1401/02/26-15:38
به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران؛

نخستین جلسه از سلسله نشست های تخصصی میراث اهل قلم در خانه موزه اخوان ثالث برگزار شد

نخستین جلسه از سلسله نشست های تخصصی میراث اهل قلم در خانه موزه اخوان ثالث برگزار شد

نخستین جلسه از سلسله نشست های تخصصی میراث اهل قلم با عنوان 'اخوان ثالث و ادبیات حماسی' به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران و با همکاری موسسه موزه‌های ایران (ایکوم) در خانه موزه اخوان ثالث برگزار شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، این نشست با حضور محیط  طباطبایی، رییس کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم)، باقر خلیلی، استاد ادبیات فارسی به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی برگزار شد.

باقر خلیلی، پژوهشگر و استاد ادبیات به تاثیر پذیری اخوان ثالث از شاهنامه فردوسی اشاره کرد و گفت: اخوان در سطوح مختلف زبانی، ادبی، فکری و روایات اساطیری و شگردهای داستان پردازی از شاهنامه تاثیر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بین شاعران ایرانی می توان گفت اخوان ثالث بیشترین تاثیر را از فردوسی گرفته است، افزود: از برجسته ترین ویژگی های شعر اخوان می توان به لحن حماسی، زبان متمایل به کهن، بیان روایی حماسی او اشاره کرد. این در حالی است که سبک شاعری اخوان مشابهت های فراوانی با سبک خراسانی به ویژه سبک حماسی شاهنامه و فردوسی دارد.

این استاد ادبیات ادامه داد: اخوان ثالث بیش از دیگران به مطالعه در آثار کهن زبان و ادب فارسی پرداخته است و نشانه های اشراف و دلبستگی وی به ادبیات کلاسیک، در تمام آثارش به چشم می خورد.

همچنین در ادامه این نشست محیط طباطبایی، رییس کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم)، گفت: تبدیل خانه اخوان ثالث به خانه موزه یکی از مهمترین اقداماتی است که شهرداری تهران با هدف حفظ بناهای تاریخی شخصیت های مهم تاریخی، فرهنگی، هنری، سیاسی در تهران انجام داده است.

طباطبایی افزود: امیدواریم در این دوره مدیریت شهری، شهرداری توجه ویژه ای به خانه های تاریخی شخصیت های برجسته فرهنگی داشته و با تبدیل آن به خانه موزه، امکان بازدید شهروندان و آشنایی بیشتر آنها نسبت به حفظ بناهای تاریخی و شخصیت های برجسته فراهم می شود.

براساس این گزارش، مجموعه نشست های ادبی از ۲۵ تا ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه شعر و ادبیات فارسی حول محور آثار اخوان ثالث، جلال آل احمد و... از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در بستر فضای مجازی در خانه موزه اخوان ثالث و سیمین و جلال برگزار می شود.

همچنین ضمن ارایه گزارش مجموعه اقدامات شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران پیرامون مرمت خانه فروغ فرخزاد، پیگیری تملک خانه شهید شیخ فضل الله نوری، مرمت عمارت باغ سلیمانیه، موضوع نقش خانه موزه‌ها در توسعه فرهنگی شهر و جامعه، نقش موثر یکپارچه سازی و مدیریت جامع  خانه موزه ها و... در این نشست ها مورد بررسی قرار می گیرد.

گفتنی است علاقه مندان می توانند به صورت زنده این  نشست ها  را از صفحات اینستاگرام زیر دنبال کنند:
https://instagram.com/icom.iran.official
https://instagram.com/akhavan_sales_museum_house?r=nametag
https://instagram.com/museum_of_simin_and_jalal

نظرات

captcha

اخبار مرتبط