1400/12/11-10:39
شهردار منطقه ۶ خبر داد؛

احداث پلازای میدان عالی قاپو؛ سال آینده/ اجرای مسیر طبیعت برای رهاسازی منطقه از شب مردگی

احداث پلازای میدان عالی قاپو؛ سال آینده/ اجرای مسیر طبیعت برای رهاسازی منطقه از شب مردگی

رنجبریان گفت: در کنار ارتقاء کیفیت نگهداشت قلب پایتخت و انجام پروژه‌های متعدد شهری، یکی از اولویت‌های این منطقه بازپیرایی خیابان حضرت ولیعصر(عج) در محدوده شهرداری این منطقه و همچنین احداث پلازا از میدان عالی قاپو تا میدان گلها در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

به گزارش شهردارآنلاین؛ مسعود رنجبریان در گفت و گو با خبرنگار شهر در تشریح برنامه های مهم این منطقه در سال ۱۴۰۱ گفت: بازپیرایی خیابان ولیعصر(عج) به عنوان یکی از اصلی ترین خیابان های شهر تهران که بخشی از آن در منطقه ۶ قرار دارد، از مهم ترین برنامه های این منطقه است که در دستور کار قرار دارد. در همین راستا مقرر است تا مرمت و بهسازی پله های ما قبل اول و اول و همچنین بهسازی و هوشمندسازی پله های دوم، چهارم، ششم، هفتم و هشتم در اولویت قرار گیرد.

شهردار منطقه‌۶ در ادامه اضافه کرد: درخصوص پلازاهای شهری و با هدف بهره مندی شهروندان از این فضاها، مطالعه و طراحی پلازای میدان عالی قاپو تا میدان گلها در حال اجرا است. در گام نخست این پروژه قرار است عملیات پیاده روسازی ضلع شمالی و جنوبی میدان عالی قاپو تا میدان گلها و همچنین ضلع جنوبی خیابان مظفری خواه در سه محور آغاز شود.

از تامین آب تا تجمیع ساختمان های اداری منطقه در سال آینده

شهردار منطقه ۶ با اشاره به طرح انتقال پساب تصفیه خانه شهرک غرب جهت تامین بخشی از آب خام مورد نیاز فضای سبز و امور شهری شمال غربی منطقه گفت: طول مسیر این پروژه عمرانی ۳.۵ کیلومتر است و در این طرح، پساب تصفیه خانه شهرک غرب از مسیر بزرگراه شیخ فضل الله نوری و سپس بزرگراه شهید همت و در نهایت تا شهرک والفجر در ناحیه ۶ منطقه از طریق لوله گذاری به مخازن منطقه ۶  انتقال یافته و مشکل تأمین آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز نواحی ۴ و ۶ منطقه برطرف می شود.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات شهرداری منطقه ۶، پراکندگی ساختمان های اداری شهرداری است که باعث افزایش ترددهای شهری ارباب رجوع و همچنین طولانی تر شدن اموری است که نیازمند مراجعات شهروندان به منطقه می‌باشد؛ در همین راستا تجمیع ساختمان های اداری منطقه در دستور کار قرار گرفته تا با افتتاح پروژه ای که همجوار ساختمان فعلی منطقه است، سه معاونت و چندین اداره در این محل تجمیع شوند.

معضل شب مردگی، ترافیک بالا و فضاهای بی دفاع شهری 

شهردار منطقه‌۶ در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع احصا مشکلات این منطقه پرداخت و گفت: چالش های متعدد از جمله طرح توسعه دانشگاه تهران، تامین پارکینگ جهت مراکز متعدد درمانی و دانشگاهی، بازطراحی سیستم حمل و نقل همگانی، ترافیک سنگین در معابر و فرسودگی تاسیسات زیر سطحی وجود دارد که در اولویت مدیریت شهری منطقه قرار گرفته است. طرح توسعه دانشگاه تهران یکی از مهم ترین این چالش ها است که متاسفانه اجرای ناقص آن سبب ایجاد فضاهای ناامن و بی دفاع شهری، رها شدن و تخریب املاک تملک شده توسط دانشگاه تهران شده که کاهش زیبایی بصری این فضاها را به ارمغان آورده است.

وی در این باره ادامه داد: با وجود گذشت بیش از  ۲۵سال از تصویب این طرح، حدود ۳۰ درصد از قطعات طرح توسعه دانشگاه تهران تملک شده است و با تعریف پهنه S۲۲۱ در سامانه شهرسازی، امکان صدور پروانه وجود نداشته و  مالکین متعدد خصوصی که تمایل به فروش املاک خود را ندارند، نسبت به تغییر کاربرد املاک به صورت غیر مجاز اقدام کرده که این مهم سبب بروز معضلات برای منطقه شده است.

رنجبریان ضمن تاکید بر طراحی و اجرای دوساله پروژه بزرگ مسیر طبیعت در محدوده خیابان سید جمال الدین اسد آبادی و بلوار آفریقا عنوان کرد: بخشی از معضل شب مردگی را با اجرا و بهره برداری از این طرح می توان مرتفع کرد زیرا اساس این طرح پیاده روی، ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی بوده و می تواند نقش مهمی را در رفع شب مردگی منطقه و تعامل اجتماعی در کنار پویایی اقتصادی و کسب و کار ایفا کند.

عارضه سنجی ترافیکی قبل از صدور پروانه برای ساختمان های با نرخ سفرسازی

شهردار منطقه ۶ در ادامه بیان کرد: بافت جمعیتی منطقه به دلیل غالب بودن جمعیت شناور در طول روز که ناشی از مراجعه تعداد زیاد دانشجویان، شهروندان، کارمندان نهادهای دولتی مستقر در منطقه، افزایش سن سالمندی و تغییر کاربری منازل مسکونی به اداری به صورت قانونی و یا غیر قانونی موضوع شب مردگی را به همراه داشته و این پدیده باعث کاهش تعلق و جمعیت ساکن منطقه شده است و به یکی از چالش های دیگر شهرداری منطقه تبدیل شده است.

وی با اشاره به استقرار مراکز متعدد خدمت رسان از جمله وجود بیش از ۳۶ بیمارستان دولتی و خصوصی و ۴۲ مرکز آموزش عالی گفت: نبود پارکینگ در محدوده این مراکز از دیگر مشکلات مدیریت شهری در منطقه ۶ است که  با توجه به استقرار دانشگاه‌های تربیت مدرس و دانشکده‌های مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه تهران و قرارگیری دو بیمارستان مهم شریعتی و قلب تهران در این محدوده، بار ترافیکی بالایی در ضلع شمالی منطقه به وجود آورده است و موضوع کسری پارکینگ و مراجعات بسیار زیاد مردمی، باعث ایجاد مشکلات و گره ترافیکی فراوان در آن ناحیه شده است.

رنجبریان به عدم وجود پایانه تاکسیرانی و امکان سرویس دهی مطلوب به شهروندان در سطح منطقه گلایه کرد و افزود: با عنایت به الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی، افزایش بار ترافیکی در شبکه معابر منطقه به دلیل احداث مراکز مهم تجاری، اداری، درمانی و...، سبب افزایش بار ترافیک در سطح منطقه و نارضایتی شهروندان شده است و سکونت‌گاه ها و بافت های مسکونی منطقه به سمت تبدیل شدن به بافت تجاری، اداری و درمانی پیش رفته است که در همین راستا ضروری است عارضه سنجی ترافیکی قبل از صدور پروانه برای ساختمان های با نرخ سفرسازی بالا صورت گیرد.   

عزم جدی شهرداری منطقه ۶ در جهت تامین پارکینگ در اماکن پر ازدحام

شهردار منطقه ۶ درباره احداث پارکینگ در اماکن پر ازدحام خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته در نظر داریم با عزمی جدی و با مشارکت مراکز آموزشی از جمله دانشگاه تربیت مدرس که دارای فضای مناسب برای احداث پارکینگ هستند به صورت مشارکتی اقدام به احداث پارکینگ در این مکان ها کرده و از سوی دیگر با رصد نواحی ۶گانه، نسبت به مکان یابی، شناسایی و معرفی املاک و اماکنی که امکان احداث پارکینگ های عمومی به صورت همسطح، مکانیزه و یا احداثی را دارند در دستورکار قرار گرفته تا پس از تصویب و ایجاد پارکینگ، نسبت به افزایش ظرفیت پارکینگ‌های عمومی در سطح منطقه اقدام شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط