1401/04/21-16:03
امانی در صحن شورا خواستار شد:

ضرورت اجرای بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده محله «ارامنه»

ضرورت اجرای بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده محله «ارامنه»

عضو شورای اسلامی شهر تهران طی گزارشی از بازدید محله «ارامنه» در منطقه ۷ با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت معابر، نحوه جمع‌آوری زباله و‌ جاگذاری مخازن در این محله بر ضرورت اجرای بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده محله « ارامنه» تاکید کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران امروز در صحن شورا گزارشی از محله‌گردی‌اش از محله «ارامنه» در منطقه ۷ ارائه کرد.

او‌ گفت: گزارش بنده از محله معروف به محله ارامنه در منطقه هفت شهرداری تهران است که با گزارش‌های قبلی به دلیل اقداماتی که در دوره سوم و چهارم شورای شهر و مدیریت شهری در این منطقه رخ داده، متفاوت است. تقریبا همه این منطقه تحت تاثیر این اقدامات قرار گرفته از جمله محله ارامنه که گزارش آن را قرائت می‌کنم.

منطقه هفت شهرداری تهران به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و استقرار مراکز اداری و تجاری در غرب منطقه و توجه به این بخش از منطقه از گذشته عملا به دو بخش تقسیم شده و محلات واقع در شرق منطقه کم برخوردار و کمتر توسعه یافته‌اند.

او ادامه داد: دو پروژه بزرگ ماندگار و تاریخی یعنی بزرگراه شهید صیاد شیرازی و بزرگراه امام علی بخش بزرگی از املاک فرسوده منطقه هفت به ویژه محله ارامنه را با تملک و تخریب از چهره منطقه زدوده و با ایجاد مسیر خروجی و ورودی پیوستگی محلات و دسترسی های مردم را تسهیل کرده اما بخشی که همچنان باقی مانده و در حاشیه بزرگراه امام علی و صیاد قرار دارد،درگیر بافت فرسوده، ریزدانگی، نفوذناپذیری و معابر تنگ و کم عرض است. ویژگی اصلی محله این است که در دوره رونق نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران بخشی از آن نوسازی شده اما همچنان غلبه با واحدها و پلاک‌های فرسوده، رها شده و بلاتکلیف است.

امانی گفت: در دوره چهارم مدیریت شهری اقداماتی در محله اتفاق افتاده از جمله اینکه مسجدی که در بزرگراه امام علی تخریب شده بود، مجدد ساخته شد و تا پایان سال ۹۶ با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد ادامه داشت و در دوره پنجم به علت این که اعتقادی به توسعه مساجد در شهر وجود نداشت مسجدی که در تعهد مدیریت شهری بود و باید برای مردم منطقه ساخته می‌شد روند ساختش متوقف شد اما با شروع دوره ششم با حضور آقای آبادیان در منطقه هفت اقداماتی برای تکمیل این مسجد در حال انجام است. در دوره چهارم سرای محله برای این محله خریداری  شده است. مسجد امام عصر در خیابان سبلان شمالی بازسازی شده و مدرسه شهید شعبانی در میدان نامجو بازسازی شده است.

این عضو شورا گفت: خرید املاک مسیر طرح تعریض خیابان و میدان سبلان در دوره چهارم رخ داده و به دلیل این که طرح متوقف شده تملک املاک هم بلاتکلیف مانده و در مسیر تعریض خیابان باید تعیین تکلیف شوند. وضعیت آسفالت معابر مخصوصا در معابر و خیابان‌های فرعی نامناسب است و نیاز به توجه جدی دارند.

معابر باریک و کم عرض و عدم امکان تردد وسایل نقلیه خدمات شهری و در نتیجه عدم استقرار مخازن زباله و انباشتگی کیسه‌های پلاستیکی در کنار معابر و پشت دیوار املاک فرسوده و رها شده چهره زشت و نازیبایی را در اکثر معابر محله رقم زده است.

او ادامه داد: باید به این موضوع ستون ث‌های برقی که این معابر محدود و تنگ را محدودتر کرده اضافه کرد که این مشکل فقط مشکل این محله نیست و در اکثر محلات کم برخوردار و دارای بافت فرسوده در تهران ستون‌های برق معضلی است که امیدواریم مسئولین وزارت نیرو و شرکت برق تهران با یک طرح جهادی برایش چاره ای بیاندیشند. محله‌ای که هر چند به دلیل سابقه تاریخی و استقرار بخشی از هموطنان ارمنی ما که به عنوان محله ارامنه معروف است دارای ۹ مسجد و حدود صد هیئت و حسینیه و ۱۵۰ شهید دفاع مقدس است که نام عزیزشان بر ورودی معابر منطقه می درخشد اما از سرانه‌های خدماتی کمی برخوردارند مثل سرانه فضای سبز.

امانی گفت: در دوره پنجم باغی را تملک کردند که تبدیل به بوستان کوچکی شده اما سرانه فضای سبز محله خیلی محدود و سرانه ورزشی آن تقریبا صفر است. درختان موجود در معابر نیاز به آبیاری و نگهداری اصولی دارند که این هم فقط مشکل این محله نیست و در همه محلات کم برخوردار تهران وجود دارد و یکی از نگرانی‌های جدی نگهداری درختان ارزشمندی است که در حاشیه خیابان‌ها و معابر است. مردم و شهرداری منتظر هستند تا یکی از آنها به درختان رسیدگی کند. باید این موضوع هم تعیین تکلیف جدی شود.

او اضافه کرد: مجموعه ورزشی در خیابان شهید امینی توسط سازمان تربیت بدنی تهران ساخته و دو ماهی می‌شود که افتتاح شده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است. از تربیت بدنی تهران و منطقه خواهش می‌کنم که پیگیری کنند. البته محدودیت‌های ترددی و مشکل پارکینگ نیز دارد اما باید درب آن باز و هر تعداد از مردم محله که می‌توانند از آن استفاده کنند.

این عضو شورا با بیان اینکه ۴ ملک نسبتا بزرگ قدیمی و فرسوده در محله وجود دارد؛ گفت: حمام بزرگ و سینمای متروکه‌ای در حاشیه میدان نامجو که مالک خصوصی دارد و مدرسه و یک کلانتری وجود دارد  که اگر تملک شوند ضمن تامین سرانه‌های مورد نیاز محله، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی اطراف و داخل این املاک مرتفع خواهد شد. یک مدرسه قدیمی به نام شهید ضیغمی وجود دارد که ۱۰ سال است آموزش و پرورش آنجا را تعطیل کرده تا بازسازی کند اما بازسازی آن همچنان منتظر کلنگ و شروع است.

او در نهایت خواسته اهالی محله را قرائت کرد و‌ گفت: اول؛ ابلاغ بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده. این محله از محلاتی است که در دوره سوم و چهارم با استفاده از بسته‌های تشویقی مردم نوسازی شد اما یک در میان انجام گرفته و هنوز بافت فرسوده زیادی وجود دارد. مردم تقاضا داشتند بسته‌های دوره سوم و چهارم دوباره اعمال شود. دوم؛ افزایش سهمیه آسفالت منطقه هفت برای توجه به این محله. سوم؛ سامان‌دهی مخازن و نحوه جمع‌آوری پسماندها در معابر باریک و کم عرض محله. چهارم؛ جمع‌آوری ستون‌های برق. پنجم؛ توجه و نگهداری درختان حاشیه معابر و فضای سبز. ششم؛ تملک املاک. هفتم؛ بهره برداری از مجموعه ورزشی. هشتم؛ اجرای طرح تعریض خیابان و میدان سبلان که ترافیک سنگینی را در ورودی ها و خروجی‌های منطقه در اول صبح و هنگام عصر ایجاد می‌کند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط