1401/02/27-11:32
یادداشت

روابط عمومی گنجینه پنهان در مدیریت

روابط عمومی گنجینه پنهان در مدیریت

🖊ابراهیم وجدانی؛ فعال حوزه فرهنگی و ارتباطات

طی سالهای اخیر جامعه بشری به جایگاه مهم روابط عمومی واقف شده است و به لطف گسترش ارتباطات و ابزار نوین ارتباطی، کارکرد روابط عمومی نسبت به سنوات دیرین جایگاه خطیر و مهمی در بین صاحبان کار و مدیران سازمان ها پیدا کرده است.

امّا این سوال مطرح است که در هر رده از سطح مدیریت، مدیران چقدر از گنجینه پنهان روابط عمومی که شاه کلید اثر پذیری و اثرگذاری است بهره جسته اند؟

بهتر سخن اینکه چرا مدیران باید روابط عمومی را بشناسند و از آن در پیشبرد راهبردهای مدیریتی استفاده کنند؟ 

تحقیقات ثابت کرده است مدیرانی که در شیوه و برنامه های مدیریتی خود از روابط عمومی بالایی بر خوردارند و از آموزش های لازم در این خصوص بهره مند شده اند مدیران موفق تر، کارآمدتر و محبوبتری هستند. زیرا خصلت روابط عمومی از انسان فردی شنوا، بینا، نکته سنج، پاسخگو، مطالبه گر و در مفهوم عام، فردی اجتماعی و مردمی می سازد.

این روزها به واسطه دنیای مجازی و درگاه های ارتباطی، کارکرد ارتباطات جهشی بنیادین یافته و دامنه آن جهان شمول  شده است. در این عصر، حتی کودکان بدون شناخت از علم ارتباطات به عضوی مشارکت جو و فعال در این عرصه مبدل شدند و این شبکه بهم تنیده همراه با تبادل وسیع و سریع داده ها ما به نظریه «مک لوهان» و اصطلاح دهکده جهانی (Global Village) نزدیک و نزدیک تر می کند.

مفهوم ارتباطات یکی از کارکردهای روابط عمومی بشمارمی رود و بدین معنی نیست که یک مدیر ارتباطی لزوما مدیری با روابط عمومی بالا است. بلکه شناخت ابزار نوین تبلیغاتی، استفاده از زبان بدن، فن بیان قوی و اثرگذار، پوشش و آراستگی ظاهر، صبر و شکیبایی در مقابل هجمه رسانه ها، مردم داری، حقیقت طلبی، جریان سازی و امید بخشی از خصوصیت های بارز گنجینه ارزشمند روابط عمومی است که یک مدیر به آن نیاز دارد.

کلام آخر اینکه، انسان ها با هر جایگاه و موقعیتی نیازمند شناخت علم روابط عمومی هستند و بهره مندی از آن دید واضح تر، عمیق تر و وسیع تری به انسان می بخشد و عاملی در جهت کیفیت بخشی تعاملات اجتماعی و تعمیق خودباوری، انگیزه بخشی و حرکت در مسیر کمال افزایی در جامعه می شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط