1401/01/14-14:02
زاکانی در صحن شورای شهر تهران:

تحقق ۹۳درصدی بودجه شهرداری/با تمهیدات اندیشیده شده امسال برای اولین بار فوتی ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری نداشتیم

تحقق ۹۳درصدی بودجه شهرداری/با تمهیدات اندیشیده شده امسال برای اولین بار فوتی ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری نداشتیم

شهردار تهران جهت ارائه گزارش در صحن شورای شهر حضور یافت.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی با حضور در نخستین جلسه شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ ضمن آرزوی سلامتی برای رئیس شورا و تبریک سال نو و ماه رمضان اظهار کرد: شورای ششم در سال گذشته تلاش کرد که آنچه که معطوف به اهداف عالی و پیشبرد امور در تهران است را وجهه همت خود قرار دهد و تلاش شد با یک مدیریت جهادی مسیری را دنبال کند که آنچه در جمع سه ضلعی شهر و شهروند و مدیریت شهری انجام می شود، بیشترین نفع را برای شهروندان تهران باشد تا امکانی فراهم شود که ما بتوانیم برای شهروندان رفاه و آسایش،  امنیت و ایمنی، سلامت و نشاط، معیشت و اقتصاد و گشایش های مختلف را به ارمغان بیاوریم.

وی افزود: در همین راستا سعی شد در نیمه سال گذشته گفتمان حاکم گفتمان خدمت و پیشرفت باشد و تلاش شد کارها از طریق مدیریت مشارکتی بر محور نخبگان دنبال شود. آنچه حاصل شد در نوع خود کم سابقه بود؛ یکی از مواردی که‌در سال های گذشته نمود پیدا کرد عملکرد مالی مجموعه مدیریت شهری بود؛ با اصلاحیه ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شد که کارسازی صورت بگیرد، از این مبلغ ۳۰ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۷هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان به صورت غیر نقدی بود؛ ۳۴ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان قطعا کارسازی شده و ۳۵۰ میلیارد تومان نیز در دست کارسازی به صورت غیر نقد است. درواقع آنچه امروز اتفاق افتاد  ۹۳ درصد تحقق بودجه است که امری بی سابقه است در حالی که سال گذشته ۷۰ درصد بودجه محقق شد.

موانع برسر راه عرضه املاک در بورس به زودی برداشته می شود

زاکانی گفت: گرچه به موانعی هم برخورد کردیم، مثلا در بحث عرضه املاک در بورس به موانعی برخورد شد که در روزهای آینده برداشته می شود،  در بحث بودجه در بخش نقد ۱۰۰.۴ درصد تحقق و در بخش غیر نقد ۶۳.۵ درصد تحقق را داشتیم. سال گذشته این عدد در نقد یک سوم امسال بود و عملا ۳.۲ برابر نسبت به سال گذشته پیش افتادیم؛ در ۶ ماهه اول سال گذشته منابع مالی تامین شده حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است و اگر به سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان برسیم حکایت از ۲۲ هزار میلیارد تومان  کارسازی در ۶ ماهه دوم دارد.

شهردار تهران ادامه داد: کار دوم تحول مدیریتی بود که تحول بزرگی را در کانون ارزیابی و کارکردهای آن داشتیم و امروز این مدیریت مستقر شده است‌.

فعالیت ۷۲نقطه جدید در حوزه واکسیناسیون توسط مدیریت شهری اخیر

وی اضافه کرد: در حوزه خدمات کارمان را با واکسیناسیون گسترده شروع کردیم. در دوره قبل ۷۰ نقطه از طرف شهرداری به نهادهای مرتبط برای انجام واکسیناسیون داده شده بود. در این دوره علاوه بر  آن نقاط، ۷۲ نقطه‌ با مدیریت شهرداری فعال شد، به طرق مختلف این نقاط تجهیز شد. ضمن اینکه در شهرداری برای واکسیناسیون به سراغ افراد رفتیم و منتظر آنها نماندیم.
زاکانی بیان کرد: همچنین ناظر به نگهداشت شهر ، آسفالت و پیراستگی شهر را از طریق مناطق مختلف دنبال کردیم و در خود این مقطع گستره بزرگی از خدمات‌ را ارائه کردیم.

فعالیت بر پایه مشارکت مردم بر مدار مردم و محور نخبگان

شهردار تهران عنوان کرد: نکته مهم دیگر  شروع فعالیت های مشارکتی بود، فعالیتی که بر پایه مشارکت مردم بر مدار مردم و محور نخبگان است؛  همکاری با دستگاه‌های دیگر از جمله این فعالیت هاست که اولین تجربه در قرار گاه اجتماعی بود؛ یک کار بی نظیری انجام شد و ۲۳۰ مصوبه در ۱۸ جلسه صادر شد که ۸۲ درصد این مصوبات اجرایی شد و حاصل این کار این شد که ۷ هزار معتاد متجاهر جمع آوری و به کمپ ماده ۱۶ منتقل شدند.

تاسیس کمپ ترک اعتیاد برای افراد بالای ۶۵سال و زیر۱۸سال و بانوان برای اولین بار

وی تاکید کرد: برای اولین بار کمپ برای عناصر کبر سن و بالای ۶۵ سال و صغر سن زیر ۱۸ سال و خانم ها و معتادان دارای زخم باز در تهران تاسیس شد.

زاکانی یادآور شد: برای این افراد  اقداماتی از جمله تثبیت هویت، سم زدایی، بازسازی شخصیتی ، مهارت آموزی و مواجهه با خانواده ها و اشتغال و اجتماعی شدن آنها انجام می شود.در همین مسیر بالغ بر ۲۹۱ مجموعه ای که از معتادان خرید و فروش می کردند و ۴۱ پلاک قرمز  نیز پلمب شد و برای ساماندهی رود دره فرحزاد تلاش شد که در نتیجه امیدواریم  ادامه بوستان بالای نیایش را امسال افتتاح کنیم تا این صورت زشت را از آن محدوده جمع کنیم.

تشکیل قرارگاه سلامت با هدف توسعه بهداشت در تهران

زاکانی تصریح کرد: اقدام بعدی تشکیل قرار گاه سلامت با هدف توسعه بهداشت در تهران بود چرا که سیستم بهداشتی تهران عقب افتادگی تاریخی نسبت به بخش درمان دارد.

شهردار تهران افزود: قرارگاه مسکن نیز شکل گرفت و در کنار آن مسیری دنبال شد که ایمنی شهر تهران را مورد دقت قرار دهیم، از آنجا که شهردار تهران جانشین وزیر کشور در بحث مدیریت بحران در تهران است، جلساتی را برگزار کردیم و مصوباتی داشتیم.

افزایش ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی

وی گفت: در بخش حمل و نقل عمومی توانستیم ۱۷۵ دستگاه اتوبوس نو بخریم و با ترمیم مخازن گاز برخی از دستگاه های اتوبوس، حداقل هایی را برای تهران تامین کردیم؛ میراث خوبی از این بابت نداریم چرا که شهر را شورای ششم با ۲۲۵۰ اتوبوس تحویل گرفت در حالی که نیاز شهر ۷ هزار اتوبوس است. هدف گذاری برای افزایش ۳۲۵۰ دستگاه است، به طوری که ۱۳۰۰ دستگاه از طریق بازسازی، ۱۰۰۰ دستگاه که مجوز آن را از کمیسیون زیربنایی دولت  گرفتیم و ۹۰۰ دستگاه که وزارت کشور ۸۰ درصد قیمت آن را تقبل می کند و ما نیز ۲۰ درصد را تامین کرده ایم تا عملا ۳۲۵۰ اتوبوس به ناوگان اضافه شود و در مجموع ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس را در خدمت شهروندان در سال ۱۴۰۱ قرار دهیم.

نوسازی ۵۶۵۰ دستگاه تاکسی

زاکانی بیان کرد:  نوسازی ۵۶۵۰ دستگاه تاکسی  انجام شد و بخش عمده ای از آن وارد چرخه خدمت شد و درباره ۱۰۰۰ دستگاه نیز کارهای لازم انجام‌شده تا وارد چرخه شود.

کمبود ۱۴۰۰ واگن در خطوط مترو

شهردار پایتخت ادامه داد: در بحث مترو نیز  ۷ خط فعلی نیاز به ۲۵۰۰ واگن دارد اما کل واگن های فعال ۱۱۰۰ دستگاه است که دو سوم آن نیاز به اورهال دارد. امیدواریم بتوانیم آنها را اورهال کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اگر  ۳۲۵۰ اتوبوس مورد نظر را اضافه کنیم از جنبه توسعه یابندگی فعالیت ما است ولی در حوزه هوشمندسازی مسیر تحولی را دنبال می کنیم؛ فعالیت های  توسعه ای و تحولی مرزهای مشخصی دارد و برای ساماندهی فعالیت ها نیز تلاش می کنیم.

وی عنوان کرد: تبدیل وضعیت ۷ هزار نفر از ایثارگران در دستور کار قرار گرفت و بخشی  انجام شد و برخی دیگر از افراد در حال تبدیل وضعیت هستند.

کاهش تلفات جانی در تصادفات

زاکانی همچنین به  کشته های تصادفات پرداخت و گفت: این کشته ها در شروع کار این دوره نسبت به سال گذشته شتاب گرفته بود اما در سه ماهه پایانی سال گذشته ۳۰ درصد کاهش کشته های تصادفات را داشتیم که در مجموع  توانستیم آمار کل سال را ۶ درصد را کم کنیم.

اولین سال بدون فوتی ناشی از حوادث چهارشنبه سوری

وی با اشاره به چهارشنبه سوری و فعالیت آتش نشانان تصریح کرد: اولین سالی بود که تهران تلفات نداشت و تنها فوتی هم که در آمار اعلام شد بر اثر سکته فوت کرده بود. در واقع  کار جدی در آتش نشانی انجام شد و سه هزار نفر در هزار نقطه شهر فعال بودند که امری بی سابقه بود. در سیزده بدر نیز آتش نشان ها در ۳۰۰ نقطه شهر فعال بودند.

 ۸ مرکز MRF راه انداری می شود

شهردار تهران افزود: تلاش می کنیم برای آینده نیز  پایه تحولی را بگذاریم تا در سال های  آتی برای شهروندان مشهود باشد. مثلا در حوزه پسماند ۸ مرکز MRF راه انداری می شود البته با یک شیوه جدید و به صورت هوشمند و این اقدام از درون منزل تا آرادکوه به یک پیمانکار مشترک سپرده می شود.

مهارت آموزی به کودکان کار

شهردار پایتخت به موضوعات اجتماعی پرداخت و اظهارکرد: در قرارگاه  اجتماعی پس از معتادان متجاهر  به سراغ کودکان خیابانی می رویم و مجموعه هایی را برای آموزش و مهارت آموزی آنها در نطر گرفتیم که بخش از این کودکان را زباله گردها تشکیل می دهند و امیدواریم با کمک مجموعه معاونت اجتماعی و خدمات شهری این پرونده نیز بسته شود.

وی ادامه داد: در بحث قرارگاه مسکن ، بعد از فرمایشات رهبری این قرارگاه را راه اندازی کردیم. تهران سالانه نیاز به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی دارد. از سال ۹۳ در تهران ۶۴ هزار واحد ساخته شده که  شکاف ۱۴۰ درصدی را تحمل کرده است؛ ۲۶۱ هزار پلاک ناپایدار وجود دارد که  با بازسازی، قریب به ۵ واحد در هر یک پلاک محصول مسکن خواهیم داشت و زمینه ایجاد حدود یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحد در آن  فراهم می شود. در کنار استفاده از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار که ۴هزار و ۵۶۰هکتار آن  بافت فرسوده  است، از اراضی ذخیره شهری و ناکارآمد نیز برای بحث تولید مسکن استفاده می کنیم. به طوری که سالانه ۱۸۰ هزار واحد را هدف گذاری کرده ایم.

امسال ۱۰۰ میادین میوه و تره بار احداث می شود

زاکانی اضافه کرد: در موضوع میادین میوه و تره بار ۲۶۳ میدان را در ابتدای دوره تحویل گرفتم و ۳۲ میدان به آن اضافه شد و تلاش شد بخشی از امکانات را از کشاورز بخریم و نقش جدی در تثبیت قیمت‌ها داشته باشیم. میزان عرضه مرغ را ۳ برابر و گوشت را ۶ برابر کردیم. برای امسال نیز توسعه  ۱۰۰ میدان را هدف گذاری کردیم تا تعداد این میادین به ۴۰۰ مورد برسد. ناظر به فروشگاه های شهروند نیز تلاش می کنیم از طریق گره زدن  آنها به میادین، شهروند محلی را داشته باشیم.

با اصلاح تقاطعات امسال ۱۲۳ کیلومتر راه برای شهروندان نزدیک تر می شود

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به برخی نکات مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر اظهار کرد: در بحث فنی و عمرانی در این ۶ ماهه گذشته، چند پروژه  داشتیم که از جمله آنها پروژه باقر آباد و بخشی از بزرگراه شهید نجفی رستگار بود. برای امسال در کوتاه مدت تصمیم داریم ۱۸ تقاطع را اصلاح  کنیم تا نزدیک کردن ۱۲۳ کیلومتر راه را در بر داشته باشد و در بازه زمانی ۲.۵ ساله ۶۱ تقاطع و در بازه ۳.۵ ساله  ۹۳ مورد دیگر را اصلاح کنیم تا در مجموع  ۷۰۰ کیلومتر از مسیر مردم را نزدیک تر کنیم.

کاهش ۵.۵ درصدی ترافیک شرق تهران با تکمیل پروژه شهید شوشتری

وی بیان کرد: همچنین ادامه راه بزرگراه یادگار امام(ره) را خواهیم داشت. پروژه شهید شوشتری نیز پیگیری می شود که در حال تملک املاک هستیم.  ۱.۵ درصد ترافیک کل تهران و ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران را کاهش می دهد؛ علاوه بر این تفاهمات با برخی از پادگان ها را در دستور کار داریم تا معابری که ده ها سال است بسته شده بازگشایی شوند.
به گفته زاکانی پروژه شهید متوسلیان که ادامه شهید صیاد تا آزادگان است نیز با استفاده از ۹ کیلومتر تونل زیرزمینی پیگیری می شود.

احداث مسیر ال آرتی از شرق تهران تا گرمدره 

شهردار تهران تاکید کرد: با یک مجموعه مالزیایی طرح ال آرتی از شرق تهران تا گرمدره  را دنبال می کنیم.

احداث ۳ کارخانه تولید آسفالت در نیمه اول امسال

زاکانی همچنین گفت: ۴ مجموعه تولید آسفالت داریم که عملا دو مجموعه آن فرسوده است  و در ۶ ماه اول سال سه کارخانه اضافه می کنیم تا دو میلیون تن ظرفیت آسفالت برای خودمان تهیه کنیم. 

ایجاد تحول عظیم در حوزه بین الملل

شهردار تهران درباره سفر جمعی از مدیران شهری به تاجیکستان هم یادآور شد:  مجمع شهرداران آسیایی از ابداعات شهرداری تهران  در دوره آقای قالیباف است که دبیرخانه آن در  تهران واقع است و هر سه سال رئیس این مجمع انتخاب می شو. از ابتدای اسفند ماه چهارچوب های این سفر به شورا اعلام‌شد و کتبا نامه‌ای به آقای چمران نوشته شد. در این اجلاس ۷ شهردار شهرهای مختلف ایران شرکت کردند، با هیات های همراه بالاترین سطح ملاقات را داشتیم و ملاقاتی با همه مقاماتی که در تاجیکستان بودند و نسبتی با حضور ما داشتند، برگزار شد. در کنار آن با نمایندگان سایر کشورها جلساتی برگزار شد که به زعم سفیر کشورمان در بالاترین سطح بود.
زاکانی گفت: در ۶ ماه گذشته نیز دیدارهایی با سفیران مقیم تهران داشتیم و  با مجموعه هایی که خواهرخواندگی با تهران  دارند جلساتی را برگزار کردیم .امیدواریم این ظرفیت ها را دنبال کنیم و مسیری را برویم که پایه یک تحول بزرگ در تهران گذاشته شود.

افزایش ۱۲۵۰هکتار فضای سبز 

وی در خصوص موضوع کاشت درختان مثمر هم خاطرنشان کرد: در بحث فضای سبز ۱۲۵۰ هکتار فضای سبز  در ۱۰ نقطه افتتاح شد که عمده آن درختان مثمر بود؛ در سطح شهر برای روز درختکاری درختانی را بین مردم و در مساجد و خانه ها توزیع کردیم که عمده آنها مثمر بود. نکته مهم درباره درخت این است که شورای قبل جریمه بحث درخت را آنقدر بالا برده که کسی جرات نمی کند درخت بکارد، چرا که با کاشت درخت و پاگرفتن آن، هر اتفاقی بیفتد شهرداری به سراغ او می‌رود. بر همین اساس از معاونت شهرسازی خواستیم که لایحه ای را تنطیم و این مسأله را تعدیل کند تا مردم بیشتر جرات کنند تا درخت بکارند.

افتتاح کارخانه ری در محل کارخانه سیمان قدیم

شهردار تهران بیان کرد: ایوان ری جزو اولویت های فوری ما است  و برای شهر ری در کارخانه سیمان به مساحت ۲۰ هزار متر کارخانه نوآوری به زودی افتتاح می شود؛ برای ری پارک مقاومت نیز مد نظر قرار گرفت که با همکاری بنیاد مستضعفان کارسازی می شود.

هر محله یک بوستان مادر و کودک

وی با بیان اینکه در خصوص بوستان های مادر و کودک تصمیم این شد که در هر محله ای حداقل یک بوستان را در این موضوع داشته باشیم، عنوان کرد: اگر محله‌ای یک پارک داشته باشد بخشی از آن به پارک مادر و کودک اختصاص داده می شود و قبل از عید ۲۷ پارک در این زمینه افتتاح شد. امیدواریم  ناظر به پارک‌های منطقه‌ای و فرا منطقه ای نیز خانه های مادر و کودک  را داشته باشیم. البته این مسأله غیر از پارک‌های بزرگ مقیاسی است که ویژه بانوان احداث می کنیم که ۵ پارک ویژه بانوان داشتیم که ۲ پارک به آن اضافه شد و ۵ پارک نیز در دوره جدید به آن اضافه خواهد شد.
زاکانی اضافه کرد: ناظر به فعالیت های اجتماعی در حوزه معتادین متجاهر؛ اولا این موضوع در برنامه ششم است که شهرداری مکلف شد با بهزیستی این بار را بردارد و سه مصوبه نیز در سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۸ دارد. البته در دوره قبل قائل به این جمع آوری نبودند و معتقد بودند این یک نوع زیست است اما در فرمایشات رهبری  شهرداری مکلف است به سمت این جنس کارها برود. برای این افراد یک بازه ۴ ساله در نظر گرفته شده و نمی‌توان در چند ماه این مسأله را حل کرد. این امر، روندی مستمر است که همه دستگاه ها باید درگیر آن شوند. این افراد حداقل مدت زمانی که در کمپ ها نگهداری می شوند ۶ ماه است که تا یک سال قابل تمدید است.

صورت جلسات قرارگاه اجتماعی برای رئیس شورا ارسال می شود

شهردار تهران با تاکید بر اینکه صورت جلسات قرارگاه برای رئیس شورا ارسال می شود، تصریح کرد: ناظر به بحث غذای معتادان و هزینه آن باید گفت که این‌مساله نرم مشخص دارد و در بودجه تعیین شده است که سهم آن به شهرداری توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت می شود. حتی اگر از بودجه شهرداری باشد نیز یک ریال هزینه در این خصوص، هزاران ریال آورده برای تهران دارد.

وی در ادامه گفت: موضوع طرح ترافیک باید در شورای ترافیک بررسی شود، قبل از کرونا طرح ترافیک از  ۶:۳۰صبح تا ۷ شب بود و الان باید دوباره بررسی شود؛ در بحث آلودگی هوا نیز ۲۳ دستگاه درگیرند و معاون اول رئیس جمهور چندین جلسه تشکیل داد و بنا شد قرارگاه تهران را شهرداری پیگیری و دنبال کند. امروز در تهران ذرات معلق خطر آفرینند و از گازها عبور کرده ایم که باید مشکل حل شود. البته این مهم در دستور کار قرارگرفته است اما فراتر از وظیفه و اختیار شهرداری است و باید سایر دستگاه ها نیز مشارکت و همکاری کنند.

تحقق ۹۳درصدی بودجه برای اولین بار

زاکانی اظهار کرد:  ۴۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه سال قبل با اصلاحیه به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد رسید چرا که عدد اولیه کارشناسی نبود و  اگر بنا بود این بودجه را در همان سقف نگه داریم باید ۳۵ هزار میلیارد تومان خلق پول می کردیم و کسانی که مسئول بودند در ۶ ماهه اول ۱۳ هزار میلیارد آن را محقق کرده بودند،  اینکه الان ۳۵ هزار میلیارد تومان محقق شده گام بلندی است اما قانع نیستیم. برای اولین بار تحقق به ۹۳ درصد رسیده آن هم در دوره گذار که موضوع مهمی است. اگر عرضه املاک در بورس به مشکل نمی‌خورد  می توانستیم تحقق بخش غیر نقد را نیز به بالای ۱۰۰ درصد برسانیم. اگر این اتفاق بیفتد و املاک را عرضه کنیم جهش جدی در ابتدای سال خواهیم داشت.

امضای تفاهم نامه با وزارت نیرو؛ به زودی

شهردار تهران افزود: تفاهمی را با مسئولان کشور از جمله با مجموعه نیروهای مسلح و  وزارت راه و شهرسازی که در خصوص تولید مسکن بود داشتیم. همچنین به زودی تفاهم نامه ای در موضوع آب و برق با وزارت نیرو امضا می شود که گشایش های جدی برای تهران خواهد داشت و یک مورد آن تعویض و بازسازی ۳۶۰ هزار چراغ است.

وی بیان کرد: از ظرفیت های قانون جهش مسکن استفاده می کنیم و ۲۲ منطقه مکلف شدند که ظرفیت‌های خود را احصا کنند؛ سهم شهرداری زمین و مجوز است و دیگران مسکن را می سازند و ما قدر السهم خودمان را برای مردم و کارکنان شهرداری خواهیم داشت‌.

ساخت ۴ تصفیه خانه ظرف دو سال در منطقه۲۲

زاکانی عنوان کرد: در بحث فاضلاب در مناطق ۱۸  و ۱۹ که تذکر داده شده باید گفت که وضعیت زیرساختی فاضلاب در منطقه ۲۲ بسیار نامناسب تر است. بر همین اساس تفاهمی کردیم که ساخت ۴ تصفیه خانه ظرف دو سال به نتیجه برسد.

از تشکیل سازمان گردشگری استقبال می کنیم

وی در خصوص استقبال مسافران در ایام عید از تهران توضیح داد: تهران به مقصد گردشگری تبدیل شده و مجموعه های ما بیشترین گردشگر را داشتند، برج میلاد میزبان جمعیت زیادی از مسافران بود. یا مجموعه عباس آباد از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر میهمانی کرد. لذا مجموعه خدمات ما یک نرم بالایی را داشت. همچنین ناظر به تشکیل سازمان گردشگری نیز حتما استقبال می کنیم.

گود برج میلاد بازطراحی می شود

شهردار تهران در پایان درباره گودهای شهر تهران خاطر نشان کرد: در این باره به عنوان مثال برای برج میلاد یک باز طراحی صورت می گیرد و ۵ مجموعه مختلف را در آن مدنظر می گیریم که  یکی از آن ها گود شمالی مجموعه است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط