1400/05/19-15:02
شهردار سابق تهران در صحن شورا:

مهار روند رو به رشد جمعیت تهران دستاورد این دوره مدیریت شهری بود

مهار روند رو به رشد جمعیت تهران دستاورد این دوره مدیریت شهری بود

شهردار سابق تهران با ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت شهری دوره پنجم گفت: انضباط در حوزه ساخت و ساز و کاهش واگذاری تراکم خارج از برنامه طرح تفصیلی از اقدامات مهم این دوره مدیریت شهری بود که منجر به مهار روند رو به رشد جمعیت تهران شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در مراسم تودیع خود با ارائه گزارشی از اقدامات شهرداری در دوره پنجم مدیریت شهری گفت: در حوزه انضباط ساخت و ساز، کاهش واگذاری تراکم خارج از برنامه های طرح تفصیلی را داشتیم. در موضوع بلند مرتبه سازی کاهش ۸۸ درصدی در تعداد پروانه ها و مهار رشد بی رویه بلند مرتبه سازی و کاهش ۹۰ درصدی زیربنای پروانه ها را شاهد بودیم.

شهردار سابق تهران گفت: این در حالی است که عمده پروانه های صادره شده در این مدت براساس توافقاتی بود که از گذشته انجام شده بود. 

او با اشاره به توسعه شهر در چارچوب طرح جامع افزود: تهیه طرح جامع در دوره پنجم از کارهای انجام شده بود که ۶۶ درصد طرح های موضوعی و موضعی و افزایش ۲.۵ برابری طرح های مصوب در کمیسیون ماده پنج از نتایج آن بود.

حناچی خاطرنشان کرد: همچنین کاهش سکونت پذیری شهر تهران بر اساس طرح تفصیلی و مهار روند رو به رشد جمعیت پذیری پیگیری و در دستور کار قرار گرفت که در صورت عدم اجرای آن جمعیت فعلی تهران به بالای ۱۲ میلیون نفر می رسید اما در حال حاضر جمعیت تهران حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.

شهردار سابق تهران ادامه داد: در حوزه انضباط ساخت و ساز و بهسازی کالبدی، تعیین تکلیف اراضی درشت دانه با وسعت معادل یک پنجم مساحت شهر انجام شد. در زمینه بازآفرینی شهری و توسعه فضاهای عمومی، طراحی و اجرای بالغ بر ۸۴ هکتار میدانگاه شهری، آزادسازی ۱۲۲ هزار مترمربع فضای کارگاهی، بازآفرینی ساختمان بلدیه، کارخانه سیمان ری، میدانگاه امام خمینی(ره)، احداث خیالستان زندگی، باغ راه حضرت فاطمه(س) پل باغ نیایش و میدانگاه امیرکبیر از اقدامات مهم بوده است.

شهردار سابق تهران اضافه کرد: کاهش فاصله شمال و جنوب تهران و رشد ۶۸ درصدی هزینه های انجام شده به ازای هر کیلومتر و رشد ۶۰ درصدی به ازای هر نفر در بخش های جنوبی تهران از دیگر عملکردهای این دوره بود.

او ادامه داد: پروژه های توسعه محلی به عنوان پروژه هایی از پایین به بالا تعریف شدند و بودجه آن از ۹ درصد در سال ۹۸ درصد به ۴۰ درصد در سال ۹۹ و ۵۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید. ۳ هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان در بودجه امسال برای این پروژه ها پیش بینی شده که رضایت مندی مردم را به دنبال داشت.

حناچی عنوان کرد: در این دوره تلاش کردیم حوزه حمل و نقل عمومی را تعقیب کنیم. متروی تهران روزانه بیش از ۵ میلیون نفر را در شرایط غیرکرونایی جابجا می کند، شهرداری تهران به تنهایی نمی تواند جوابگوی آن باشد و نیاز به کمک دولت دارد.

او بیان کرد: قبل از تحریم ها دولت واگن را تامین می کرد و شهرداری بخش سیویل را پیگیری می کرد. دولت در تامین ۶۳۰  واگن به نتیجه نرسید.

به گفته حناچی در این دوره ۴۰ کیلومتر و ۳۲ ایستگاه مترو راه اندازی شد. امسال متروی فرودگاه امام (ره) به پرند متصل خواهد شد. افتتاح میانگین ۸ ایستگاه در سال را داشتیم.

شهردار سابق تهران یادآور شد: مناسب سازی شهر برای همه شهروندان را تعقیب کردیم و  نقاط عمومی را برای این کار هدف قرار دهیم.  ۱۱۵ بازار و میادین میوه و تره بار، ۲۶۱ کیلومتر پیاده رو و ۲۷۹ ایستگاه بی آرتی مناسب سازی شد.

او افزود: در گذشته ایستگاه های نسل اول مترو آسانسور نداشت و در این دوره ایستگاهی بدون مناسب سازی افتتاح نکردیم. علاوه بر این نصب ۳۰ درصد از پله های برقی و ۳۶ درصد آسانسور ها در این دوره انجام شد.

حناچی گفت: در حوزه توسعه فضای سبز و افزایش بوستان های شهری؛ تملک ۲۱ باغ و اراضی مشجر و کاهش تعداد محلات فاقد بوستان از ۱۷ به ۸ محله را داشتیم. همچنین در بخش  مالیه پایدار شهری، به نسبت ثابت سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد شهر را ارزانتر اداره کردیم. 

او ادامه داد: در افزایش میزان بازپرداخت به اخذ تسهیلات، بدهی خالص شهرداری را از جمله با چندین فقره برات کارت به مبلغ ۸۷۸ میلیارد تومان کاهش دادیم . در واقع ۶۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری و ۵۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد مطالبات شهرداری است.

شهردار سابق تهران با بیان اینکه در این دوره افزایش ذخیره املاک را در نسبت به میزان واگذاری و تملک شاهد بودیم، اضافه کرد: در حوزه پایدار سازی مالی ۲ هزار و ۶۶۲ ملک در اختیار داشتیم که ۶۰۰ ملک تخلیه شده و هزار و ۷۶۲ ملک تعیین تکلیف و درباره تخلیه ۳۰۰ ملک نیز اقدام شده است. همچنین اجرای میزان یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رای قطعی که شهرداری محکوم شده بود با همکاری قوه قضاییه را متوقف کردیم.

او عنوان کرد: ارتقای کارایی و چابک سازی نیروی انسانی را در این دوره شاهد بودیم و ۱۳ درصد نیروی انسانی را بدون اخراج و تعدیل دسته جمعی کاهش دادیم و در حوزه جذب نیز تنها ۶۵۰ نفر از نیروهای کیفی جذب شدند، علاوه بر این، اصلاح فرایندها در حوزه منابع انسانی انجام شد.

حناچی گفت: در حوزه حمل و نقل، اعتبار و هزینه کرد توسعه مترو به نسبت شبکه های بزرگراهی بین سالهای ۹۲ تا ۱۳۹۵، ۷۱صدم درصد بود که در این دوره به ۳.۷ درصد رسید. همچنین در بخش نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی از سال ۱۳۹۲ دولت اتوبوسی را به شهرداری واگذار نکرده و در آن سال قیمت یک اتوبوس ۲۰ میلیون تومان بوده؛ اما قیمت آخرین اتوبوس های خریداری شده توسط شهرداری در این دوره  ۲.۵ تا سه میلیارد تومان است.

به گفته او؛ علاوه بر این ۲۱۶ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۸۷ مینی بوس اضافه و بازسازی شده و ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دوکابین و اضافه کردن ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی در دستور کار است. علاوه بر این فعال سازی مجدد کارخانه ایران خودرو دیزل انجام و برای بازسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده برنامه ریزی شد.

شهردار سابق تهران در ادامه مراسم تودیع خود افزود: در حوزه توسعه زیرساخت‌های شهری، احداث بزرگراه شهید رستگار، برچیدن پل قدیمی گیشا و احداث زیرگذر کوی نصر، اتمام پروژه استاد معین، تونل آرش اسفندیار تقاطع غیر همسطح علامه عسگری، زیرگذر چهارراه گلوبندک، میدان گاه شهدای هفتم تیر، احداث چند پارکینگ با مساحت بالا از جمله جنب پردیس سینمایی ملت با ظرفیت حدود ۱۳۰۰ واحد پارک از اقدامات مهم این دوره بود.

او تاکید کرد: افزایش ظرفیت گرمخانه‌ها و شناسایی و جذب آسیب‌دیدگان در این دوره به صورت جدی پیگیری شد. در دوسال اخیر کسی به دلیل سرما و سرپناه نداشتن فوت نکرده است. همچنین کاهش ۵۷ درصدی زمان پاسخ‌گویی در ۱۸۸۸ و ۶۵ درصدی در ۱۳۷ در این دوره اتفاق افتاد.

حناچی ادامه داد: توسعه حمل و نقل پاک و شهر انسان محور نیز دنبال شد و مسیر دوچرخه از ۵۰ به ۲۴۶ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این در بحث تاب آوری شهری، سرمایه گذاری‌هایی انجام دادیم و سعی کردیم دریافت عوارض ایمنی را صرفا برای ایمنی اختصاص دهیم. پیش از تحریم ۸۰۰ میلیارد تومان تجهیزات آتش نشانی خریداری کردیم که قیمت امروز آن ۱۰ هزار میلیارد تومان است. نتیجه این اقدام را در آتش سوزی پالایشگاه تهران دیدیم که این آتش نشانی تهران بود که در ساعت اولیه آن را مهار کرد.

او یادآور شد: در سازمان مدیریت بحران با تلاش های که انجام شده به زودی این امکان فراهم می شود تا زلزله را ۴۵ ثانیه زودتر متوجه شویم و این زمان طلایی می تواند تلفات را کاهش دهد. همچنین ۷۷ مکان برای پد هلی کوپتر شناسایی و ۴۴ پد اجرا شده است که به گفته اورژانس با اقدامات اخیر انجام شده زمان امداد رسانی از لحظه تماس از ۲۶ دقیقه به ۱۴دقیقه کاهش پیدا کرده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط