1401/03/21-14:39
شهردار پایتخت در جمع خبرنگاران:

تکمیل خطوط مترو تا سال ۱۴۰۵ به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/افتتاح حداقل ۶ ایستگاه مترو تا پایان سال

تکمیل خطوط مترو تا سال ۱۴۰۵ به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/افتتاح حداقل ۶ ایستگاه مترو تا پایان سال

شهردار تهران گفت: برای اینکه بتوانیم خطوط مترو تهران را تکمیل کنیم به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی در حاشیه افتتاح ایستگاه مترو شهدای هفده شهریور در جمع خبرنگاران با اشاره به بازطراحی شهر تهران، اظهار کرد: پایتخت ۱۱ خط مترو دارد که از این تعداد هفت خط به بهره برداری رسیده و چهار خط، یا راه‌اندازی نشده و یا برای مثال خط ۱۰ در ابتدای راه قرار دارد و خط ۱۱ نیز در مرحله تنظیم تفاهم‌نامه است.

شهردار تهران با بیان اینکه ۱۳۸ ایستگاه در این چهار خط پیش بینی شده است، تصریح کرد: برای افق ۱۴۲۰ برنامه ریزی شده که تا ۱۹ سال آینده، تهران از خدمات پیش‌بینی شده برای مترو بهره‌مند شود و توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه گلوگاه اصلی این طرح، منابع مالی است، تصریح کرد: بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این رویکرد مورد نیاز است و اگر قرار باشد سال ۱۴۲۰ طرح تکمیل شود، عدد نجومی را به خود اختصاص خواهد داد.

زاکانی با تأکید بر اینکه برای کاهش فاصله زمانی و دادن این وعده به مردم که طرح ۲۰ ساله در طول پنج سال به نتیجه برسد باید منابع را تأمین کنیم، گفت: ما در حال حاضر مشکل فنی و عمرانی، شرکت های مرتبط و مواردی از این قبیل نداریم، مشکل ما منابع مالی است.

اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مترو در سال ۱۴۰۱

وی ادامه داد: امسال برای مترو شش هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده اما اعتبار مورد نیاز برای تکمیل هفت خط و راه‌اندازی چهار خط دیگر، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است.

شهردار تهران با بیان اینکه خلق امکان با محیط پیرامونی ایستگاه‌ها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تیرماه سال قبل شورای عالی شهرسازی الزام کرد که شهرداری تهران، بافت پیرامونی ایستگاه ها را تغییر دهد و الگوی جدیدی را تعریف کند که در کشورهای دیگر این الگو مورد توجه قرار گرفته و پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی با اعلام اینکه ما این طرح را ناظر به نوسازی شهری قرار دادیم، تصریح کرد: اگر ۳۲۵ نقطه در شهر تهران را به صورت کانونی مورد توجه قرار دهیم و ۳۰۰ تا ۶۰۰ متر پیرامون آن را بررسی کنیم و بارگذاری انجام دهیم، کسانی که در این محدوده زندگی می کنند، منتفع شده و ارزش افزوده برای املاک آنها در نظر گرفته خواهد شد.

زاکانی گفت: با طرح مورد نظر، امکانی ایجاد می شود که مردم با ما مشارکت کنند و از این مشارکت استفاده می‌شود تا انتفاع عمومی با توسعه مترو حاصل شود. از طرفی مشکل حمل و نقل و آلودگی هوا نیز مدیریت خواهد شد چراکه با این اقدام به جای ۱۴۳ ایستگاه ۳۲۵ ایستگاه و به جای هزار و ۵۰۰ واگن چهار هزار واگن خواهیم داشت و مردم تسهیلات ویژه ای را دریافت خواهند کرد.

پیش‌بینی روزانه ۱۰ میلیون سفر با مترو در افق ۱۴۲۰

وی با اشاره به انجام روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر با مترو در تهران، یادآور شد: در افق ۱۴۲۰ با توسعه ایستگاه ها، ۱۰ میلیون جابجایی صورت خواهد گرفت و اگر بتوانیم در سال ۱۴۰۵ این اقدام را انجام دهیم، مردم آسایش و بهره مندی ویژه ای را تجربه خواهند کرد و منابع آن نیز از سوی مردم تأمین شده و سود آن نیز به آنها از طریق توسعه زیرساخت ها پرداخت خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه قرارگاهی در ماه‎‌های اخیر تشکیل شده و به زودی رویکرد جدیدی را در شهر دنبال خواهیم کرد، گفت: سه یا چهار ماه پیش، این پیشنهاد آماده و ارائه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۳۷۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه متروی هفدهم شهریور هزینه شده تصریح کرد: اجرای آن هفت سال به طول انجامیده و امکان تقاطعی با خط ۶ مترو را فراهم می کند. پیوستگی بین سایر خطوط را نیز با  فعالیت این ایستگاه شاهد خواهیم بود.

افتتاح ۶ ایستگاه مترو تا پایان امسال

زاکانی تأکید کرد: با دو بانک وارد مذاکره شدیم و از طریق تسهیلات بانکی و همکاری با پیمانکاران، در نیمه دوم سال ۶ ایستگاه را افتتاح خواهیم کرد و اگر منابع بیشتری تأمین شود تعداد ایستگاه های بیشتری نیز احداث خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از اولویت‌ها و ضرورت‌های طرح های ما، مناسب سازی است، خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه عنوان شده مولفه‌های استاندارد در این ایستگاه و برخی ایستگاه‌ها هنوز تدوین نشده است؛ سازمان های بیمه گر به دلیل همین موضوع بیمه نمی کنند.

وی افزود: آسانسورها خریداری شده اما به دلیل عدم تنظیم مولفه ها هنوز بارگذاری نشده است. در حال پیگیری هستیم که با تنظیم چارچوب ها، امکان فراهم شده و عقد قرارداد سازمان های بیمه گر انجام شود تا بتوانیم خدمات رسانی را در این زمینه انجام دهیم.

ناکامی در حمله سایبری و بازگشت سامانه‌های شهرداری تهران به مدار بهره‌برداری

زاکانی با بیان اینکه ساعت ۱۲:۳۸ ظهر پنج شنبه هفته گذشته حمله سایبری به سامانه های شهرداری صورت گرفت، اظهار کرد: این اقدام با کار تبلیغی آغاز شد و طراحی شده بود تا بعداز ظهر آن روز، به دوربین ها دسترسی پیدا کنند و بر محیط شهری تاثیر سوء بگذارند.

وی ادامه داد: تلاش آنها بر این بود که حمله را در شب پنج شنبه به سیستم های نرم افزاری و انباشت اطلاعات شهرداری توسعه دهند. در همان زمان که این جنایت صورت گرفت، تیم های ما مستقر شدند و با بسیج نیروها، آنها در سایر برنامه‌های خود ناکام ماندند که تلاش شبانه روزی پرسنل جای تقدیر دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه برای بررسی ابعاد ماجرا فعالیت سامانه ها بر اساس احتیاط متوقف شدند، گفت: از روز سه شنبه این سامانه ها آماده بود و به واسطه دریافت ضرایب امنیتی و فراهم کردن زمینه برای جبران تعبیه احتمالی بدافزارها، سیستم امروز وارد مدار شد. تحویل گیری از سوی معاونت ها روز پنج شنبه انجام شد و صبح امروز به صورت مقدماتی مورد استفاده و سپس از سوی مردم مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه آنها به دنبال ایجاد نارضایتی عمومی بودند، یادآور شد: در تلاش بودند از خدمات رسانی شهرداری در مدت طولانی خودداری و خدمات را از حیز انتفاع خارج کنند که ناکام ماندند. نیروهای ما در مقابل این توطئه، جز ناکامی و سرافکندگی چیزی برای آنها باقی نگذاشتند و این اتفاق زمینه‌ای شد تا با پیشگیری جدی در آینده، صیانت بیشنری انجام شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط