1401/06/16-12:13
شهردار منطقه ۱۳ خبر داد؛

مانور نشت و ریزش مرکاپتان در ایستگاه CGS منطقه خجیر برگزار شد

مانور نشت و ریزش مرکاپتان در ایستگاه CGS منطقه خجیر برگزار شد

با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف پرسنل خطوط گاز در مواقع بحرانی، مانور نشت و ریزش مرکاپتان در ایستگاه CGS شماره ۵ تهران برگزار شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۳، محمد هادی علی احمدی شهردار منطقه ۱۳ گفت: مانور نشت مرکاپتان ناشی از سقوط بشکه در حین تخلیه و تزریق در مخزن ادورایزر در ایستگاهCGS منطقه خجیر انتهای اتوبان بابایی با هدف ایجاد آمادگی برای واکنش سریع  هنگام حادثه نشست گاز و آتش سوزی پس از آن با حضور روسای خطوط لوله گاز رسانی و ایستگاههای گاز تهران و نمایندگان آتش نشانی، اورژانس، بهداشت شرق، رئیس HSE، رئیس و کارشناسان ستاد مدیریت بحران  وجمعی از مدیران منطقه برگزار شد.

او افزود: شناسایی نقاط قوت ونقاط ضعف پرسنل خطوط گاز در مواقع بحرانی، برآورد میزان کمبود ها و نیازهای آموزشی، ارزیابی میزان آمادگی پرسنل ایستگاه های اصلی تقلیل فشار در واکنش سریع اضطراری کاهش آسیب ها به پرسنل و تاسیسات و محیط زیست، توانمندسازی نیروی انسانی و تاسیسات در برابر مخاطرات ناشی از تهدیدات، اطمینان از آماده بودن تجهیزات در مقابله با شرایط بحرانی، بالا بردن سطح آمادگی پرسنل عملیاتی در صورت بروز هرگونه حادثه و بحران غیرمترقبه، تمرین و کسب آمادگی در خصوص طرح های مدیریت واکنش در شرایط اضطراری و بهبود بخشیدن و هماهنگی بین سازمان های تخصصی و واحدهای مسئول از جمله اهداف این مانور بود.

وی افزود: توان اجرایی، دقت و سرعت عمل کارکنان در نحوه تخلیه بخارات و خنثی سازی خطر نشت مرکاپتان بر اساس شرح وظایف از پیش تعریف شده و دقت در نحوه نگهداشت مواد شیمیایی و محل استقرار آن‌ها در انبار کالا را از نقاط قابل توجه در این مانور برشمرد.

شهردار منطقه ۱۳ اظهار داشت: اتفاقاتی ناشی از خطاهای انسانی در حین انجام کار روی دهد یا حرکات خرابکارانه برای ایجاد ناامنی روانی و رعب و وحشت در مردم توسط افراد خرابکار صورت گیرد که لزوم اجرای این مانور در این رابطه می‌باشد.

وی با بیان اینکه در اجرای مانور دستگاه‌های نظامی و انتظامی، مدیریت بحران و نیروهای آتشنشانی نحوه مدیریت و برخورد با حوادث ناشی از نشتی گاز را تمرین می‌کنند، اظهار داشت: طی این مانور، اقدامات ایمنی، کنترلی، بوزدایی و پاکسازی صورت گرفت. 

مرکاپتان، مرکابتان متان تیول یک ترکیب شیمیایی بسیار بدبو است. در واقع این ترکیب شیمیایی گاز طبیعی بی بو است و از ترکیب متان تیول یا مرکابتان برای بودار کردن آن استفاده می‌شود. معمولاٌ مقداری مرکاپتان را به گاز طبیعی اضافه میکنند تا در صورت نشت گاز انسان متوجه خطر شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط