمخانه‌ها در خارج از محدوده جمعیتی ایجاد شود

سیاست‌ کلی ما در شورا و مدیریت شهری این است که گرمخانه‌ها در خارج از محدوده جمعیتی ایجاد شود و در مجموعه‌های مسکونی نباشد. به سمتی حرکت می‌کنیم که گرمخانه‌ها خارج از محیط زندگی شهروندان باشد البته شاید محدودیت‌هایی در خصوص مکان گرمخانه ها داشته باشیم. 

قرار بود که در سال ۱۴۰۱ ساخت گورستان جدید تهرانی‌ها آغاز شود چه میزان بودجه برای این امر در نظر گرفته شده است؟

برای ساخت گورستان جدید اعتبارات در نظر گرفته شد/ سه نقطه پیشنهاد شده اما هنوز جمع‌بندی نشده است

اعتباراتی برای گورستان جدید تهرانی‌ها در حوزه خدمات شهری در نظر گرفته شده است. البته نقاطی شناسایی شده اما برای بحث مطالعه و تملک بودجه‌ای در نظر گرفته شده سه نقطه پیشنهاد شده که هنوز جمع‌بندی نشده باید این موضوع به شورا بیاید.

با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم حضور دستفروشان در شهر بیشتر شده ا ست چه برنامه‌ای برای ساماندهی معضل دستفروشی در تهران وجود دارد و اینکه در بودجه سال آینده برای این امر اعتباری تخصیص یافته است؟

نمی خواهیم صورت مسئله دستفروشی را پاک کنیم/ساماندهی می کنیم نه جمع آوری/شهرداری فضاهایی را برای حضور  دستفروشان در نظر گرفته است

شهرداری تهران سایتی را راه‌اندازی کرده و از افراد خواسته که در آن ثبت‌نام کنند. سیاست ما در این دوره شهرداری و شورای شهر این است که نمی خواهیم صورت مسئله دستفروشی را پاک کنیم بلکه می‌خواهیم این موضوع را حل کنیم چرا که باید به عنوان یک واقعیت این معضل پذیرفته شودو برای آن راه حلی در نظر بگیریم. تعداد زیادی از افراد از این طریق امرار معاش می‌کنند ما باید آنها را ساماندهی کنیم و نگذاریم برای شهروندان مزاحمتی ایجاد کنند البته شهرداری فضاهایی را برای حضور این افراد در نظر گرفته است سیاست قطعی ما این است که این کار با رضایت خود دستفروشان انجام شود.

اعلام شده که در بودجه سال آینده به مناطق محروم و کم برخودار توجه بیشتری شده است. بفرمایید که چقدر بودجه در نظر گرفته شده است؟

توجه ویژه به مناطق محروم و کم‌برخوردار مانند مناطق ۱۹، ۲۰ و۲۱ در بودجه سال آینده

یکی از نقاط برجسته در بودجه سال آینده شهرداری تهران توجه ویژه به مناطق محروم و کم‌برخوردار مانند مناطق ۱۹، ۲۰ و۲۱ بوده است. بالاترین بودجه برای این مناطق دیده شده که کمتر توسعه یافته‌اند. مناطق یک، دو و سه در رده‌های پایین جدول قرار دارند.

طرح توسعه محلی هم داریم که به دو شکل متمرکز و غیر متمرکز پیش‌بینی شده (مستمر و غیرمستمر) در بحث غیرمستمر در احداث مکان‌ها است و بحث مستمر در زمینه نگهداشت موضوعاتی دیده شده است. این را هم بگویم که محلات کم برخودار شناسایی شده‌اند.

در دوره قبلی مدیریت شهری اعلام شده بود که قرار است تعدادی پروژه کوچک مقیاس محلی ساخته شود کار به نتیجه نرسید آیا در این دوره این موضوع پیگیری می‌شود؟

قبلاً موضوعات را متمرکز دیده بودند و در اختیار حوزه برنامه‌ریزی بود اما ما توزیع کردیم و همه مناطق درگیر شده و با مشارکت مناطق پروژه تعریف شده است.

یکی از معضلات کلان‌شهر تهران کمبود مسکن است برای رفع این مشکل در بودجه سال آینده آیا برنامه‌ریزی صورت گرفته است؟

سهم شهر تهران در حوزه مسکن سازی۱۱۳ هزار واحد مسکونی است/مسکن سازی در بافت فرسوده که سرانه های لازم را دارد/تسهیلات شهرداری تهران برای تولید مسکن

دولت اعلام کرده که هر سال یک میلیون مسکن می‌سازد. سهم استان تهران ۱۵۰ هزار واحد مسکونی و سهم شهر تهران ۱۱۳ هزار واحد مسکونی است. شهرداری تهران قرار است در عرصه بافت فرسوده که سرانه آب و برق و معابر دارد اولویت‌ها را بررسی کند و در زمینه مسکن‌سازی کمک‌هایی کند.

تبصره ویژه‌ای برای کمک به مسکن سازی در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است/ به دنبال تسهیل در ساخت‌وساز و رفع موانع ساخت مسکن هستیم

قرار است که سازمان نوسازی شهر تهران هم فعال شود و تبصره ویژه‌ای برای این امر در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است که بتوانیم انبوه‌سازی کنیم. البته شهرداری تهران قرار است هفته آینده لوایحی در این زمینه به شورا بیاورد ما هم به دنبال تسهیل در ساخت‌وساز و رفع موانع ساخت مسکن هستیم. مسکن‌سازی وظیفه ما نیست اما ما شرایط را تسهیل خواهیم کرد تا مردم حضور فعال‌تری داشته باشند. می‌توانیم در بافت فرسوده تسهیلاتی فراهم کنیم که شهروندان رغبت برای نوسازی رغبت بیشتری داشته باشند.

چه برنامه‌ای برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در سال آینده دارید؟

تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو در سال آینده/بهره برداری از پایانه شرق در سال ۱۴۰۱/ تکمیل دو پروژه بزرگراهی نیمه‌کاره مانند یادگار امام و شهید شوشتری در دستور کار

یکی از اولویت‌های جدی ما تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو است تا بتوانیم بهره‌برداری لازم را از این خطوط انجام دهیم. همچنین تکمیل پایانه شرق که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته از اولویت‌های کاری ما است. در چهار سال گذشته این پایانه رها شده و اسیب دیده و دچار فرسودگی شده اما جزو اولویت‌های ما است که این پروژه را تکمیل کنیم. این پروژه حمل‌ونقل فرامنطقه‌ای می‌توانند حرکت شرق تهران را به سمت مازندران تسهیل کند.

همچنین تکمیل دو پروژه بزرگراهی نیمه‌کاره مانند یادگار امام و شهید شوشتری هم در دستور کار است البته فازبندی دارد و تلاش می‌کنیم در اولویت‌های سال آینده بخش‌هایی از این پروژه افتتاح شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط