1401/01/14-15:59
زاکانی در حاشیه نخستین جلسه شورای شهر در سال ۱۴۰۱:

امسال ۷ ایستگاه مترو افتتاح می‌شود/ ارائه مجوز ساخت یک طبقه تشویقی به متقاضیان ساخت املاک تجمیعی

امسال ۷ ایستگاه مترو افتتاح می‌شود/ ارائه مجوز ساخت یک طبقه تشویقی به متقاضیان ساخت املاک تجمیعی

شهردار تهران در جمع خبرنگاران گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در حوزه تجمیع املاک فرسوده، ارائه مجوز یک طبقه تشویقی برابر با ارائه ۷۰ درصد مشوق به متقاضیان ساخت مسکن خواهد بود.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی در حاشیه پنجاه و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران بیان کرد: تحقق بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته بی نظیر بود و بیش از ۹۳ درصد بودجه محقق شد. طی سال‌های اخیر حدودا ۷۰ الی ۸۰ درصد بودجه تحقق می‌یافت. بودجه در ابتدای سال گذشته ۴۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تصویب شده بود اما در امتداد مسیر، بودجه سال ۱۴۰۰ اصلاح شد و به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تغییر یافت.

شهردار تهران با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نقد و غیرنقد از بودجه ۱۴۰۰ در شش ماهه نخست محقق شده بود، افزود: رقم تحققی نشان از این داشت که دوره مدیریتی گذشته بودجه را فضایی و رویایی بسته بود. اما به لطف الهی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان به صورت نقد و غیرنقد از بودجه محقق شد. این عدد نشان از این دارد که تلاش و کوشش از طریق صحیح نتیجه می‌دهد.

زاکانی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چگونه این رقم از بودجه سال ۱۴۰۰ در نیمه دوم سال محقق شد، گفت: باید اهتمام به مسیری داشته باشیم که ما به ازای این مسیر، بدنه شهرداری برای مواجه و کارسازی در سطح شهر فعال شود. همچنین ایجاد نظم مالی و خزانه واحد در شهرداری سبب شد تا در این مسیر موفق باشیم. خزانه واحد و نظم مالی امکانی برای شهرداری ایجاد کرد تا مدیریت شهری اشراف جدی بر مدیریت و پیگیری مسائل داشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: علی رغم پیش بینی‌هایی که بارها اعلام شده بود که شهرداری جدید توان تحقق  ۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه را ندارد اما توانستیم نزدیک به ۳۵ هزار میلیارد تومان از بودجه را محقق کنیم. امیدواریم که بودجه سال ۱۴۰۱ با سقف بالاتری تحقق یابد تا شهروندان تهرانی را در حوزه‌های رفاهی و زیرساختی شهر با تغییرات کاملاً مشهودی روبرو کنیم.

افزایش ۱۵۰ درصدی ظرفیت فعلی ناوگان اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۱

شهردار تهران با بیان اینکه هدف گذاری کوتاه مدت شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی شامل نوسازی تاکسی، ون و توسعه ناوگان اتوبوسرانی است، توضیح داد: پیش بینی شده است که حدود ۱۵۰ درصد از ظرفیت فعلی ناوگان اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۱ رشد پیدا کند یعنی ۳ هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه بهره برداری خواهد شد تا ۱۵۰ درصد از ظرفیت فعلی رشد داده شود. این موضوع در مقایسه با دوره‌های گذشته بی مثال است و چنین رشدی طی یک سال نمونه ندارد.

زاکانی با اعلام اینکه هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و ۹۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری می‌شود، گفت: علاوه بر آن مجوز ورود هزار دستگاه اتوبوس دیگر در کمیسیون زیربنایی دریافت شده تا اتوبوس‌هایی با کارکرد کمتر از پنج سال از خارج از کشور وارد شود.

امسال ۷ ایستگاه مترو افتتاح می‌شود

وی در ادامه اضافه کرد: قرار است که امسال هفت ایستگاه مترو جدید افتتاح و حداقل ۱۴ کیلومتر و ۵۰۰ متر کسری بخش‌های دیگر جبران شود. اگر نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان در هفت خط فعال مترو هزینه شود، مطلوبیت بهره مندی از خطوط هفت گانه مترو دوبرابر می‌شود؛ لذا هدف اصلی مدیریت شهری روی تکمیل این خطوط هفت گانه است و پس از آن مطالعات چهار خط دیگر با ۱۳۸ ایستگاه کارسازی می‌شود.

شهردار تهران درباره ساخت LRT بیان کرد: در گذشته مسیری از شرق تهران تا وردآورد پیش بینی شده بود که درحال حاضر اجرای این طرح مجدد فعال شده است. با شرکتی هم در مالزی ارتباط گرفته شده تا در صورت دریافت مصوبه از شورای عالی ترافیک، طرح توسط بخش خصوصی عملیاتی شود.

ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن وظیفه شهرداری است

زاکانی با تأکید براینکه بند ۲۱ ماده ۵۵، ساخت خانه‌های استطاعت پذیر را وظیفه شهرداری ذکر کرده است، افزود: برنامه سوم شهر به همراه قانون اساسی که حکم بالادستی را دارد به همه مسئولان ساخت مسکن را الزام کرده است. شهرداری تهران ارائه تسهیلات در حوزه ساخت مسکن را برعهده گرفته است و ساخت مسکن توسط مجموعه‌های مختلفی نظیر بخش خصوصی، نهادها و ... انجام می‌شود. شهرداری برای ساخت مسکن، تسهیلاتی نظیر مجوز، زمین و ...را ارائه می‌کند تا گره‌ای از زندگی شهروندان باز شود.

به گفته وی؛ باتوجه به کارکردی که مسکن در معیشت مردم پیدا کرده، ظلم بسیاری در حق شهروندان شده است. شهروندان باید ۶۵ درصد از حقوق دریافتی خود را برای اجاره یک مسکن درخور کنار بگذارند یا اینکه باید ۶۶ سال در انتظار باشند تا یک مسکن در تهران بخرند.

شهردار تهران در ادامه این موضوع را محصول عقب ماندگی تاریخی سال‌های گذشته ذکر کرد و گفت: شهرداری تهران باید وظیفه خود را در حوزه ساخت مسکن استطاعت پذیر عملیاتی کند.

زاکانی درباره چگونگی تحقق بودجه سال ۱۴۰۱، بیان کرد: ظرفیت‌های متعددی در شهرداری تهران وجود دارد که درصورت فعال شدن، شهر تهران را صاحب منابع بسیاری می‌کند. بخشی از این ظرفیت‌ها به عنوان منابع پایدار در بودجه لحاظ شده است. همچنین طبق قاعده ارزش افزوده، ۴ درصد از ارزش افزوده در سقف ۸۸ درصد به شهر تهران اختصاص داده خواهد شد که رقم بسیار خوبی برای شهر تهران بشمار می‌رود.

ضرورت افزایش آمار صدور پروانه ساخت در سال ۱۴۰۱

وی با بیان اینکه این رقم‌های درآمدی برای شهرداری تهران کافی نیست، عنوان کرد: طی یک دوره‌ای از سال ۱۳۹۳ به بعد، صدور پروانه ساخت کاهش یافت اما در سال ۱۳۹۷ جهش پیدا کرد و دوباره مجدد روند نزولی به خود گرفت. سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۷ هزار پروانه ساخت صادر شد؛ سال گذشته نیز حدود ۵ هزار و ۳۰۰ پروانه صادر شد.

شهردار تهران در ادامه تأکید کرد: شهرداری به دنبال این است تا تسهیلاتی برای ساخت مسکن ایجاد کند؛ این اقدام شامل تراکم نمی‌شود. این طرح شهرداری در بافت فرسوده است تا از طریق کمیسیون ماده پنج و شورای شهرسازی، ما به ازای تجمیع املاک، مجوز طبقه تشویقی ارائه شود تا برای شهروندان ساخت و ساز به صرفه باشد.

زاکانی با بیان اینکه طی برآورد صورت گرفته در تجمیع املاک فرسوده، ارائه مجوز یک طبقه تشویقی برابر با ارائه ۷۰ درصد مشوق به متقاضیان خواهد بود، گفت: این اقدام در سال‌های گذشته هم اجرا می‌شد اما شهرداری در سال ۱۳۹۸ مانع اجرای این طرح تشویقی شد، همین امر سبب شد تا شهر به سمت فرسودگی و ناپایداری حرکت کند.

به گفته وی؛ عوارض ساخت به پنج دسته تقسیم بندی شده‌اند و این دسته بندی شامل عدم دریافت عوارض تا افزایش۲۳ درصدی عوارض به صورت میانگین است. این افزایش امکانی را برای شهرداری فراهم می‌کند تا ساخت و ساز در شهر رونق پیدا کند.

شهردار تهران در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، مجموعه‌های مختلفی در شهرداری وجود دارد که با انضباط مالی سبب رشد درآمدی مدیریت شهری شده‌اند. این درآمد در گذشته وجود داشته اما در جای درستی محاسبه نمی‌شده است برای مثال درآمد حوزه زیباسازی از زمان ورود مدیریت شهری جدید سه برابر شده است.

زاکانی با بیان اینکه شهرداری در مسیری قدم گذاشته تا ظرفیت‌های هزینه بر مجموعه مدیریتی را تبدیل به فرصت‌های درآمدزا کند، گفت: برای مثال چرخه مالی پسماند در شهر تهران حداقل ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، هزار میلیارد تومان هم هزینه می‌شود تا درآمد حاصل از این طلای کثیف به جیب مردم برود.

وی در پایان اعلام کرد که حداقل بودجه تحققی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ برابر با ۶۲ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط