1400/12/17-17:38
در نشست دبیران مناطق ۲۲گانه کانون سالمندان مطرح شد؛

اعلام آمادگی منطقه ۵ برای میزبانی برنامه سالمندی در هفته سلامت

اعلام آمادگی منطقه ۵ برای میزبانی برنامه سالمندی در هفته سلامت

نشست دبیران مناطق ۲۲گانه کانون سالمندان با مدیرکل سلامت شهرداری برگزار شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی منطقه ۵، نشست دبیران مناطق ۲۲گانه کانون سالمندان با حضور حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری، احسان شریفی شهردار منطقه ۵ و روح اله حدادی سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.

در این نشست صاحب با اشاره به مشکلات سالمندی اظهار داشت: محدودیت های فیزیولوژیکی یا عدم وجود موقعیت های اجتماعی قبلی از جمله مشکلات سالمندی است. افرادی که پر از تجربه هستند اما فضای کافی برای استفاده از این تجربه ها و انتقال آنها فراهم نیست و این موارد حال آدم را بد می کند. ما می خواهیم این روند را اصلاح کنیم. مشکلات سالمندی را بشناسیم و برطرف کنیم. حال دلشان را بهتر کنیم و در یک جمله نشاط و رضایت پیشکسوتان را برآورده کنیم.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: گاهی سالمند ما درگیر بحران انزوا و تنهایی هست، نیاز به تفریح دارد، نیاز به تحرک و ورزش دارد، نیاز به برنامه های آموزشی و فرهنگی و خندیدن دارد و باید این نیازها را برطرف کنیم.

صاحب ادامه داد: اعلام می کنم که وظیفه ما در شهرداری تهران رسیدگی به این موارد است اما اینکه چگونه و به چه شکلی باید آن را پیاده کنیم مهم است. علیرغم این همه نیت خوب گاهی نمی توانیم آنچه که حق مطلب است را ادا کنیم.

وی با بیان اینکه همه مسائل هم مالی نیست و در این وضعیت اقتصادی نامناسب باید حال همدیگر را خوب نگه داریم، اذعان داشت: یکی از سیاست های مهم ما، ایجاد تبعیض مثبت است. افرادی که سالمند هستند، محدودیت هایی دارند و علاوه بر آن مشکلات معیشتی نیز دارند، وظیفه ماست که در راس امور برای آنها کاری انجام دهیم. سکوت در اینجا خیانت به جامعه و این گروه است. وظیفه ما شناسایی و سازماندهی آنهاست. در این زمینه باید از ظرفیت مساجد، خیرین و... استفاده کرد و خدمات را ارائه دهیم. باید با تدبیر و برنامه جلو برویم تا بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

صاحب با بیان اینکه هیچ برنامه سلامتی موفق نخواهد بود مگر اینکه فعالانه عمل کرده، به دل محلات رفته و حال مردم و همسایه و هم گروه و هم سن خود را بپرسد، اظهار داشت: کار کانون ها این است که از سالمندان محله و منطقه خود تحلیل داشته باشد که چه تعداد هستند، چقدر برخودار یا غیر برخوردار هستند، چقدر درگیر بحران انزوا هستند، در چه برنامه های اجتماعی شرکت می کنند، در مساجد حضور دارند یا خیر، سپس با این تحلیل ها می شود برنامه ریزی کرد.

وی افزود: بر اساس این تحلیل، کانون ها می توانند یکسری برنامه های عمومی مثل تفریحات و برنامه های ورزشی و فرهنگی داشته و از شهرداری خدمات بگیرند. همچنین برنامه های اختصاصی برای گروه های خاص یا نیازمند که درگیر مشکلاتی غیر از سالمندی هستند، باید فراهم گردد که کانون ها باید با شناخت این افراد در کنار شهرداری برای حل مشکل آنها اقدام کنند.

صاحب در پایان تاکید کرد: جمعیت سالمند ما تا بیست سال آینده، از ۱۱ درصد به ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. گاهی سالمند ما نیازمند نگهداری ویژه ای است که از عهده خانواده خارج است، ما با خانه سالمندان موافق نیستیم، اما نیازمند جایی هستیم که خدمات ویژه ای به سالمندان ارائه گردد.

در این نشست شریفی شهردار منطقه ۵ نیز با تاکید بر تکریم سالمندان اظهار داشت: ما در منطقه ۵، از حیث مناسب سازی معابر رتبه یک را در تهران دارا هستیم و در دو بوستان منطقه از ورودی تا طبقه بالای سرای محله، جهت سهولت در رفت و آمد سالمندان، مناسب سازی شده است.

او با بیان اینکه ما باید فضای شهر را برای حضور سالمندان آماده کنیم، ادامه داد: در منطقه ما  با جمع آوری معتادان متجاهر از سطح منطقه، امنیت لازم برای خانواده ها به طور ویژه سالمندان فراهم شده است.

در پایان، شریفی با اعلام آمادگی منطقه ۵ برای میزبانی ویژه برنامه سالمندی در هفته سلامت، پیشنهاد پیاده روی سالمندان در بوستان کوهسار و جوانمردان را ارائه کرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط