1401/04/21-16:18
گزارش؛

برگزاری همایش ملی ودیعه گذاری بر بطری ها

برگزاری همایش ملی ودیعه گذاری بر بطری ها

اولین همایش ملی ودیعه گذاری بر بطری ها روز یکشنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ به همت انجمن علمی مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت و با همکاری دانشگاه تهران در مرکز همایش های بین المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی همایش ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها، دکتر داوود یونسیان، معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران طی سخنانی در افتتاحیه همایش به رابطه تنگاتنگ و تاریخی این دانشگاه با ایده‌های نزدیک به جامعه و تفکرات دانش‌محور ورود به حوزه‌های جدید با مزیت نسبی را از نقاط قوت دانشگاه علم و صنعت عنوان و همایش ملی ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها را نشانه‌ای از این روند حرکتی خواند. ایشان از برگزار کنندگان همایش تشکر و تاکید کردند دانشگاه علم و صنعت آمادگی تبدیل شدن به هاب برای موضوع ودیعه گذاری بر بطری ها در کشور را داراست.

دکتر مهدی داراب، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت و دبیر همایش هم با تشریح ایده ودیعه‌گذاری بر بطری‌های یکبار مصرف به تجربیات جهانی و اثرات مثبت زیست محیطی و اقتصادی آن را پرداخت. عنوان سخنرانی "ودیعه گذاری بر بطری ها، تجربه جهانی، راه حل بومی" بود.

داراب با اشاره به تاثیرات مثبت ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها که آحاد جامعه، شهرداری‌ها، بازیافت‌کنندگان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و البته محیط زیست را منتفع می‌کند، این همایش را گام اول برای تصویب و اجرایی شدن قانون ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها در کشور عنوان کرد.

دکتر شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران نیز با اشاره به تقارن این همایش با روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی، انتخاب روز برنامه را هوشمندانه خواند و در ادامه به اقدامات شهرداری تهران در مقابله با آلودگی‌های پلاستیکی پرداخت. وی با تشریح پروژ‌ه‌ها و طرح‌های متفاوت شهرداری تهران در حوزه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، اصناف (از جمله نانوایی سبز)، صنایع و آحاد مردم گفت: در خصوص بطری‌ها نیز فعالیت‌هایی مانند راه‌اندازی دستگاه‌های خوددریافت (RVM) در برخی مناطق شهری صورت گرفته است.

در ادامه، آقای دکتر مهدی غضنفری، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در سخنان کوتاهی طرح حاضر و همایش برگزار شده را بسیار حیاتی و دارای ابعاد عمیق اجتماعی و اقتصادی و جزئی از reverse logistics دانست که باید با همه توان از آن حمایت کرد.

ایشان در ادامه از مسئولین شهری و سازمان حفاظت محیط‌زیست خواست تا با دبیر همایش و ایده حاضر همکاری نزدیک کنند و از آمادگی صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات و یا سرمایه گذاری جهت توسعه ایده بعد از طی مراحل اولیه آن خبر داد.

مهندس حسین زجاجی، رئیس انجمن صنفی صنعت شیشه هم در سخنرانی خود با برشمردن مزایای شیشه و وضعیت ممتاز جهانی آن از آمادگی صنعت شیشه ایران برای جایگزینی بطری‌های پلاستیکی خبر داد. وی همچنین در خصوص تمایل صنعت شیشه به بازیافت کامل صحبت کرد.

دکتر محسن خوشفر، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه سخنران بعدی همایش بود که در خصوص دیدگاه دین اسلام در مورد حفاظت از محیط‌زیست به آیات و روایات متعدد اشاره کرد. وی در خصوص وظیفه انسان‌ها برای آبادانی زمین سخن گفت و نتیجه گرفت ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها و فعالیت‌های مشابه برای جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیست ممدوح و بلکه لازم است.

در ادامه، دکتر علیرضا بازارگان، عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران سخنرانی جذابی در خصوص ابزارهای مالی برای مدیریت پسماند ارائه کرد و پارامترهای موثر برای انتخاب ابزار مالی از جمله تشویقات، معافیت‌های گمرکی، تعرفه و عوارض و مالیات، اوراق قرضه و ودیعه‌گذاری را تشریح کرد.

مهندس علی شاه علی، مسئول آموزش سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هم با تاکید بر وجه سلامتی رفتارهای درست زیست محیطی اظهار داشت: برای تشویق مردم به حفاظت از محیط‌زیست کافی است تفهیم شود که مخاطرات زیست محیطی باعث بیماری و مرگ انسان می‌شود.

دکتر سید ابوالقاسم موسوی، مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی و مسوولیت اجتماعی هم که به نمایندگی از طرف دکتر مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست در همایش حضور داشت با اشاره به فعالیت‌های مردم‌نهاد و برخی از پروژه‌های بسیار موفق سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص ایده ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها نیز آمادگی و استقبال خود و بخش‌های دیگر سازمان حفاظت محیط‌زیست را به اطلاع شرکت‌کنندگان رساند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط