1400/12/03-14:00
میثم مظفر:

عدالت اجتماعی به عنوان دال مرکزی بودجه سال آینده شهرداری تهران

عدالت اجتماعی به عنوان دال مرکزی بودجه سال آینده شهرداری تهران

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران بر عدالت اجتماعی به عنوان دال مرکزی بودجه سال آینده شهرداری تهران تاکید کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران میثم مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری کمیسیون برنامه و بودجه به تشریح بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران پرداخت.
 
میثم مظفر با اشاره به مطالبه گری شورای شهر از شهرداری در تحقق بودجه سال آینده گفت: در نظام برنامه و بودجه سال آینده شش سرفصل به عنوان سياست‌های حاكم بر تدوين برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران شامل؛ ارتقاء زيست‌پذيری در شهر تهران، ايجاد آرامش در شهر ارتقاء مشاركت اجتماعی، عدالت اجتماعی، رشد و تعالی شهروندان، حرکت در جهت تحقق شهری پيشرفته با اصالت و هويت ايرانی اسلامی از شهرداری تهران مطالبه شده است.
 
مظفر در تشریح بودجه سال آینده شهر تهران گفت: در نظام بودجه ریزی شهرداری ها اختصاص سهم حداقل ۴۰ درصدی برای هزینه هاي تملک های سرمایه ای و ایجاد زیرساخت های اساسی شهر به عنوان یک استاندارد و شاخص مطلوب مورد تایید است. علی رغم اینکه در بعضی شهرها شاهد تخصیص ۸۰ درصد بودجه به پرداخت حقوق، دستمزد و هزینه های جاری و نگهداشت شهر هستیم ما سعی کردیم با کنترل این موضوع، فقط 45 درصد بودجه سال آینده صرف هزینه حقوق، دستمزد و نگهداشت شود و ۴۱ درصد بودجه صرف ایجاد زیرساخت های پایدار و ماندگار شهر به عنوان مثال توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوسرانی، ساخت اتوبان ها و سایر زیرساخت های پایدار شهری شود. 
 
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: برخلاف ادعای مطرح شده توسط برخی افراد مبنی بر اینکه شورای شهر جدید به دنبال تامین بودجه از طریق شهر فروشی و افزایش سهم آن نسبت به دوره قبل است، درآمد حاصل از حوزه شهرسازی نسبت به سال گذشته فقط یک درصد نسبت به کل سبد درآمدی بودجه افزایش سهم داشته است. با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه ساختمانی صادر شده بسیار پایین بوده است درعین حال سعی شده در نظام درآمدی به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم.
 
میثم مظفر با تاکید بر عدالت اجتماعی به عنوان دال مرکزی بودجه سال آینده شهرداری تهران تشریح کرد: برای اولین بار در بودجه ریزی شهرداری تهران منطقه ۱۸ رتبه یک را در تخصیص اعتبارات ریالی بودجه در بخش هزینه های ایجاد زیرساخت های شهری و تملک به خود تخصیص داده است. در تخصیص بودجه زیرساخت های شهری و تملک‌سرمایه ای به ترتیب منطقه ۱۸، سپس منطقه ۱۲ که محله هرندی و بافت فرسوده فراوانی دارد، در رتبه سوم منطقه ۱۹ و بعد از آن منطقه ۲۲ قرار گرفته است. منطقه ۲۲ منطقه ای به ظاهر مدرن اما دارای محلات متعدد شکل نگرفته و رها شده که حتی معابر و خیابان های زیادی از آن دارای کوچه های خاکی است و روکش آسفالت ندارد. سپس منطقه ۲۰ به دلیل وسعت و محرومیتی که دارد و سپس منطقه ۱۵ و منطقه ۲۱ قرار گرفته است. در منطقه ۲۱ نیز دچار عقب ماندگی هستیم. سیطره و نفوذ بافت صنعتی، زیست پذیری در منطقه ۲۱ را بشدت دچار مشکل کرده است و لذا بطور واقعی در بودجه ریزی سال ۱۴۰۱، مناطق کم برخوردار، دارای اولویت ممتازی می باشند.

مظفر گفت: ما بجای تغییرات تدریجی، مدل تغییرات بنیادین را تا حدودی در نیل به تحقق در بودجه در مناطق انتخاب کردیم و گام بزرگی برداشته شده است. در منطقه ۱۹ و ۱۷ بیش از ۳۰۰ درصد رشد بودجه نسبت به سال قبل آنرا شاهد هستیم.
 
وی ادامه داد: در طرح رصد با هدف شناسایی نظام مسائل و چالش های اولویت دار محلات و مناطق، موفق شدیم با همراهی و همفکری نخبگان، شورایاران و مردم، ۱۵۰۰ پروژه در محلات تعریف کنیم. یکی از وجوه متمایز بودجه ۱۴۰۱ تعریف ۱۵۰۰ پروژه معین در محلات به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات محلات  است. 
 
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران افزود: ایجاد و بهره برداری از حداقل ۷ ایستگاه مترو وافزایش ۱۵ کیلومتر به طول مسافت خطوط مترو در سال آینده مورد انتظار شورا است.

در حوزه اتوبوسرانی نیز علاوه بر پیش بینی خرید و بازسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس، تامین ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز از طریق تهاتر دولت برای اختصاص به شهرداری تهران مدنظر است. در حوزه تاکسیرانی نیز نوسازی ۱۰هزار تاکسی فرسوده در دستورکار شهرداری قرار گرفته است. در زمینه ارائه خدمات به معلولین و کودکان مدارس استثنایی شهر تهران، جابجایی ۵۲۰۰ دانش آموز معلول مدارس استثنایی بطور رایگان پیش بینی شده است.
 
وی ادامه داد: در حوزه نوسازی بافت فرسوده، شورا و شهرداری با تعهد ۹ درصد از سود تسهیلات پرداختی بانک ها جهت بازسازی بافت فرسوده، اقدام ویژه ای درنظر گرفته است. از دیگر ماموریت های مهم سال آینده کاهش زمان صدور پروانه ساحتمانی است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط