1401/05/09-19:25
زاکانی در آیین تفاهم‌نامه شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری؛

تلاش برای بخشیدن هویت فناورانه به پایتخت/ شهرداری هم بازار خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند و هم می‌تواند به این شرکت‌ها خدمات دهد

تلاش برای بخشیدن هویت فناورانه به پایتخت/ شهرداری هم بازار خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند و هم می‌تواند به این شرکت‌ها خدمات دهد

شهردار تهران بیان کرد: ایجاد یک هویت فناورانه در تهران در مسیر ایجاد شهر هوشمند در قالب چارچوب اهداف انقلاب مراد و مقصود جمع ما است که بتوانیم در کنار هویت پایتختی، شهر هوشمند و فناورانه را نیز شاهد باشیم.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، عصر امروز- نهم مردادماه ۱۴۰۱- تفاهم‌نامه همکاری شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد.

شهردار پایتخت در این مراسم بیان کرد: امیدواریم با این تفاهم نامه که در مسیر همکاری گذشته دنبال می شود بتوانیم جهش را ایجاد کنیم؛ شهر تهران مستعد یک تحول بزرگ است و بخش زیادی از این تحول را می تواند با تکیه بر دانش و دانشمندان این شهر دنبال کند؛ ایجاد یک هویت فناورانه در تهران در مسیر ایجاد شهر هوشمند در قالب چارچوب اهداف انقلاب مراد و مقصود جمع ما است که بتوانیم در کنار هویت پایتختی شهر هوشمند و فناورانه را نیز شاهد باشیم.

وی افزود: این دغدغه از گذشته وجود داشته اما در دوره اخیر با همت معاونت علمی ریاست جمهوری و نیاز ما در شهرداری منجر به زمینه های همکاری متعدد شد؛ شهرداری دو ویژگی خوب دارد؛ یکی اینکه خودش متقاضی بسیاری از خدمات است و می تواند بازار مناسبی برای شرکت های دانش بنیان به وجود بیاورد و ویژگی دوم قابلیت ها و امکانات شهرداری است که می تواند در خدمت این شرکت ها قرار بگیرد؛ در واقع بخش اول ناظر به نیازهای خود شهرداری است تا بتوانیم با یک صورت جدیدی شهر را اداره کنیم.

زاکانی ادامه داد: همچنین بعد دیگر موضوع، توجه به ابعاد مختلف توسعه فناورانه و زیست بوم فناوری در شهر تهران است تا ما به همه ابعاد و زوایای ماجرا توجه کنیم و بر اساس آن کلان پروژه هایی را تعریف کنیم که به عنوان پیشران توسعه شهر باشد و کشش شهر به سمت هوشمند شدن را سبب شود.

شهردار تهران اضافه کرد: امیدواریم ظرفیت‌های شهر را در خدمت این شرکت ها قرار دهیم و این شرکت ها را بر مبنای چارچوب ها پشتیبانی کنیم؛ بر همین اساس جلساتی شکل گرفت و تنطیم شد و منجر به تفاهم نامه شد تا یک کارکرد مشخص به این جنس فعالیت ها بدهد؛ در این مسیر نیز ظرفیت ها احصا شد مثلا پارک گفتگو در اختیار یک نمایشگاه دائمی قرار گرفت تا شرکت ها داشته‌های خود را در معرض دید دیگران قرار دهند یا همکاری در بحث کارخانه سیمان ری و مجموعه های مختلف از دیگر نمونه ها است تا جمع آن امکاناتی را به این نوع فعالیت اختصاص دهد.

وی عنوان کرد: نوع نگاه به حوزه فناوری واجد یک فرهنگ است که توجه به آن امکانی را فراهم می کند که دانش پژوهان فعالیت ها را در این حوزه با یک برجستگی خاص دنبال کنند؛ امیدواریم این فعالیت ها توسعه پیدا کند تا به وسیله آن دانشگاه ها علاوه بر دقت در حوزه پژوهش در حوزه فناوری نیز ظرفیت‌های خود را دنبال کنند و از طرف دیگر کلیه موثرین این حوزه کمک کنند که زیست بوم مبتنی بر فناوری روز به روز در تهران گسترده تر شود و الگویی برای کلان شهرهای دیگر قرار گیرد و شتاب حرکت فناورانه در کشور تشدید شود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در رابطه با استفاده از شرکت های دانش بنیان و فناوری در چالش هایی مانند ترافیک، آلودگی هوا و بحث مسکن گفت: رویکردی که در مدیریت شهری وجود دارد تکیه بر حوزه دانشی و ایجاد زمینه فناوری برای رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات برای پیشرفت شهر است؛ شرکت های مختلفی وجود دارند که ناظر به این حوزه صاحب حرف هستند و باید با تکیه بر آنها سرعت عبور از این مشکلات را بیشتر کنیم.

استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان در سیل‌های اخیر

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از شرکت های دانش بنیان در سیل اخیر استفاده شده یا خیر، توضیح داد: استفاده از شرکت های دانش بنیان مقدمه ای دارد؛ اما در مجموع درباره استفاده‌ از ظرفیت شرکت ها در وقوع بلایا باید بگویم که مکنده هایی که به صورت دانش بنیان تولید شده بودند و سایر امکاناتی که شهرداری از آنها خریداری کرده بود در سیل امامزاده داوود استفاده شد. همچنین در یزد اعلام نیاز شد و ۶ دستگاه از شهرداری به یزد فرستاده شد. همچنین باید شرایطی فراهم شود تا این شرکت ها در حوزه پیش بینی و پیشگیری ورود کنند. امیدواریم در تمام زمینه ها از این ظرفیت ها استفاده کنیم؛ نکته مهم ایجاد یک فرهنگ در زمینه فناوری است، مسأله ای که گویی چشمه ای است که انتها ندارد و امیدواریم همه ابعاد را تحت تاثیر قراردهد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط