1400/05/17-12:37

یادداشت عضو شورای شهر به مناسبت آغاز رسمی شورای شهر ششم و روز خبرنگار

یادداشت عضو شورای شهر به مناسبت آغاز رسمی شورای شهر ششم و روز خبرنگار

“پروردگارا! مرا (در هر کار،) با صداقت وارد کن، و با صداقت خارج ساز! و از سوی خود، حجتی یاری کننده برایم قرار ده!” 《الإسراء ٨٠》

🖋 سیدجعفرتشکری هاشمی
عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران

چهارسال گذشت؛ تقویم‌ها گفتند و ما باور نکردیم. به شهر نگرستیم به آنچه می‌بایست می‌شد ، به آنچه نشد و نبود. حس تکلیف کردیم، شهرمان را لبیک گفتیم و آمدیم .حال چهارسال پیش روست؛ به شهر می‌نگریم به داشته‌هایمان، به کاستی‌ها ، به موانع ، به سختی‌ها در طرفی و در طرف دیگر ماجرا به عزم و اراده‌مان در حفظ حرمت آرای ولی‌نعمتانمان. 

امروز ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ است و اولین روز  آغاز  به کار رسمی شورای ششم.تقویم‌ها گواهی می‌دهند به برکت این روز که مزین شده است به نام مقدس شهید و عنوان  پراحترام خبرنگار.
شورای ششم در حالی آغاز به کار کرده که شهرمان حال خوبی ندارد و با چالش‌های جدیدی روبروست.مشکلاتی نظیر آنچه که در سیستم حمل و نقل عمومی، موضوعات محیط زیستی ، سرمایه انسانی  و... وجود دارد در کنار چالش‌های مالی و شرایط دشوار اقتصادی شهرداری تهران را در چنان کلاف سردرگمی تنیده است که عبور از این بحران جز با مدیریت درست و اصولی منابع میسر نیست.اما زمانی که حرف از مدیریت علمی و اصولی می‌زنیم منظور فقط منابع مالی و چالش‌های اقتصادی نیست بلکه آنچه مطرح است مدیریت تمام داشته‌های این شهر را از منابع  پایدار  تا سرمایه‌های انسانی و پرسنلی شامل می‌شود. دامنه این مدیریت آنچنان وسیع و گسترده‌ست که می‌توان در آن از جزیی‌ترین خدمات و وظایف مدیریت شهری تا برنامه‌ریزی‌های کلان را در نظر گرفت . مدیریت شهری به عنوان اصلی‌ترین نهاد خدمات‌رسان به شهروندان با شرح وظایف بسیار گسترده‌ای روبروست که بطور مستقیم با کیفیت زندگی شهروندان در ارتباط است.معتقدیم آنچه که در این شرایط سخت راه‌گشا خواهد بود «نگاهی نو» به خدمات مدیریت شهری و نحوه انجام آنهاست.
امروز سرعت رشد و تغییر درشهرها آنچنان افزایش یافته که هر سیستم مدیریت شهری برای عقب نماندن از قافله جامعه‌ای که در ذیل آن تعریف شده ناچار به تطابق با این تغییرات است.شهر تهران نیز ازین قائده مستثنی نیست؛ بدون تعارف باید بپذیریم که امروزه گفتمان حاکم برشهرها تغییر یافته و مدیریت آن به روش‌های گذشته امکان‌پذیر نیست.
امروز و در آغاز راه شورای ششم سعی‌مان بر این است تا با عینک واقع‌گرایی به شهر بنگریم اما از معجزه « امید» و «ایمان» غافل نشویم.
با کوله‌باری از تجربیات گذشته آمده‌ایم تا با نگاهی نو  به مواجه چالش‌های گریبانگیر مدیریت شهری برویم و می‌دانیم که در این راه تنها نیستیم؛دلخوشیم به همراهی شهروندان که صاحبان اصلی این شهر هستند و پرسنل بی‌ادعا و فهیم شهرداری تهران که در هر شرایطی ماندند و ساختند و چراغ شهر را روشن نگه‌داشتند.
تقارن آغاز به کار رسمی شورای ششم با روزخبرنگار را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم باهمدلی دلسوزانه و منتقدانه این دیده‌بانان شهری  رویه‌های غلط اصلاح و بنیان‌های صحیح مستحکم‌تر شود و درنهایت روزهای مبارکی برای شهر و شهروندان رقم بخورد.
آمده‌ایم تا وفاق بر نفاق ،مصالح بر منافع و متن بر حاشیه در مدیریت‌ شهر ارجح باشد. بار دیگر آمدیم تا بگوییم "همچنان بر آن عهد که بودیم، هستیم،"

نظرات

captcha

اخبار مرتبط