1401/03/28-11:27

فلسفه معماری ایستگاه هفده شهریور از زبان معمار آن/طراحی این ایستگاه در ذهن مسافران می‌ماند

فلسفه معماری ایستگاه هفده شهریور از زبان معمار آن/طراحی این ایستگاه در ذهن مسافران می‌ماند

معمار فضای داخلی ایستگاه متروی هفده شهریور تهران با بیان اینکه در طراحی اولیه از معماری دوره صفویه و قاجار بهره گرفته شده است، گفت: این ایستگاه را مطابق با شرایط منطقه ۱۲ طراحی و ساخته‌ایم تا مسافران داخلی و خارجی از ابتدای ورود خود به این منطقه بدانند که وارد یک محیط تاریخی می‌شوند.

به گزارش شهردارآنلاین، حجت الله پاشوی‌اصل طراح و معمار سالن ایستگاه هفده شهریور، درباره دلیل انتخاب نمای ورودی متروی هفده شهریور توضیح داد: منطقه ۱۲ تهران از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است به این معنا که ۳۰۰ اثر تاریخی تهران مثل موزه ایران باستان، موزه ملی، موزه ارتباطات، دارالفنون، مسجد سپهسالار و... در آن قرار دارد، همچنین اکثر علمای بزرگ در این محدوده دفتر مردمی دارند و در کل تاریخچه محلات آن به دوره صفوی و قاجار بر می‌گردد، بنابراین باید نمای ورودی متروی این منطقه هم بیانگر تاریخ و حس و حال آن باشد.

او با بیان اینکه این ایستگاه به واسطه شکل داخلی معماری جزو معدود ایستگاه‌هایی خواهد شد که از خود تصویری ذهنی برای مسافران به جای می‌گذارد، افزود: در همه جای دنیا ایستگاه‌های مترو جزو اماکن شهری است که گردشگران را به خود جذب می‌کند و آنها را با تاریخ و هویت شهر همراه می‌سازد، ما هم تصمیم گرفتیم که در ایستگاه هفده شهریور این حال و هوا را ایجاد کنیم.

این معمار برجسته در توضیح شکل معماری درون ایستگاه مترو تازه افتتاح شده هفده شهریور گفت: ما تلاش کردیم از معماری دوره صفویه که استفاده از طاق، قوس، گنبد و کاشی جزو ویژگی‌های آن است و همچنین دوره قاجار که آیینه کاری، ستون، سردر آجر و... آن را برجسته کرده به صورت تلفیقی بهره ببریم که البته عومل فنی و مهندسی مترو ما را به قدری با چالش مواجه کرد.

پاشوی اصل ادامه داد: به طور مثال مقررات فنی و مهندسی مترو به ما اجازه استفاده از گچ یا آیینه را در محوطه مترو نمی داد، بنابراین مجبور شدیم که ورق‌های کامپوزیت را جایگزین کنیم و نقوش اسلیمی را با سی ان سی روی آن طراحی کنیم. البته دیوارها را با نمای آجر ساختیم و در آن ستون‌ به کار بردیم تا یادآور معماری قدیم تهران باشد.

او همچنین گفت: اکثر سالن‌های ورودی مترو به دلیل تاسیساتی که در سقف جاسازی می‌کنند، ارتفاع کمی دارند اما تلاش کردیم در ایستگاه هفده شهریور ارتفاع سقف را با حفظ نکات فنی افزایش دهیم و گنبدی که نورگیر کاذب دارد، بسازیم که ارتفاع آن ۶ متر است. همچنین طراحی به گونه‌ای بوده که حس می‌کنید از شیشه‌های رنگی که جزوی از معماری ایرانی است، استفاده شده و نور طبیعی از نورگیر به آن می‌تابد.

طراح و معمار سالن ایستگاه هفده شهریور در پایان گفت: به نظرم باید ورودی هر ایستگاه بیانگر حال و هوای آن منطقه و ظرفیت‌های معماری و تاریخی آن باشد. طراحی این ایستگاه شروع خوبی برای ساخت یا بازسازی ایستگاه‌های دیگر است./ همشهری آنلاین

نظرات

captcha

اخبار مرتبط