1401/03/22-23:35
به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی محیط زیست انجام شد؛

رونمایی از اطلس زیست محیطی منطقه۱۳

رونمایی از اطلس زیست محیطی منطقه۱۳

همزمان با آخرین روز هفته جهانی محیط زیست، در مراسمی با حضور مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران و شهردار منطقه ۱۳ از اطلس زیست محیطی منطقه۱۳ رونمایی شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۱۳، محمد هادی علی‌احمدی شهردار منطقه۱۳ در مراسم رونمایی از اطلس زیست محیطی گفت: بر مبنای شناسایی کانون های آلاینده در منطقه ۱۳ و تمامی عوامل آلودگی عناصر آب، خاک، هوا، صوت، نور، الکترومغناطیس تهیه و در این نسخه، بانک تنوع زیستی نیز گنجانده شده است.

او افزود: این اطلس به شکل مقایسه ای با اطلس های محیط زیستی سال های گذشته دارای راهکارهایی در راستای رفع آلودگی و شناسایی کانون های آلاینده می باشد.

شهردار منطقه۱۳ در آیین رونمایی از این اطلس گفت: این طرح بر اساس وضع موجود و پایه های علمی انجام شده و می تواند به مدیریت شهری در برنامه ریزی های آینده کمک کند.

محمدهادی علی‌احمدی در بخشی دیگر از صحبت های خود به طراحی و احداث نیروگاه خورشیدی به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات زیست محیطی اشاره کرد که با پیشرفت مناسبی دارد و به کاهش مصرف برق و انرژی بوستان و ترویج انرژی های نو و تجدید پذیر کمک می کند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با همراهی و همدلی بتوانیم همواره در موضوعات زیست محیطی پیشگام باشیم و جایگاه منطقه را در شهر تهران بهبود بخشیم.

در ادامه مراسم شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از حمایت های شهردار منطقه ۱۳ در انجام فعالیت های محیط زیستی و اقدام در تهیه این اطلس تشکر کرد و از این منطقه به عنوان مناطق پیشرو در موضوعات و مباحث زیست محیطی نام برد که پتانسیل ها و ظرفیت های مناسبی به لحاظ دارد.

او در ادامه در تشریح برنامه ها و رویکرد ها اداره کل محیط زیست در مناطق ۲۲ گانه بر اساس اسناد بالادستی و قوانین موضوعی کشور گفت: توجه به منابع آبی، استفاده از تصفیه خانه های محلی، استفاده از آب های سطحی و پساب های تصفیه شده در آبیاری فضای سبز با توجه به کمبودهای آب زیر زمینی، هوشمند کردن چاه ها به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب در دستورکار قرار دارد و پیگیری می شود.

شینا انصاری در بخش دیگر از صحبت هایش، مدیریت انرژی با احداث نیروگاههای خورشیدی کوچک مقیاس، هوشمند کردن موتورخانه ها و...، ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه ها، آموزش و توانمند سازی مردمی، راه اندازی خانه های محیط زیست و... را از دیگر اقدامات اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران عنوان کرد.

همچنین در ابتدای این مراسم، کارگاه بین المللی اکولوژی انسانی و چرخه های سازگار با طبیعت ویژه مدیران شهرداری برگزار و در قالب آن، چهار طرح پیشنهادی ویژه منطقه۱۳ ارائه شد.

در این جلسه، ضمن معرفی مدیریت از دیدگاه اکولوژی انسانی به صورت میان رشته ای، مطالبی جهت تبدیل این منطقه به سبزترین در تهران بر اساس مصوبات چهار اجلاس earth summit سران زمین وagenda21'' دستورکار ٢١، پرداخته شد. 

در نهایت پنج مطالعه موردی با عناوین آشنایی با دستورکار ٢١، شهرداری سبز ، محله سبز، مدیریت پسماند، اکو پارک تهران پیشنهاد شد.

از مهم ترین دستاورد های قابل انتظار از این چهار طرح پیشنهادی، علاوه بر ترویج مدیریت از دید گاه اکولوژی انسانی و دستورکار ٢١، در گام اول دریافت مقام سبزترین منطقه شهرداری در پایتخت خواهد بود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط