1401/06/05-15:30
شهردار پایتخت در جمع خبرنگاران:

اساس کار شهرداری تهران به سمت گسترش حمل و نقل عمومی است/مولدسازی و مشارکت؛ راهکار جدید مدیریت شهری برای تامین منابع مالی

اساس کار شهرداری تهران به سمت گسترش حمل و نقل عمومی است/مولدسازی و مشارکت؛ راهکار جدید مدیریت شهری برای تامین منابع مالی

شهردار تهران گفت: با تکمیل بزرگراه یادگار امام(ره) و امتداد آن تا جنوب تهران و اتصال به آزادراه تهران- قم، گشایش ترافیکی در غرب تهران ایجاد می‌شود.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در کل پروژه از میدان شهیدان جی تا فتح و پس از آن نیز بلوار بهار و بعد از آن بزرگراه شهید بروجردی و در نهایت بزرگراه آزادگان و جاده ساوه ۹.۲ کیلومتر کار بزرگراهی اجرا می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه بخش اول این پروژه که ۴.۷ کیلومتر است، امسال تحت عنوان پروژه شهید بروجردی اجرا و به بهره برداری می رسد، یادآور شد: پنج کیلومتر دیگر آن نیز از بزرگراه فتح تا بلوار دریا در طول مدت ۲۴ ماه اجرا می شود.

وی با اشاره به تفاهمات انجام شده از سوی شهرداری تهران با وزارت دفاع، ارتش و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تفاهمات لازم با وزارت دفاع و ارتش انجام شد و بازدیدهای لازم صورت گرفت که امیدواریم این طرح در یک بازه زمانی ۲۴ ماهه انجام شود و به بهره برداری برسد تا گشایش زیادی در بحث ترافیکی غرب تهران فراهم کند

زاکانی بیان کرد: همچنین گروه کاری نیز تشکیل می شود تا بال جنوبی بزرگراه یادگار امام(ره) را بررسی کنند؛ به دلیل وجود معارضان ریزدانه زیادی که در این محدوده وجود دارد، باید بتوانیم ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) تا پل شهید کاظمی و اتصال آن به آزادراه تهران- قم را با تملک املاک اجرا کنیم.

وی با اشاره به تاثیرات ترافیکی اجرای این پروژه یادآور شد: گشایش بزرگی در غرب تهران ایجاد می شود؛ در شرق تهران و بزرگراه شهید شوشتری  این گشایش ترافیکی ایجاد خواهد شد که  عملیات عمرانی این بزرگراه نیز ماه گذشته آغاز شد که ۹.۵ کیلومتر آن نیمه اول سال آینده افتتاح می‌شود و فاز دوم آن نیز سه سال به طول می‌انجامد.

شهردار تهران تاکید کرد: بزرگراه امام علی(ع) و شهید صیاد و تونل شهید متوسلیان بار ترافیکی میانه شهر را کاهش می‌دهد؛ اقدام کاملا منطقی و دقیق که ان‌شاءالله با اقدامات بزرگی که انجام می شود در غرب، شرق و جنوب تهران اتفاق خواهد افتاد.

شهردار تهران در ادامه گفت: اساس کار شهرداری تهران به سمت گسترش حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم شهری بر مدار حمل و نقل عمومی و پیاده راه ها داشته باشیم تا بتواند کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهد.

وی افزود: این رویکرد حد کف کار ماست و شهر به توسعه بزرگراهی به عنوان حداقل کاری که می توان برای رفع نیاز شهروندان انجام دهد؛ نگاه می کند. همزمان سرمایه گذاری اصلی را در حوزه توسعه مترو و اتوبوسرانی انجام می دهیم امسال هدفگذاری ما این است که ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس را به ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس تبدیل کنیم تا مردم یک گشایش بزرگی را در حوزه حمل و نقل عمومی ببینند.

زاکانی ادامه داد: برنامه ریزی شهرداری به سمت حل بنیادی مشکلات شهر تهران است.

وی در ادامه درباره انتصابات جدید نیز بیان کرد: ما با تمام مدیران عهد و پیمان بستیم که کاری که آغاز می کنیم یک کار جهادی و شبانه روزی است که فارغ از هیاهوهای سیاسی و گمانه زنی هایی که در حال انجام است، بتوانیم یک کار جدی و اساسی را در شهر تهران داشته باشیم بخشی از این ماجرا بحث نیروی انسانی و بخشی نیز مدیریت کار است.

وی یادآور شد: زمانی که در شهرداری کار را شروع کردیم همه احکام را یکساله زدیم و تدبیر این بود که طی یک سال برآورد می کنیم مابه ازای مجموعه ای که از طریق شایسته سالاری افراد انتخاب شده اند در مسیر آزمون عملی کاری قرار می گیرند و کار انجام می شود. به یاری خدا اکثر مدیران آزمون خوبی را پس دادند و خدماتی که امروز شاهد آن هستیم و هر هفته یک افتتاح تا عید داریم محصول کار همین مدیران است. ما نقش مدیریتی را مجدد بررسی می کنیم.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که هفته پیش که پایانه اکباتان افتتاح شد انتقاداتی از سوی شورای دوره گذشته مبنی بر اینکه ۹۰ درصد در دوره گذشته انجام شد و همچنین درباره اینکه در بحث تجهیزات متحرک از جمله قطار اقدامی انجام نشده، توضیح داد: پایانه اکباتان سالها تعطیل شده بود و عقل سلیم حکم می کرد که کارهای نیمه کاره را تکمیل کنیم لذا هم در جهت کارهای جدید گام برداشتیم و هم اولویتی به تکمیل پروژه هایی که به حال خود رها شده بود دادیم. کار شبانه روزی برای تکمیل پایانه انجام شد و بنده نیز همیشه تاکید می کنم که برای کارهای خوبی که در گذشته انجام شده تشکر می کنیم از جمله پایانه ای که از ۱۴ سال پیش شروع شده و ما بخش آخر آن که حدود ۱۰ درصد بود را انجام دادیم اما اگر قرار بود این ۱۰ درصد به منوال ۴ سال گذشته پیش برود ۴۰ سال طول می کشید.

وی اضافه کرد: در بحث قطار نیز تعهدی سال ۹۵ دولت داده بود که یک هزار و ۵۰ واگن را برای شهر تهران اختصاص دهد که به آن عمل نشده بود و امسال دولت در حال عمل کردن به تعهداتش است. مجوز ها را صادر کرده و ۶۳۰ دستگاه واگن را از طریق فاینانس چین تامین می کنیم. البته ورود واگنها از یک تا یک سال و نیم آینده خواهد بود و تامین ۴۲۰ دستگاه را نیز ناظر به تولید داخل دنبال می کنیم که قرارداد ۱۱۳ دستگاه را با مجموعه قطارملی می بندیم و الباقی را با سایر تولیدکنندگان دنبال می کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه مساله مهم دیگر بحث سرمایه گذاری جدی در بازسازی کلی ناوگان موجود بود، ادامه داد: ۸۰۰ میلیارد تومان را برای بازسازی در یک مرحله دنبال می کنیم و در کنار آن از طریق وزارت کشور برای ۲ هزار میلیارد تومان دنبال می کنیم که قطعات وارد شود تا ناوگان موجود را بازسازی کنیم.

وی درباره تامین منابع در شهرداری با بیان اینکه تمام منابع مان را از ۳ بخش تامین می کنیم، توضیح داد: معمولا بخشی از منابع پروژه های شهری و شهرسازی از طریق ارزش افزوده از دولت می آمده و این مسیر ادامه خواهد داشت؛ بخش دوم از طریق مولدسازی تمام دارایی های شهرداری است که این کار یک ظرفیت بالایی را برای تهران ایجاد می کند و در دستور کار ما است و تمام امکانات مان را تبدیل به یک امکانات مولد شده می کنیم. مثلا اگر بنا است زمینی در جایی به فروش برسد روی آن بارگذاری و مولد سازی می کنیم تا چندین برابر به آن ارزش افزوده داده شود، مبحث دیگر مشارکت است که ۲۳۱ پروژه مشارکتی برای شهر تهران تعریف کردیم که یکی از آنها پروژه شهید متوسلیان است؛ بنابراین مسیر گذشته را تشدید کردیم و در کنار آن مسیر مولدسازی و مشارکت را دنبال کردیم و با این اقدامات برای تامین منابع دچار مشکل نخواهیم شد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط