1401/02/05-16:29
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد؛

جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در راستای بازآفرینی کارخانه سیمان ری

جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در راستای بازآفرینی کارخانه سیمان ری

حاجی علی اکبری از بررسی راهکارهای جذب سرمایه‌گذار داخلی و بین‌المللی برای تکمیل پروژه کارخانه سیمان ری خبر داد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری عنوان کرد: یکی از اهداف بازدید معاون علم و فناوری ریاست جمهوری از کارخانه سیمان ری بررسی راهکارهای جذب سرمایه گذار داخلی و بین المللی برای تکمیل پروژه این مجموعه بود.

وی با اشاره به تاریخچه کارخانه سیمان ری افزود: کارخانه سیمان ری اولین کارخانه سیمان تهران و خاورمیانه است که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۰۸ آغاز شد و در سال ۱۳۱۲ به ظرفیت تولید ۱۰۰ تن سیمان و در نهایت در سال ۱۳۳۴ به ظرفیت تولید ۳۰۰ تا ۶۰۰ تن سیمان رسید. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه سیمان بسیاری از ساخت و سازهای آن دوره مانند ساختمان مجلس شورای ملی، سد امیر کبیر و... از این کارخانه تامین شده است، ادامه داد: این مجموعه تا سال ۱۳۶۴ مشغول به فعالیت بود اما به دلیل پایین آمدن راندمان تولید و ایجاد آلودگی های زیست محیطی در چارچوب انتقال کارخانه های آلاینده به خارج از شهر تعطیل شد و در این مدت به یک فضای متروکه تبدیل شد. در نهایت هم به عنوان لوکیشن چند فیلم و سریال تلویزیونی مورد استفاده قرار گرفت و خساراتی به آن وارد شد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در سال ۱۳۹۷ درخواست بازآفرینی و مرمت این مجموعه را مطرح کرد، یادآور شد: در واقع شهرداری درخواست کرد تا این کارخانه در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد که در نهایت با مصوبه سال ۱۳۹۸ هیات وزیران، بهره برداری ۳۰ سال از کارخانه سیمان با دو هدف راه اندازی موزه صنعت و ایجاد کاربری های اجتماعی، فرهنگی و گردشگری پشتیبان به شهرداری تهران واگذار شد.

حاجی علی اکبری با اشاره به اینکه به دلیل وجود معارض امکان ورود شهرداری تهران تا پایان سال ۱۳۹۹ فراهم نشد، بیان کرد: این مجموعه در سال ۱۴۰۰ در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت و انجام کارهای مطالعاتی برای پیدا کردن بهترین پیشنهاد با هدف بازآفرینی این مجموعه انجام شد.

وی با بیان اینکه مسابقه ای تحت عنوان بازآفرینی شهری کارخانه سیمان با مشارکت ۵۰ گروه داخلی و خارجی توسط سازمان نوسازی شهر تهران برگزار شد، تاکید کرد: در جریان این فراخوان طرح ها و ایده هایی برای انطباق کاربری کارخانه با آسیب شناسی وضع موجود و آسیب هایی که به سازه و بنا وارد شده بود، ارائه شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به انجام برخی کارهای اجرایی در این مجموعه گفت: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اقدامات اجرایی انجام شد که در گام نخست شامل بازپیرایی، پاکسازی، حذف زوائد بصری و خارج کردن ضایعات و نخاله ها از سایت انجام شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو پروژه اجرایی به موازات هم در کارخانه سیمان در حال اجراست، بیان کرد: راه اندازی موزه صنعت در ساختمان دیزل با تمرکز بر صنعت سیمان و فضایی برای استقرار شرکت های دانش بنیان در سایر فضاها، سوله ها و ساختمان هایی که دارد، دو پروژه مهم در این مجموعه است.

حاجی علی اکبری افزود: هدف این است که در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران روی موضوعات اجتماعی، فرهنگی تمرکز داشته باشیم و شرکت های دانش بنیان که توجه ویژه به شهر دارند، در این مجموعه مستقر شوند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود که فاز نخست این مجموعه در نیمه نخست سال به بهره برداری برسد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط