1401/01/16-16:19
سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران خبر داد:

بازدید بیش از ۳هزار گردشگر از خانه موزه سیمین و جلال و اخوان ثالث

بازدید بیش از ۳هزار گردشگر از خانه موزه سیمین و جلال و اخوان ثالث

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به بازدید بیش از ۳هزار نفر از شهروندان در ایام نوروز از خانه موزه سیمین و جلال و خانه موزه اخوان ثالث اشاره کرد و گفت: شهروندان با رعایت پروتکل های بهداشتی به مدت ۸ روز از این مجموعه ها بازدید کردند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، محمد مویدی با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۳۰۰ نفر از این دو خانه موزه بازدید کردند، گفت: از ۴ تا ۱۱ فروردین ماه بیش از سه هزار نفر از شهروندان این مجموعه ها را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردند که این امر نشانه اقبال اهالی فرهنگ و اقشار مختلف جامعه از مراکز فرهنگی است.

به گفته سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از این میان نیز حدود ۵۰۰ نفر به صورت رایگان از دو خانه موزه بازدید کردند.

وی ادامه داد: حفظ و نگهداشت این آثار ملی، با برگزاری نشست‎ها و اتفاق های ادبی و فرهنگی می تواند درشعر و ادبیات معاصرتاثیر گذار بوده و به مکانی برای فعالیت ها و تولیدات خلاق فرهنگی هنری تبدیل شود.

مویدی با اشاره به اینکه بزرگداشت مفاخر هر کشوری نمایش فرهنگ و شکوه آن کشور است ، بیان داشت: با برنامه‌ریزی مناسب و دقیق می توان هرچه بهتر و بیشتر از این ظرفیت برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه استفاده کرد.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران افزود: این شرکت آمادگی دارد تا با نهادهای فرهنگی برای بهر‌مندی از تجربیات موفق خانه‌موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد و اخوان ثالث رایزنی و تبادل نظر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه خانه ‌موزه مشاهیر و نویسندگان، اصالت و هویت شهرها محسوب می‌شوند، گفت: یکی از رویکردهای اصلی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در سال ۱۴۰۱ حفظ، احیا و بهره‌برداری هر چه بهتر از خانه مشاهیر است.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه خانه موزه ها فرصت بسیار مناسبی را برای علاقه مندان و دوستداران فرهنگ و هنر برای تفکرو تامل بیشتر به وجود می آورند، بیان داشت: این امر یکی از کارکردهای فرهنگی خانه موزه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه حفظ خانه موزه ها،‌ احیا و برگشت آن به چرخه فعالیت و نقش آفرینی در شهر بسیار حایز اهمیت است، گفت: ایام تعطیلات  نوروزی فرصت مناسبی بود تا شهروندان با خانه موزه مشاهیر و بزرگان ادبی و فرهنگی کشور آشنا شوند.

مویدی با تاکید بر لزوم توجه به بهره برداری خلاقانه و اقتصاد فرهنگی خانه موزه ها، به ضرورت حفظ ارزش های تاریخی و هویت فرهنگی این مجموعه ها اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن برنامه های خلاقانه و خوب می توانیم تعداد مراجعان و مخاطبان به خانه موزه ها را افزایش دهیم.

به گفته سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در برگیرنده کلیه آثار پژوهشی و تحقیقاتی، یادمان ها، هدایا، دست نوشته ها، کتب و مجلات، تصاویر و فیلم ها و گفتگوها و دیگر آثار مادی و معنوی مرتبط با جلال و سیمین است که توسط تیم های تحقیقاتی، ادیبان، فرهیختگان، دانشمندان، نزدیکان، آشنایان و دوستان جلال و سیمین در اختیار این مجموعه قرار گرفته تا به صورت یکپارچه، منسجم و متمرکز  به پویشگران ادبی و علمی و همچنین بازدیدکنندگان عمومی و علاقمند به جلال و سیمین، امکانات وسیعی را در جهت آشنایی، شناخت شخصیت و دیدگاه جلال و سیمین دانشور ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی منزل جلال آل احمد و سیمین دانشور با حفظ هویت این بنای فرهنگی  و مطابق با اصول علمی مرمت ابنیه تاریخی انجام شده است، گفت: این مجموعه به عنوان اولین خانه موزه در منطقه یک تهران به پاتوق فرهنگی برای اهالی هنر و ادبیات تبدیل می‌شود.

خانه ‌موزه‌ سیمین دانشور و جلال آل احمد در میدان تجریش، دزاشیب، خیابان رمضانی، خیابان سیمین دانشور، کوچه پسندیده، بن بست ارض، پلاک یک واقع شده که سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۴۶۶ در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

این خانه موزه سال ۱۳۹۳ توسط شهرداری تهران خریداری شد و به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با هدف باز زنده‌سازی خانه‌های مشاهیر، بزرگان و پاسداشت و منزلت نویسندگان مرمت و بازسازی شد و هشتم اردیبهشت ۱۳۹۷ در سالروز تولد سیمین دانشور، به عنوان خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد افتتاح شد.

همچنین خانه موزه مهدی اخوان ثالث(واقع در خیابان دکتر فاطمی، خیابان ششم، کوچه‌ خجسته، پلاک ۲۹) یکم مهرماه ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۴۰۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از سال ۱۳۸۵ در تملک شهرداری تهران قرار دارد.

گفتنی است شهروندان می توانند جهت بازدید از خانه موزه سيمين وجلال با شماره تلفن 02122705969 و همچنین جهت بازدید از خانه موزه اخوان ثالث با شماره تلفن 02186054635 تماس حاصل کنند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط