1400/05/17-15:24
دفاع زاکانی از برنامه خود برای شهرداری در صحن شورا :

از توسعه ترکیبی در حمل ونقل عمومی تا تبدیل تهران به یک کارخانه مولد، پویا و با نشاط

از توسعه ترکیبی در حمل ونقل عمومی تا تبدیل تهران به یک کارخانه مولد، پویا و با نشاط

علیرضا زاکانی در دومین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، برنامه خود را برای تصدی شهرداری تهران ارائه کرد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا زاکانی گزینه انتصاب شهرداری تهران، در دومین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران حاضر شد و به ارائه برنامه خود پرداخت. 

زاکانی در آغاز سخنان خود گفت: از همه کسانی که بعنوان شورای شهر و شهردار تهران در سنوات قبل بودند بویژه آقای حناچی تشکر می کنم و همچنین سپاسگزارم از آقای علیرضا جاوید که مسئولیت سرپرستی شهرداری در دوره انتقالی را بر عهده گرفتند.

او همچنین با توجه به اینکه نماینده مردم قم است، بابت انصراف از مجلس پوزش خواست و گفت: در مسیر خدمت رسانی در کنار مردم خوب و شهید پرور قم خواهم بود و از مجلس برای اینکه رفیق نیمه راه شده و جدا شدم عذرخواهی می‌کنم.

گزینه انتصاب شهرداری تهران با اشاره به اهمیت شهر تهران بعنوان امالقرای جهان اسلام گفت: امروز عرصه خدمت در شعر تهران فرصتی بی نظیر برای خدمت به آحاد مردمی است که در تهران زندگی میکنند یا به تهران سفر میکنند.

او در همین راستا افزود: تهران نما و نماد نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است و لذا وظیفه ماست که دست به دست هم داده و این شهر را آنگونه که شایسته انقلاب و مردم است بسازیم.

زاکانی در ادامه به تشریح برنامه خود پرداخت و گفت: آنچه در شهر اسلامی با نگاه درست مدنظر است عدالت در تقسیم خدمات‌، تأمین آرامش روحی و معنوی، عمران و آبادی، حفظ طبیعت است و همه این‌ها باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این مسائل سخنان رهبر انقلاب نیز است و همه باید با هم همت کنیم و اقدامات لازم را در شهر انجام دهیم تا تهران الگویی برای جهان اسلام باشد همچنین تلاش کنیم از ساخته‌های گذشته و زحمات قبلی بیفزاییم و بتوانیم در این الگو هم هویت خود را و هم اساس و بنیان ایرانی-اسلامی خود، محیطی پیشرفته و الگو و پاک و سالم پیاده کنیم.

او ادامه داد: امیدوارم طی چهار سال زحمت دوستان، یک شهرداری کارآمد و مرقوم به صرفه، هدفمدار و هوشمند و چابک و سریع در ارائه خدمات و شفاف و راستگو با کارکنان مسئولیت پذیر  داشته باشیم تا زمینههای مشارکت پذیری و امکان بالای خدمت به مردم را فراهم کنیم.

زاکانی افزود: آنچه که مهم اینست که الزامات ۱۲ گانهای را بعنوان مقدمات رویکرد تحولی ایجاد کنیم و آن را به یک باور عمومی تبدیل کنیم و همه مردم و مسئولان با هم همراستا باشند.

گزینه انتصاب شهرداری تهران خاطرنشان ساخت: توجه توامان به روح و کالبد شهر وِیژگی ممتاز بعدی است و دقت در هوشمندسازی و بهرهمندی از همه ظرفیتهای فناوری و هوشمند قرار دادن شرایطی که با شفافیت کارآمدی خود را رشد داده و از فساد پیشگیری کنیم و دار و ندار خود را بر مداری قرار دهیم که یک وحدت نظر در حاکمیت و کشور را ایجاد کند. لذا وظیفه ماست که دست به دست هم داده و این شهر را آنگونه که شایسته انقلاب و مردم است، بسازیم.

او با بیان اینکه رویکرد تحولی در شهر تهران ضروری است گفت: تلاش داریم که از ظرفیت‌های فناوری و هوشمندسازی در شهرداری تهران بهره‌مند شویم و با وحدت نظر و انسجام کارها را پیش ببریم.

 منتخب شهرداری تهران تأکید کرد: برای اینکه تحقق در اهداف را شاهد باشیم نیازمند هستیم همه مردم به عرصه‌ها ورود کنند تا تحولی بزرگ و کالبدی ایجاد شود. نمونه عینی این ماجرا دفاع مقدس و حضور بسیج و ارزش آن است که امام فرمودند اگر بسیج نبود، جنگ سمت و سوی دیگری می‌گرفت.

علی رضا زاکانی افزود: ما باید همه شهرها از جمله تهران را به یک کارخانه مولد، پویا و فعال و با نشاط تبدیل کنیم. و از یک مسیر درست به یک حکمرانی شایسته و مشارکت پذیر برسیم. بالطبع امکانات و اقتضائات کشور هم محدود است و لذا نیازمند امکانات هستیم و این امکانات را با میدان داد به مردم و سرمایههای مردم و زمینهای برای سود دو طرفه، ایجاد می‌کنیم. لذا اساس کار ما خدمت، پیشرفت و آبادانی است.

زاکانی با بیان اینکه در چنین مسیری توجه به تحول شهرداری اولین گام است که بر مبنای نیروی انسانی خود شهرداری است ادامه داد: بالغ بر ۶۰ هزار نفر در شهرداری فعال هستند و ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر هم با واسطه شرکتها با شهرداری مرتبط هستند.

او افزود: لذا هم باید به شهر توجه داشته باشیم هم به شهروند و هم دقت در شهرداری است اما نهایتا میدان دادن به شهروند امکان ساخت شهری بزرگ و سالم و پیشرفته را به ما خواهد دادو باز خود این شهروند محور بهرهمندی و رشد و تعالی قرار خواهد گرفت. اگر مقصود ما یک الگو برای جهان اسلام و جامعه جهانی باشد، بیشک نیازمند به شهری هستیم که در آن آرامش و عدالت و تعالی مدنظر باشد.

علیرضا زاکانی هشت ویژگی مدنظر خود را تشریح کرد و گفت: بحث عدالت شهری و بازآفرینی اعتماد عمومی، آرامش شهر، فرهنگ شهرنشینی و هویت ایرانی-اسلامی، علم و فناوری در مدیریت شهری، مشارکت شهروندان و حلقههای میانی ارتقای کالبدی و اقتصاد شهری و نقش آفرینی بین‏المللی تهران مقصود و مراد ماست.

او سپس به بررسی این موارد پرداخت و گفت: وقتی سخن از عدالت شهری و بازآفرینی اعتماد میگوییم باید یه وضعیت شهر نگاه کنیم. برای نمونه در یک منطقه 33 متر و هشتم دهم سرانه فضای سبز وجود دارد و در منطقه دیگر دو متر و شش دهم! این نابسامانیها سلسله آسیبهایی را به بخش محروم جامعه وارد میکند. وقتی از زیرساخت های فرهنگی و ورزشی دم می‌زنیم باید بدانیم که بیش از ۴۰ درصد امکانات ورزشی ما در ۵ منطقه وجود دارد و ۱۵ منطقه هم فاقد امکانات ورزشی هستند. وقتی درمورد موضوعات رفاهی سخن میگوییم: میبنیم مناطق 9، 16، 17،۱۸، ۱۹ از نبود رفاه رنج میبرند.

به اعتقاد زاکانی عدالت هم به معنای شرایط برابر در زیست اجتماعی است و هم به معنای فرصت رشد برابر برای همه.

او افزود: امروز از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار سخن میگوییم که هم فرصت است و هم تهدید و ۴۵۰۰هکتار بافت فرسوده داریم که از مشکلات عدیده رنج می‌برند. لذا نمی‌توانیم با ظلمی که به شهروندان میکنیم صحبت از خیر و برکت کنیم. البته این نافی خدمات شهرداران گذشته نیست چراکه همه ما دیدهایم که تهران چه شهری بود و امروز چه شهری است.

زاکانی  در این خصوص خاطرهای نقل کرد و گفت: ۱۲ سال تلاش آقای قالیباف شرایطی را ایجاد کرد که یکی از مراجع تقلید در کربلا که به نزد ایشان رفته بودم، اتوبان امام علی را نماد موفقیت می‌دانستند.

گزینه پست شهرداری تهران گفت: درمورد چالش‌های شهر و شهرداری تهران گفت: ۳۵۰ روز هوای غیر پاک، ۵۶ درصد از درآمدهای حاصل از فروش تراکم، رانت‌خواری، فساد و نبود شفافیت کافی اداری، بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی، ساختار فربه سازمانی، تعداد بالای پروژه‌های نیمه تمام و بافت فرسوده از مشکلات اساسی شهر و شهرداری تهران است.

او افزود: شهر ما از جهت رونق و توانایی قابل پیشبینی و برنامه ریزی باشد لذا توجه ما به این است که تغییرات بنیادین که دنبال میکنیم به سمت و سوی یک حرکت جهادی با دقت بالا باشد که شهری را برای ما بیافریند که هم عدالت عمومی داشته باشد و هم اعتماد عمومی را افزایش دهد.

زاکانی در ادامه گفت: به اعتقاد بنده به یک نهضت پارکینگ سازی نیاز داریم. می‌بینید که کنار خیابان‌های ما به پارکینگ تبدیل شده است که حمل و نقل را دچار اشکال کرده است. همچنین در حوزه فضای ناایمن شهری هم همانگونه که گفته شد ۱۲ هزار بافت ناپایدار در شهر وجود دارد. دیگر اینکه کیفیت حمل و نقل عمومی و فضاهای بی دفاع شهری و فرونشست ها و... چیزهایی هستند که با یک برنامه ریزی جدید باید رفع شوند.

علیرضا زاکانی با تاکید بر اینکه در توسعه حمل و نقل شهر نیازمند یک توسعه ترکیبی هستیم افزود: امروز ۲۵۸ کیلومتر زیرساخت در مترو مورد بهره برداری قرار گرفته است و ما باید امکان تکمیل آن و ایجاد خطوط ۸،۹،۱۰،۱۱ را فراهم کنیم. همچنین حدود 600 واگن نیاز به اورهال دارد که میتوان آنان را آماده سازی کرد. آنچه که امروز مورد دقت قرار میگیرد بهرهمندی از همین ظرفیت موجود و ادامه خدمت است. همچنین نیازمند تکمیل خطوط نیمه کامل بویژه خط ۶ و ۷ هستیم و در کنار آن هم حتما باید به ظرفیت سازی جدید در سایر خطوط آغاز نشده بپردازیم. در کنار آن باید به اتوبوسرانی و ظرفیت های بزرگی که در آن وجود دارد: در پایان دوره قبلی ۶۵۰۰ اتوبوس در تهران فعال بود و امروز. به ۲۲۰۰ الی ۱۵۰۰ اتوبوس کاهش یافته است.

زاکانی متذکر شد: نقطه آغاز بهترین مسیر برای مدیریت شهری یک قرارداد اجتماعی است و از همین متکدیان و کودکان کار و معتادان متجاهر آغاز می‌شود.

گزینه تصدی شهرداری تهران افزود: نیازمند یک حرکت جدی در فرهنگ شهری با نگاه به فرهنگ ایرانی_اسلامی هستیم و این وجه متمایز کننده ما از سایر دوره های شهرداری است.

او خاطرنشان کرد: در حوزه عمل و فناوری هم بزرگترین ظرفیت ما در این حوزه است و میتواند هم عدالت را دسترسی ها ایجاد کند و هم شرایط را به سمتی برد که شهر را از یک فرهنگ عمیق برخوردار کند.

زاکانی همچنین در خصوص هوشمند شدن دستگاه اداری گفت: در دنیا مجوزها در نصف روز صادر میشوند درحالی که در ایران هفت ماه تا یک سال زمان می‌برد!! با هوشمند سازی و تسریع امور اداری میتوان خدمت بزرگی به شهر تهران کرد. لذا ظرفیت مردمی بی نهایت است و این مردم هستند که می‌توانند سرمایه گذاری و تعهد اجتماعی را تامین کنند.

علیرضا زاکانی نکته دیگر را توجه به کالبد شهر دانست و افزود: کالبد شهر ما زیبنده این شهر نیست و در شمال و جنوب شهر تفاوت های جدید وجود دارد و این اصلا با اهداف انقلاب اسلامی سازگاری ندارد. بالغ بر ۵۶۰۰ هکتار از اراضی تهران فریز شده است.

او افزود: اثری که تهران میتواند در سراسر کشور بگذارد، اثری بی نظیر است و اگر در سطح شهر تهران حمل و نقل را سامان دهیم و مشکل مسکن را حل کنیم و اگر تعاملات انسانی را ارتقا دهیم، پیشگام این تحولات در سراسر کشور خواهیم بود و تهران الگوی دیگر شهرها میشود.

شهردار منتخب تهران در حوزه شهرسازی و معماری مهم‌ترین چالش‌ها را توجه نکردن به تهیه و اجرای طرح‌های موضوعی و موضعی عنوان کرد و با تاکید بر به‌روزرسانی طرح تفضیلی گفت: تکمیل نشدن فرآیند هوشمندسازی عوارض شهری و ساختمانی و نبود نظارت بر فرآیند صدور پروانه از چالش‌های مهم این حوزه است در این راستا نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده، حفاظت و صیانت از حریم شهری پایتخت، هوشمندسازی، ایجاد شفافیت و پایش مستمر فرآیندها در این حوزه را در اولویت برنامه‌ها قرار خواهیم داد.

زاکانی ادامه داد: در حوزه ترافیک نیز توسعه، تجهیز و نگهداشت ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت عرضه و تقاضا، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی از جمله راهبردها در این حوزه است همچنین در برنامه‌ها به دوچرخه اشتراکی و موتور برقی توجه شده است.

شهردار منتخب تهران در فصل اجتماعی و فرهنگی برنامه‌هایش، با تأکید بر مقابله با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فقدان هویت دینی انقلابی و ملی شهر تهران گفت: تقویت مسجد محوری و حفظ و ترویج آثار و ارزش‌های انقلاب، دفاع مقدس و شهدا، ترویج و تسهیل در امر ازدواج، مقابله عمومی و محله محور با اعتیاد و طلاق، از برنامه‌های وی در این حوزه است.باید نقش ملی و بین المللی خود را هم بپذیریم و هرگز نباید دچار روزمرگی شده و در مشکلات غرق شویم. باید به مسیری برویم.  

نظرات

captcha

اخبار مرتبط