1401/03/18-23:14
یادداشت؛

توسعه غرب تهران نیازمند توجه به آمایش سرزمینی

توسعه غرب تهران نیازمند توجه به آمایش سرزمینی

🖋وحیدرضا محمدی؛ شهردار منطقه ۲۲

آمایش سرزمینی یکی از راهکارهای اصولی و منطقی در توسعه شهری به‌حساب می‌آید. اگر بخواهیم به شکل ساده بیان کنیم یعنی برداشتن گام‌های برنامه‌ریزی شده صحیح برای توسعه و آبادانی یک منطقه یا شهر.

موضوع آمایش سرزمینی در سال‌های گذشته در منطقه ۲۲ به‌عنوان پهناورترین و تازه تاسیس‌ترین منطقه شهری پایتخت آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و اگر هم برنامه‌ریزی برای آن صورت گرفته به شکل صحیح و کامل اجرا نشده است.

طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تا چند سال دیگر این منطقه ۳۰۰هزار نفر جمعیت در خود جای دهد، اما هم‌اکنون این جمعیت محقق شده و با حجم بالای ساخت‌وسازها تا چند سال دیگر جمعیت این منطقه به بیش از نیم‌میلیون نفر خواهد رسید. این در حالی است که بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تاسیسات شهری، حمل‌ونقل و... فراهم نشده است.

خوشبختانه به‌دلیل تازه تاسیس بودن این محدوده از کلانشهر تهران ساخت‌وسازهای جدیدی شکل گرفته و معضل بافت فرسوده وجود ندارد، اما عقب‌ماندگی زیرساخت‌های شهری ازجمله نبود شبکه فاضلاب شهری به یکی از چالش‌های این محدوده تبدیل شده است؛ به شکلی که ۲۶۰ کیلومتر این محدوده از تهران نیازمند شبکه فاضلاب شهری است و تنها ۳۰درصد آن حدود ۶۰ کیلومتر به اجرا رسیده و این در حالی است که در سایر مناطق تهران بیش از ۹۰درصد شبکه فاضلاب شهری احداث شده است، بنابراین نیازمند توجه بیشتر به این موضوع است.

شاید یکی از مشکلات اکثر خانواده‌های ساکن در این محدوده مربوط به کمبود فضای آموزشی است؛ چراکه زمانی که منطقه ۲۲ احداث شد عزمی برای فراهم‌شدن آموزش و پرورش جدید برای این منطقه به‌وجود نیامد و شاهد آن هستیم که منطقه ۲۲ و ۵ تهران زیرنظر یک آموزش و پرورش اداره می‌شود و شاید این امر موجب شده تا سرانه آموزش در این منطقه بسیار کمتر از مناطق دیگر باشد.

از دیگر معضلات شهروندان این منطقه این است که محلات و شهرک‌های مسکونی در این منطقه به شکل پراکنده ساخته شده و نیازمند حمل‌ونقل عمومی مانند مترو است که در این دوره از مدیریت شهری در حال اجراست.

بنابراین انتظار از متخصصان شهری و دلسوزان نظام و خدمتگزاران به مردم این است که برای توسعه غرب تهران آمایش سرزمینی در نظر گرفته شود و براساس آمایش جدید اقداماتی صورت گیرد.

برنامه‌های اجرایی با اولویت کلید خورده و احداث پکیج تصفیه‌خانه شمال منطقه، اهدای زمین رایگان به شرکت فاضلاب برای تصفیه‌خانه در خرگوش‌دره، فراهم آوردن ایستگاه مترو، ساخت ۸ مدرسه و واگذاری دو زمین برای این منظور، تعامل با نهادها و ارگان‌های مالک در منطقه و... صورت گرفته است و شرایط مهیاست تا در یک بازه کوتاه‌مدت این منطقه گردشگری پایتخت را با همفکری نخبگان و معتمدین محلی روی ریل توسعه پایدار قرار دهیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط