1401/02/06-12:36

ثبت سه اثر طبیعی و ناملموس منطقه ۵ در فهرست ملی

ثبت سه اثر طبیعی و ناملموس منطقه ۵ در فهرست ملی

احسان شریفی شهردار منطقه ۵ از ثبت سه اثر طبیعی و ناملموس این منطقه در فهرست آثار ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۵، احسان شریفی شهردار منطقه ۵ گفت: این منطقه دارای آثار متعدد تاریخی و طبیعی به خصوص در بخش کن است که همین عامل باعث شد تا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ثبت برخی آثار این محله اقدام کند.

وی افزود: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۳ دی ماه ۱۳۸۲ و آئین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت وزیران در مرداد ۱۳۸۴، سه اثر طبیعی و ناملموس منطقه ۵ در سال ۱۴۰۰ در فهرست ملی به ثبت رسید.

شهردار منطقه ۵ ادامه داد: بر این اساس درخت چنار کهنسال تکیه سرآسیاب کن، درخت چنار کهنسال کنار امامزاده شعیب کن و مهارت پخت والک پلو در فهرست ملی به ثبت رسید.

شریفی در توضیح این سه اثر گفت: درخت تکیه سرآسیاب کن با شماره ثبت ۹۵۰ در تاریخ ۶ دی ماه ۱۴۰۰ به عنوان میراث طبیعی به ثبت رسید. با توجه به جدول رشد قطری سالیانه درختان، پس از کسر مقدار پوست و با در نظر گرفتن رشد قطری درختان چنار این منطقه در سالهای جوانی‎، میانسالی و کهنسالی سن این درخت بین ۲۷۰ تا ۳۱۰ سال برآورد شد.این درخت در محله کن، سرآسیاب مقابل بانک صادرات واقع شده است.

وی ادامه داد: درخت امامزاده شعیب(ع) با شماره ثبت ۹۶۴ در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۰ به عنوان میراث طبیعی به ثبت رسید. با توجه به جدول رشد قطری درختان پس از کسر مقدار پوست و با در نظر گرفتن رشد قطری درختان چنار این منطقه در سالهای جوانی‎، میانسالی و کهنسالی سن این درخت بین ۳۲۰ تا ۳۷۰ سال برآورد شد. این درخت در کنار امام‎زاده شعیب(ع) قرار دارد و به پاس کهنسالی و عظمتی که دارد و واقع شدن در کنار این امام‎زاده مورد احترام اهالی محل است.

شهردار منطقه ۵ با اشاره به اینکه مهارت پخت والک پلو به عنوان میراث طبیعی ناملموس به ثبت رسیده است تاکید کرد: این میراث طبیعی ناملموس با شماره ثبت ۲۶۶۹ و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ به ثبت رسید. والک یک گیاه کوهی است که معروفترین غذایی که با آن درست می کنند “والک پلو” می باشد و بسیار خوشمزه است. والک در باغات کن بسیار یافت می شود و بخاطر همین اهالی نسبت به پخت این غذا اقدام می کنند.  این گیاه در فصل بهار بدست می آید و به سبب گرم بودن این سبزی در فصل زمستان طبخ این نوع غذا مرسوم تر است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط