1401/08/01-14:43
چمران:

ساختمان های عمومی به لحاظ پدافند شهری، شرایط خوبی ندارند

ساختمان های عمومی به لحاظ پدافند شهری، شرایط خوبی ندارند

رییس شورای شهر تهران گفت: ساختمان‌های عمومی مثل بانک‌ها، مساجد، مدارس، وزارتخانه‌ها، ساختمان‌های حکومتی و نظامی ما شرایط خوبی ندارند و حتی برخی از آنها ضد پدافند شهری هستند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، مهدی چمران در پنجمین همایش ملی پدافند شهری با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیر عامل در طرح‌های توسعه شهرها، اظهار کرد: ایران یک کشور بلاخیز است. بنابراین علاوه بر توطئه استکبار علیه کشورمان، بلایای طبیعی داریم که نباید از آن غفلت کنیم و تاب آوری خود را افزایش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تقریبا هر روز در کشور زلزله رخ می دهد، افزود: باید تاب آوری ساختمان‌ها را افزایش دهیم. شهرداری‌ها باید نقش نظارتی خود را به خوبی اعمال کنند و اجازه ندهند ساختمانهایی ساخته شود که حتی بدون وقوع زلزله در معرض تخریب قرار بگیرند. سیل هم در این چند سال در کشور افزایش یافته و آسیب‌های فراوانی به همراه داشته است.

مقاوم سازی ساختمان یک ضرورت و نیاز است

رییس شورای شهر تهران همچنین با اشاره به اینکه مقاوم سازی ساختمان یک ضرورت و نیاز است، تصریح کرد: انتظار داریم وزارت کشور بیشتر با طرح های جامع شهری همراهی کند. در اطراف تهران و حتی برخی نقاط تهران، عده‌ای سودجو هجوم آورده و ساخت و سازهایی به دلیل عدم همراهی وزارت کشور، نیروی انتظامی و دادگاه‌ها ایجاد و مکان‌هایی مثل مرتضی گرد تشکیل شد. این مسایل تاب‌آوری شهری را کاهش می‌دهد و این مکان ها هیچگونه خدمات اجتماعی ندارند.

چمران گفت: بارها گفته‌ام که بافت فرسوده نیاز به سیل و زلزله ندارد و اگر یک تریلی کنار این ساختمان ها گاز بدهد، آنها خراب می‌شود. باید با برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی و همراهی شهرداری‌ها و شوراهای شهر، بافت‌های فرسوده کاهش یابد. در این سال‌ها بافت فرسوده گسترش یافته است. از سویی فرونشست زمین کم کم برای تهران و شهرهای بزرگ آسیب اجتماعی می‌شود که باید برای آن فکر منطقی کرد.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل شهری در ساختمان‌های معمولی کمتر مطرح است، تصریح کرد: اگر این ساختمان‌ها مقاوم ساخته شود می تواند در برابر بلایای طبیعی یا غیرطبیعی مقاوم باشد ولی ساختمان‌های عمومی مثل بانک‌ها، مساجد ،مدارس، وزارتخانه‌ها، ساختمان های حکومتی و نظامی ما شرایط خوبی ندارند و حتی برخی از آنها ضد پدافند شهری هستند. برخی از این ساختمان‌ها با نمای شیشه‌ای ساخته شده‌اند. این شیشه‌ها در شرایط انفجار نقش ترکش را بازی خواهند کرد.

چمران عنوان کرد: هر روز حملات سایبری داریم و باید به آن‌ها بپردازیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط