1400/12/01-16:56
در چهل و هشتمین جلسه شورا صورت گرفت:

تصویب نرخ بلیت مترو و کرایه اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۱

تصویب نرخ بلیت مترو و کرایه اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۱

لایحه شهرداری تهران در خصوص نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی ۱۴۰۱ در بخش بلیت مترو با ۲۵ درصد افزایش و کرایه اتوبوسرانی نیز با میانگین ۲۵ درصد و در صورت ایجاد سرویس های اختصاصی دربستی نیز تا سقف ۳۵ درصد افزایش به تصویب رسید.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران،  اعضای شورای اسلامی شهر تهران در چهل و هشتمین جلسه علنی این شورا در ادامه بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ تعیین نرخ کرایه  حمل و نقل عمومی تهران را در دستورکار خود قرار دادند که در همین راستا مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  در دفاع از لایحه شهرداری تهران گفت: ارقام پیشنهادی شهرداری در این لایحه بیشتر از ارقامی است که در حال حاضر به صحن شورا آمده و می خواهیم آن را بررسی کنیم اما با توجه به سیاست کلی مبنی بر افزایش حداکثر ۲۵ درصد نرخ کرایه و بلیت ما نیز حداکثر بلیت و کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس را تا سقف ۲۵ درصد افزایش در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه ساختار کلی نرخ خدمات را تغییر ندادیم، گفت: در مترو با اعمال ۲۵ درصد افزایش نرخ بلیت، بلیت تک سفره از ۲۰۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان افزایش می یابد، بلیت تک سفره نیز از ۲۳۰۰ به ۲۸۵۰ تومان و بلیت تک سفره خط هشتگرد از ۶۰۰۰ تومان به ۷۵۰۰ تومان افزایش می یابد و همچنین بلیت تک سفره فرودگاه امام از ۱۰ هزار تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد.

به گفته وی، البته تخفیفاتی نیز که در گذشته وجود داشت همچنان به قوت خود باقی است اما برای شخصی سازی بلیت مترو ۵ درصد و برای خرید بلیت به صورت غیرحضوری نیز ۵ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است و این در حالی است که تخفیفات ویژه گروه های هدف همچون جانبازان، معلولان، خانواده شهدا، دانش آموزان، دانشجویان و... که از تخفیف ۵۰ درصد بهره می بردند همچنان به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه اتوبوسرانی نیاز داشتیم که کرایه بیشتر از این ها افزایش یابد اما سقف ۲۵ درصد را رعایت کردیم، گفت: از آنجایی که ارقام در اتوبوسرانی متفاوت است نرخ بلیت ۲۵ درصد افزایش می یابد به گونه ای که بلیت بی آر تی حداکثر به ۱۷۵۰ تومان می رسد و برای سایر خطوط نیز حدودا از ۱۸۰۰ تومان به حداکثر ۲۲۵۰ تومان می رسد.

مجتبی شفیعی با بیان اینکه لازم است در حوزه اتوبوسرانی بحث تقویت و حضور مشارکت بخش خصوصی برای تأمین ناوگان به خصوص اتوبوس برقی و یا اتوبوسی با کارکرد کمتر از یک سال باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حوزه تاکسی نیز شاهد افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه خواهیم بود اما در تاکسی نیز باید هوشمندسازی ناوگان و حضور بخش خصوصی تقویت شود.

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: براساس پیمایش از صفر تا دو کیلومتر و پس از آن هر دو کیلومتری که اضافه می شود مبالغ تغییر خواهد کرد که حداقل مبلغ برای سال آینده ۲۰۰۰ تومان خواهد بود و حداکثر برای کسی که طولانی ترین مسیر را با مترو برود ۲۵۰۰ تومان خواهد بود.

در ادامه جلسه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در قرائت جدول تعیین نرخ خطوط مختلف مترو گفت: برای خط داخل شهر ۲۵۰۰ تومان، برای بلیت تک سفره خط ۵، ۲۸۰۰ تومان، بلیت تک سفره هشتگرد ۷۵۰۰ تومان و برای بلیت تک سفره خط فرودگاه امام خمینی(ره) ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهاد داده شده است.

تشکری هاشمی: استقلال خط تهران_کرج در اولویت است 

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران  افزود: در صورتی که امکان استقلال خط کرج توسط شهرداری فراهم شود برای خط کرج مبلغ ۱۰۰۰ تومان محاسبه خواهد شد. یعنی اگر برای خط کرج-تهران کسی بخواهد تنها از این خط استفاده کند بلیت جداگانه ای باید استفاده شود.

در ادامه این جلسه امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با طرح پرسشی گفت: در ابتدا چطور می شود این تفکیک را انجام داد؟ تقریبا کاری نشدنی نیست و در صورت تحقق این موضوع نیز چرا باید برای ۴۰ کیلومتر تنها ۱۰۰۰ تومان پرداخت شود؟

تشکری هاشمی در پاسخ به پرسش امانی اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنج ساله ششم تکلیف شده که کلیه خطوط متروی حومه باید در نهایت به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل داده شود. در این صورت نرخ گذاری کنترل و مدیریت در درازمدت بر عهده راه آهن جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی افزود: در مورد نرخ باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر تنها ۳۵۰ تومان برای تهران-کرج اخذ می شود. ما تأکید کردیم که اگر کسی فقط خواست مسیر کرج-تهران را برود چرا باید ۲۸۰۰ تومان بدهد. با استقلال این خط ۱۰۰۰ تومان پرداخت می کند که به عدالت نزدیک تر است. در مورد خط هشتگرد نیز در حال حاضر با توجه به اینکه این خط تازه تأسیس است تعداد بسیار کمی مسافر دارد به شکلی که برخی روزها قطار در این خط با یک مسافر و یا حتی بدون مسافر حرکت می کند.

احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه گفت: کسی که از متروی حسن آباد به ایستگاه امام خمینی(ره) می رود نیز باید ۱۸۰۰ تومان پرداخت کند. چطور می شود از کرج تا صادقیه ۱۰۰۰ تومان بدهد. در این میان تناسبی وجود ندارد؛ لذا باید دقت شود که به عدالت نزدیک تر شویم.

در ادامه این جلسه مهدی شایسته مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز گفت: مترو به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی شهر تهران و حتی استان البرز در حال خدمت رسانی است. هم اکنون ارزان ترین بلیت مترو در دنیا را داریم و از این حیث مقام نخست در جهان را داریم. بلیت ارزان به اضافه تخفیفاتی که شورا در نظر می گیرد باعث کاهش درآمدهای مترو می شود. به شکلی که در محاسباتی که داریم یک دهم قیمت بلیت از شهروندان دریافت می شود در حالی که جبران آن بر عهده شهرداری و دولت است.

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰، ۷۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به مترو و شهرداری تهران است و در سال آینده نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم محقق شود. از سوی دیگر برخی دستورات مثلا از سوی ستاد ملی کرونا داده می شود در مورد تغییرات در فیلترها و هواسازهای مترو به شکلی که در نهایت آخرین فناوری روز دنیا از ما درخواست می شود که برای سلامت مسافران استفاده می کنیم تا هوای پاک و ضدعفونی شده را به شهروندان ارائه کنیم. همچنین در بحث خدمات اجتماعی و... نیز که وظیفه ماست اقدامات لازم را انجام می دهیم ولی به لحاظ وظایف دولت، همچنان این بودجه ها از طرف دولت تأمین نشده است.

شایسته ادامه داد: در مورد بلیت خط کرج بحث های تخصصی انجام شد. در حال حاضر اگر افراد از تجریش به دورترین نقطه کرج بروند عملا همان بلیت ۲۰۰۰ تومانی را پرداخت می کنند. در خط ۵ مبلغ دریافتی ۳۵۰ تومان است و گاهی خطی مثل خط فرودگاه امام خمینی (ره) به لحاظ تعمیر و نگهداشت به صرفه و صلاح مترو نیست چراکه روزانه مسافران این خط ۱۰۰ نفر هستند. در مورد خط هشتگرد هم موضوع به همین شکل است و برخی موارد صفر و یا یک مسافر داشته ایم. لذا به لحاظ هزینه ها به صرفه نیست. از سوی دیگر مسافران خط کرج به لحاظ قیمتی بسیار حساس هستند بر همین اساس پایه ۱۰۰۰ تومان که کف قیمت است و البته هزینه های ما را تأمین نمی کند در نظر گرفته ایم.

بر اساس این گزارش اعضای شورای شهر تهران نهایتا" پس از بحث و بررسی با پیشنهاد چمران در خصوص تعیین قیمت ۱۵۰۰ تومان برای کرایه خط متروی تهران-کرج موافقت کردند. به این ترتیب اعضای شورای اسلامی شهر تهران در بررسی کلی این لایحه با اکثریت آرا با افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو در شهر تهران برای سال آینده موافقت کردند.

تشکری هاشمی: تعیین عادلانه نرخ کرایه اتوبوسرانی تهران و حومه برای ۱۴۰۱

همچنین بر اساس این گزارش اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه نرخ کرایه و بلیت حمل و نقل عمومی به بررسی جدول اقشاری که از تحفیف ها استفاده می کنند پرداختند و تشکری هاشمی در تشریح این لایحه گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حداکثر افزایش نرخ بلیت و کرایه ۲۵ درصد خواهد بود که البته این حداکثر است و در برخی خطوط این افزایش نرخ حدود ۱۰ درصد خواهد بود.

وی با بیان اینکه دوستانمان در شهرداری نگران بودند که اگر مبالغ کرایه تاکسی، مترو غیره افزایش خوبی نیابد این سامانه ها با مشکلات جدی مواجه می شوند، گفت: با این حال حداکثر ۵۰۰ تومان به بلیت مترو اضافه شد که این افزایش  در توان مردم نیز است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سازوکار نظام پرداخت مستقل در مسیر تهران- کرج پیش بینی شده که اگر این مهم  در راستای استقلال خطوط ایجاد شود نرخ بلیت مسیر تهران- کرج یکهزار تومان خواهد شد، اظهار کرد: به کسانی که از بلیت متروی مبلغ دار شخصی سازی شده استفاده می‌کنند ۵ درصد تخفیف داده می شود. همچنین افرادی که از اپلیکیشن‌ها برای خرید بلیت استفاده کنند نیز مشمول تخفیف ۵ درصد خواهند شد.

وی بیان کرد: در مورد مناسبتها که برخی دستگاه‌ها توقع دارند مترو و اتوبوس در اختیار  آنها باشد یا رایگان باشد نیز اعلام کردیم که این مهم تنها با ابلاغ کتبی شهردار تهران باشد و اعتبارات آن نیز از محل اعتبارات در اختیار شهردار تامین شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه اگر افراد در زمان خروج از ایستگاه در مقصد کارت خود را  معدوم کنند حداکثر سفر برای آنها محاسبه می شود، گفت: قیمت پایه کارتهای بلیت نیز ۸ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شهروندان از کارتهای تخفیف دار حداکثر ۴ بار در روز می توانند، استفاده کنند نیز گفت: امکان استفاده بیش از ۴ بار وجود ندارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اقشاری که از بلیت تخفیف دار استفاده می کنند شامل جانبازان، خانواده شهدا، افراد تحت پوشش بهزیستی وکمیته امدادبه صورت ۱۰۰ درصد، دانش آموزان و دانشجویان ۵۰ درصد و افراد دارای کارت منزلت با تخفیف ۹۰ درصد بهره می برند، گفت: کارتهای این افراد ۱۵۰ هزار تومان در یک سال شارژ می شود و اگر بخواهند مازاد این مبلغ استفاده کنند مشمول ردیفهای دیگر می شوند.

امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد: برای تشویق کارکنان شهرداری  در استفاده از حمل و نقل عمومی ۵۰ درصد تخفیف درنظر بگیریم.

همچنبین نرگس معدنی پور رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز پیشنهاد داد: برای سربازان تخفیف ۱۰۰درصد در نظر گرفته شود.

پیرهادی نیز پیشنهاد داد: برای کارکنان دولتی و نظامی کارت بلیت با تحفیف ۳۰ درصد در نظر گرفته شود.

چمران رییس شورای شهر تهران در واکنش به این پیشنهادات گفت: تخفیف خوب است اما مترو و اتوبوس هزینه نگهداشت و اورهال مترو و اتوبوس زیاد است و باید منابع این تخفیف ها نیز مشخص شود. چرا که هر تخفیفی سهم شهرداری را افزایش می دهد.

علوی: کارت بلیت یکساله رایگان برای خبرنگاران

سیداحمد علوی، عضو شورای ششم شهر تهران در جریان بررسی لایحه افزایش قیمت کرایه حمل و نقل عمومی گفت: سالهای گذشته به خبرنگارانی که طرح ترافیک استفاده نمیکردند، کارت بلیت رایگان تعلق می گرفت.

وی گفت: من هم با موضوع تامین اعتبارات و بودجه موافقم اما در مقایسه با طرح ترافیک، کارت بلیت یکساله برای شهرداری صرف بیشتری دارد.

علوی تاکید کرد: بنابراین پیشنهاد میکنم به خبرنگارانی که طرح ترافیک استفاده نمیکنند کارت بلیت رایگان یکساله دهیم.چمران در ادامه پیشنهاد داد: حداکثر تخفیف ها ۵۰ درصد باشد و به غیر کارت منزلت که ۹۰ درصد است برای همه اقشار تخفیف ۵۰ درصد نظر گرفته شود.

نجفی: معلولین و افراد تحت پوشش کمیته امداد  بلیت رایگان دریافت کنند

سوده نجفی نیز در ادامه گفت پیشنهاد داد: حداقل برای معلولین و افراد تحت پوشش کمیته امداد این بلیت رایگان باشد.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران  در ادامه گفت: منهای جانبازان و معلولان همه تخفیف ها ۵۰ درصد باشد چرا که خانواده شهدا خودشان  عنوان می کنند که نیازی به کارت نیم بها ندارند و حتی بارها به ما گلایه کردند که بابت این تسهیلات به آنها طعنه می زنند و حفظ کرامت تخفیف پولی نیست بنابراین  پیشنهاد می شود همه تخفیف ها ۵۰ درصد باشد و فقط کارت منزلت ۹۰ درصد باشد.

این پیشنهاد چمران با انتقاد پیرهادی و امانی مواجه شد و آنها درخواست کردند در راستای  حفظ کرامت انسانی و انجام وظیفه در قبال خانواده شهدا این افراد همچنان از تخفیف ۱۰۰ درصد استفاده کنند.

حبیب کاشانی نیز گفت: لایحه یکپارچه بلیت در حال بررسی است و پیشنهاد می شود ما به همان شیوه سال گذشته تخفیف به اقشار مختلف را در نظر بگیریم.

تشکری هاشمی: متوسط افزایش بهای بلیت اتوبوس برای بخش عمومی و بخش خصوصی ۲۵ درصد است اما چون در برخی خطوط، مبلغ پیش بینی شده نامتناسب بوده، حداکثر به ۳۵ درصد است. 

وی درخصوص کرایه مینی‏ بوس ‏ها نیز افزود: افزایش نرخ کرایه ۲/۱ برابر اتوبوس‏ها در نظر گرفته شده است که  این نیز به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.

همچنین کرایه اتوبوس به صورت سرویس های اختصاصی دربستی نیز ۳۵ درصد افزایش داشته است که این نیز به رای گذاشته و به تصیویب رسید.

وی افزود: نرخ کرایه ویژه حمل و نقل جانبازان و معلولین و مدارس استثنایی معادل یک بلیت اتوبوس است.

هاشمی در ادامه افزود: در صورتی که امکان استفاده از QR CODE فراهم شود، می توان بلیت تک سفره آن را مورد استفاده قرار داد.

اما علی اصغر قائمی پیشنهاد کرد که بلیت تک سفره با روش های مختلف از جمله QR CODE باشد.

پیشنهاد قائمی به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.

رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل ادامه داد: شهرداری تهران از طریق فراخوان بخش خصوصی به دنبال سرمایه ‏گذارانی برای اتوبوس برقی است که چون هزینه آن بالاست، کرایه آنان نیز ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.

اقراریان: مردم نباید کم‎کاری دولت را جبران کنند

اما مهدی اقراریان در مخالفت اظهار داشت: باید مردمی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‎کنند، را تشویق کرد، نه اینکه ایشان را با افزایش دو برابری کرایه تنبیه کنیم.

وی افزود: بخاطر مشکلات اقتصادی، سنتی درحال نهادینه شدن است تمام دستگاه های دولتی آخر سال قیمت‏ها را افزایش می‌دهند و بدین ترتیب سبد خانوار را روزبه‏روز کوچکتر می‎کنند و این درحالیست که طبقه متوسط و ضعیف جامعه از حمل و نقل عمومی استفاده می‏کنند. درواقع دولت باید سهم خود در حمل و نقل را بپردازد که نمی‏پردازد. نه اینکه مردم کم‎کاری دولت در این زمینه را جبران کنند.

مظفر: نباید بر مردم فشار وارد کرد

میثم مظفر نیز در مخالفت با این تبصره اظهار داشت: برای بخش خصوصی باید توجیه اقتصادی داشته باشد. اما راه این کار فشار بر شهروندان نیست، بلکه شهرداری باید بودجه ویژه‏ای برای حمایت از بخش خصوصی داشته باشد.

حجت الاسلام آقامیری: بهتر است رانندگان را با افزایش کرایه به کار در روز تعطیل تشویق کرد

اما حجت‏الاسلام آقامیری طی پیشنهادی گفت: باید هزینه اتوبوس‏ها را تامین کرد و نمی‎شود کرایه را کاهش داد. وقتی با افزایش ۵۰ درصدی روز تعطیل مخالفت شود، راننده هم رغبت نمی‏کند که به سراغ کار خود برود و در نتیجه مردم به علت نبود اتوبوس باید هزینه چندبرابر خودروی سواری را تقبل کنند. بدین ترتیب فشاری که بر مردم وارد می‏شود چندبرابر خواهد شد. لذا پیشنهاد می‏کنم افزایش کرایه روز تعطیل به ۴۰ درصد برسد تا در رانندگان هم انگیزه ایجاد شود.

سوده نجفی طی پرسشی گفت: این افزایش ۴۰ درصدی روز تعطیل چه عایدی برای راننده دارد؟ آیا به او اضافه‏کار تعلق میگیرد؟

نکاحی: سهم اتوبوسرانی کمتر از ۴ درصد از سهم جابه‎جایی مسافر در تهران است

بهرام نکاحی عضو هیات ‌مدیره و سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در پاسخ به نکات مطرح شده از سوی اعضای شورا اظهار داشت: حوزه اتوبوسرانی در سال‏های قبل مورد بی‏مهری قرار گرفته است که حاصل آن فرسودگی ۷۵ درصد ناوگان و زیرساخت‏های آن است. متاسفانه ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال وجود دارد و این کمتر از ۴ درصد از سهم جابه‎جایی مسافر در تهران است.

وی افزود: سهم مسافر از هزینه تمام شده حمل و نقل درواقع صرفا ۱۵ درصد است. همچنین در بخش خصوصی راننده از درامد افزایش کرایه روز تعطیل منتفع می‎شود.

تشکری هاشمی نیز گفت: براین اساس دانش آموزان و دانشجویان و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد از تخفیف ۵۰ درصد بهره می برند و معلولین و خانواده شهدا و جانبازان نیز از تخفیف ۱۰۰ درصد بهره می شوند و تعداد افراد معلول و خانواده شهدایی که از این بلیت استفاده می کنند بسیار کم است و ما از باب احترام این تخفیف را در نظر گرفتیم.

چمران در پایان گفت: هرآنچه که در دوره قبل بوده ما تصویب می کنیم و این در راستای تکریم است و این گونه نباشد که بگویند شورای انقلابی خانواده شهدا را حذف کرد.

بر اساس این گزارش در نهایت با رای اکثریت آرا همچون سنوات گذشته  خانواده شهدا، معلولین، جانبازان از تحفیف ۱۰۰ درصد و دانش اموزان و دانشجویان از تخفیف ۵۰ درصد برخوردارند و خبرنگارانی که طرح ترافیک نگیرند از کارت بلیت ۴۰۰ هزار تومانی و افراد بالای ۶۵ سال دارای کارت منزلت ازتخفیف ۹۰ درصد استفاده می کنند. این در حالی است که اگر نسبت به شخصی سازی کردن کارت بلیت اقدام شود از تخفیف ۵ درصد نیز بهره خواهند برد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط