1401/02/10-14:01
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه با معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

ضرورت افزایش مشوق های نوسازی برای تجمیع های بزرگ مقیاس

ضرورت افزایش مشوق های نوسازی برای تجمیع های بزرگ مقیاس

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه ای که با حضور محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، بر ضرورت افزایش مشوق های نوسازی برای تجمیع های بزرگ مقیاس تأکید کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری در جلسه ای که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، به اصلی ترین چالش های نوسازی اشاره و عنوان کرد: سازمان نوسازی ۴ راهبرد توسعه محله، بازآفرینی عرصه های ناکارآمد شهری، تأمین مسکن استطاعت پذیر و مدیریت همکارانه را در دستورکار خود قرار داده است.

علی اکبری با اعلام این که سازمان نوسازی در سال گذشته با پیگیری های مستمر موفق به اخذ آراء مثبت برای ۳۰۰ پلاک فاقد سند در بافت های فرسوده شده است، به مشکلات ثبتی و حقوقی املاک در بافت های فرسوده اشاره و طولانی بودن فرآیند بررسی پرونده ها در هیأت های تعیین تکلیف را به عنوان یکی از چالش های نوسازی عنوان کرد و بر ضرورت اصلاح سازوکارهای موجود در خصوص املاک فاقد سند تأکید کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به مصوبه سال ۱۳۹۷ هیأت وزیران در خصوص تخفیف و تقسیط هزینه انشعابات در بافت های فرسوده، گفت: علیرغم گذشت ۴ سال از مصوبه مذکور، این موضوع هنوز عملیاتی نشده است.

علی اکبری با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن مشوق های ویژه برای نوسازی های بلوکی، خاطرنشان کرد: در بحث تجمیع پلاک های ریزدانه، به ازای اضافه شدن هر تک پلاک به فرآیند تجمیع، مسائل و پیچیدگی ها بصورت تصاعدی افزایش پیدا می کند و اگر حمایت از نوسازی محله و اجرای پروژه های تجمیعی بزرگ مقیاس برای ما حائز اهمیت است، باید ابزارهای لازم به ویژه بازنگری در برخی از الزامات قانونی را برای این امر مهیا کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان "سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین"، یادآور شد: بازآفرینی کارخانه سیمان ری در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفته و سازمان در نظر دارد محلی را در این کارخانه برای استقرارشرکت های دانش بنیان اختصاص دهد و از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان فعال در موضوعات شهری حمایت کند.

محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز پس از بازدید از پروژه نوسازی تجمیع ۵۰ پلاک محله تختی در منطقه ۱۲، در سازمان نوسازی شهر تهران حضور یافت و به ارائه نکاتی برای پیشبرد هر چه بهتر اقدامات نوسازی پرداخت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در این جلسه ضمن تأکید بر ضرورت توجه به اصل نوسازی، به مخاطرات سکونت در خانه های ناپایدار اشاره و عنوان کرد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۲میلیون و ۵۵۵هزار پلاک ناپایدار در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر در آنها سکونت دارند.

آیینی با بیان این که محله قرمز، تنها به محله ای که دارای آسیب های اجتماعی است، اطلاق نمی شود، تصریح کرد: محله قرمز جایی است که جان انسان ها در آنجا در معرض خطر قرار دارد و ضروری است اقدامات نوسازی در این محله ها، در صدر برنامه ها و پیش از دغدغه هایی چون کف سازی، بدنه سازی، آسفالت و... مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تأمین مسکن برای جوانان و ضرورت تحقق نوسازی سالانه ۱۵۰هزار واحد در بافت های فرسوده، اظهار کرد: انتظار می رود سالانه بر ظرفیت نوسازی افزوده شود.

آیینی با اشاره به تأکید نوسازی محله ای با رویکرد حمایت ویژه از توسعه گران در سند تحول، بر اهمیت تدوین بسته جامع تشویقی نوسازی با اولویت توسعه گران تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان این که نوسازی محله، صرفاً نوسازی مسکن نیست و اقداماتی چون توسعه فضاهای عمومی، احداث مراکز محله، میدانگاه ها و... را در برمی گیرد، متذکر شد: معتقد هستیم تحول در نوسازی بافت های فرسوده، با نوسازی محله صورت می گیرد؛ لذا ضروری است تعریف جامع، منطقی و تحقق پذیری از نوسازی محله تدوین و ارائه شود.

آیینی متذکر شد: در بحث تدوین بسته تشویقی نوسازی، تسهیلات و مشوق های در نظر گرفته شده برای نوسازی محله، نوسازی بلوک، تجمیع و نوسازی تک پلاک متفاوت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به فاصله طبقاتی شمال و جنوب شهر، عنوان کرد: موضوع دیگری که باید پیگیری شود، بحث معین سازی است؛ یعنی محلات برخوردار، معین و حامی محلات کم برخوردار شوند و در این زمینه سازمان نوسازی می تواند با آموزش گروه های جهادی متشکل از کارشناسان شهرساز، معمار، جامعه شناس و... باعث جلب مشارکت خیرین و گروه های جهادی برای ورود به جریان نوسازی، رفع نیازهای معیشتی، کاهش فاصله طبقاتی و ایجاد هم پیوندی میان این محلات شود.

آیینی در ادامه بر ضرورت ایجاد انگیزه، اعتمادسازی و الزام قانونی برای پیشبرد و تحقق اهداف بازآفرینی تأکید کرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط