1401/03/02-12:41
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران:

رایزنی برای تبدیل خانه پروین اعتصامی به خانه موزه/ تاریخ ادبی تهران رونق می‌گیرد

رایزنی برای تبدیل خانه پروین اعتصامی به خانه موزه/ تاریخ ادبی تهران رونق می‌گیرد

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران تاکید دارد، وظیفه حفاظت و مرمت از خانه‌های تاریخی برعهده میراث فرهنگی است و شهرداری طبق مسئولیت اجتماعی‌ای که برعهده دارد، تملک، مرمت و حفاظت از خانه‌های تاریخی را در شهر تهران انجام می دهد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، تور گردشگری ادبی با همکاری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و ستاد گردشگری شهر تهران با حضور دانشجویان، شهروندان و نویسندگان روز گذشته-۱۴۰۱/۳/۱- با بازدید از خانه اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، سیمین و جلال برگزار شد.

در حاشیه این تور، محمد مویدی با تاکید بر اینکه شهرداری مطابق با مسئولیت اجتماعی که برعهده دارد، تملک، حفاظت و مرمت از خانه های تاریخی را در شهر تهران انجام می دهد، گفت: یکی از دلایلی که در جریان برگزاری این تور خانه فروغ فرخزاد را که به تازگی به تملک شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و شهرداری تهران درآمده و به زودی مرمت آن آغاز می شود را انتخاب کرده است؛ این است که تفاوت قبل و بعد از مرمت موزه های شهر تهران احساس شود.

وی افزود: در حال حاضر خانه فروغ یک خانه خالی و مخروبه است و قرار است که به زودی کارهای مرمت آن آغاز شود تا به یک خانه معمولی شبیه خانه ای که فروغ در گذشته در آن زندگی می کرد، تبدیل شود. کارشناسان و پیمانکار این پروژه تاکید زیادی روی قواعد اصولی مرمت دارند تا خانه به شکلی که در گذشته بوده، تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران ادامه داد: در تجهیز خانه فروغ نیز برای تهیه لوازم خانه سعی شده است تا از روی تصاویر، عکس ها و خاطراتی که نوشته شده، لوازم تهیه شود و حتی اگر این لوازم نیز وجود نداشته باشد مشابه آن در بازار شناسایی می شود تا جلوه طبیعی آن حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه خانه موزه سیمین و جلال یکی از خانه موزه های مطرح کشور و جهان است، بیان کرد: این خانه موزه توانسته جوایز بین المللی از موسسه جهانی موزه ها؛ ایکوم دریافت کند. وقتی وارد خانه موزه سیمین و جلال می شوید، احساس می کنید که هنوز زندگی در این خانه جریان دارد.

مویدی با بیان اینکه خانه موزه ها جزو میراث تاریخی شهر است، یادآور شد: در واقع هدف از برگزاری این تور این است که در کنار موضوعاتی که در شهر وجود دارد، بتوانیم در سایر حوزه های فرهنگی مانند ادبیات و شعر نیز ذهن مردم را به این مساله معطوف کنیم تا نسل های آینده با این اندیشمندان و نخبگان آشنا شوند و فضایی ایجاد شود تا تاریخ ادبی در تهران رونق بگیرد.

وی با اشاره به برنامه های دیگر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران تاکید کرد: در حال مذاکره هستیم تا خانه پروین اعتصامی را به شبکه خانه موزه های شهر تهران اضافه کنیم. همچنین تملک  خانه شیخ فضل الله نوری نیز از دیگر برنامه های این مجموعه محسوب می شود تا شبکه های فرهنگی در شهر تهران گسترش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در ادامه گفت: تملک خانه های تاریخی و حفاظت از این بناها بر عهده میراث فرهنگی است. قانون مسئولیتی برای شهرداری تعیین نکرده است.

وی افزود: در واقع شهرداری به واسطه مسئولیت اجتماعی ای که برعهده دارد، اقدام به تملک خانه های تاریخی مانند سمین و جلال، خانه نیما یوشیج، اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و... کرده است.

مویدی با بیان اینکه برخی از از این خانه ها مالک خصوصی دارند که تمایلی به فروش خانه نداشته و یا قیمت بالایی را جهت واگذاری این بنای تاریخی مطالبه می کنند، ادامه داد: برخی از این خانه های تاریخی در شما تهران قرار دارد که هزینه تملک  این بناها بسیار بالاست از سوی دیگر برخی از مالکان بیشتر تمایل دارند تا این بناهای تاریخی را تخریب و نوسازی کنند.

وی بیان کرد: به عنوان مثال برای تملک خانه شیخ فضل الله چندین جلسه با صنف کفاشان برگذار کرده ایم اما هنوز نتوانستیم به توافق خاصی در این زمینه برسیم که ملک مذکور به شهرداری تهران واگذار و مرمت و بازسازی آن آغاز شود. اما توانستیم با مالک خانه فروغ به توافق برسیم و یا عمارت وثوق الدوله نیز توسط شهرداری تهران تملک شد و کار مرمت و بازسازی از آن آغاز شده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط