1401/08/16-15:35
سیزدهمین پویش «قرار خدمت» در منطقه ۷ انجام شد؛

زاکانی: آغاز تمام کلان‌پروژه‌های تهران/ با خدمت به مردم و جهاد تبیین باید امید را در جامعه ایجاد کنیم

زاکانی: آغاز تمام کلان‌پروژه‌های تهران/ با خدمت به مردم و جهاد تبیین باید امید را در جامعه ایجاد کنیم

صبح امروز سیزدهمین پویش قرار خدمت با حضور شهردار پایتخت و برخی مدیران شهری و با زیارت مزار شهدای گمنام بوستان شهید نیاکی در منطقه ۷ آغاز شد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، سیزدهمین پویش قرار خدمت صبح امروز- دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱- با حضور شهردار تهران، معاون هماهنگی و امور مناطق و شهردار منطقه ۷ با زیارت مزار شهدای گمنام بوستان شهید نیاکی در این منطقه آغاز شد. 

زاکانی پس از زیارت مزار شهدای گمنام از برخی از پروژه های منطقه ۷ بازدید می‌کند. 

پروژه TOD و بازآفرینی شهری خیابان های بهشتی، سهروردی، خرمشهر و هویزه، آخرین وضعیت پروژه ایستگاه بهار شیراز در خط ۶ مترو، تقاطع غیر همسطح میدان سبلان، بررسی آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی مجتمع آیینی و فرهنگی صبا، عملیات تکمیل و تجهیز مجتمع ورزشی مرودشت و مجتمع اداری و خدماتی پارس پروژه هایی بودند که مورد بازدید شهردار تهران قرار گرفت.

زاکانی در ادامه پویش قرار خدمت در نشستی با معتمدین، موثرین و نخبگان منطقه ۷ حضور یافت.

براساس این گزارش نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۷ در نشست هم اندیشی زاکانی با نخبگان، معتمدین و موثرین منطقه ۷ اظهار کرد: جمع حاضر دارای ظرفیت های فردی و جمعی گسترده ای در حوزه های مختلف است که امیدواریم با تشریک مساعی و هم افزایی شاهد آثار آن برای شهروندان باشیم.

توجه به دانشکده الهیات به عنوان یکی از موزه های انقلاب اسلامی

محمود واعظی رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی در این نشست گفت: دانشکده الهیات و معارف اسلامی یکی از مراکز این منطقه است که تاریخ انقلاب ریشه در آن دارد اما این مرکز مورد غفلت واقع شده است، تقاضا داریم این مجموعه به عنوان یکی از موزه های انقلاب اسلامی بیشتر مورد رسیدگی قرار گیرد.

مساعدت شهرداری برای گسترش فضای مفید خانه هنرمندان

داریوش ارجمند بازیگر و هنرپیشه پیشکسوت نیز بیان کرد: این منطقه را منطقه استثنایی می دانم چه به لحاظ بیمارستان‌ها و مراکز تفریحی و  چه از این منظر که خانه هنرمندان پیشکسوت نیز در این منطقه است. البته فضای این خانه برای بیش از هزار نفر پیشکسوت هنرمند کافی نیست و نیاز به گسترش دارد، برای تبدیل پشت بام این خانه به محلی برای نشست اعضا نیاز به مساعدت شهرداری داریم.

تحقق کارهای فرهنگی در سایه مشارکت اجتماعی

در ادامه حجت‌الاسلام سید حسن علوی امام جماعت مسجد صفا تاکید کرد: همه سرمایه های مادی و معنوی که در این کشور تولید می شود برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند و اهمیت کار فرهنگی اینجا معلوم می شود که اگر ظرفیت های معنوی و فرهنگی و تربیت انسانها نباشد تمام این سرمایه ها بجای پیشرفت، در سرازیری افول قرار می گیرند. شاخصه های وحدت، امام، رهبر، کتاب و مکان؛ معیارهای کار فرهنگی است و این کارهای فرهنگی به جز یک تلاش همگانی محقق نخواهد شد.

سپردن مدیریت خانه های فرهنگ به شاعران، نویسندگان و هنرمندان

سودابه امینی نخبه فرهنگی، شاعر و نویسنده هم در این نشست گفت: دغدغه بنده هنر، فرهنگ و تربیت به ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان است. شهرداری باید به ظرفیت فرهنگی خودش نگاهی داشته باشد. تاکنون شهرداری کمتر به این فکر کرده که مدیریت خانه های فرهنگ خودش را به شاعران نویسندگان و هنرمندان بسپارد تا بتوانیم سرمایه های فرهنگی را برای تربیت سرمایه های فرهنگی آینده به کار بگیریم.

آغاز گفتمان مثبت در حوزه ادبیات با وفاق در حوزه فرهنگ و ادبیات

عبدالجبار کاکایی شاعر در این مراسم با بیان اینکه تقلیل سطح گفتمان ایدئولوژیک انقلاب در سال‌های اخیر را شاهد هستیم، عنوان کرد: شیوه فعالیت های فرهنگی در سازمان فرهنگی شهرداری نیاز به اصلاح دارد تا وضعیت فرهنگ و هنر در منطقه ارتقا پیدا کند.

وی اضافه‌ کرد: منطقه بهار یکی از نقاط فرهنگی تهران است اما در آن نقطه جایی برای اجتماع و گفتگوی این افراد فرهنگی وجود ندارد. 

کاکایی ادامه داد: اگر آرامش و وفاق به حوزه فرهنگ و ادبیات برگردد و به همه سلیقه ها در آن توجه شود می تواند آغاز کننده‌ گفتمان مثبت در حوزه ادبیات باشد.

احداث سالن ورزشی در منطقه ۷

زهرا باقری نخبه ورزشی و کاپیتان تیم ملی جودوی ایران و اولین مدال آور بانوان در رشته کواش گفت: درخواست دارم در منطقه یک سالنی وجود داشته باشد تا ورزشکاران در آن به فعالیت بپردازند و رشته های رزمی به شهروندان آموزش داده شود.

ضرورت ایجاد سامانه متمرکز در حوزه فعالیت گروه های جهادی

جاوید پور از گروه‌ جهادی رضوان تاکید کرد: در بحث گروه‌های جهادی جای خالی سامانه متمرکز دیده می شود تا کمک‌هایی که به خانواده های نیازمند داده می شود توزیع عادلانه ای داشته باشد و شهرداری می تواند در این کار و ارتباط با خیرین و موسسه ها به ما کمک کند.

تقدیر از شهردار تهران برای ایجاد نظم در امور شهر

سرتیپ محمدرضا عزیزی معاون پشتیبانی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از شهردار تهران و زیرمجموعه های شهرداری به دلیل وجود و ایجاد نظم مناسب در امور شهر یادآور شد: در بخش اماکن ورزشی امکاناتی در خیابان دبستان داریم که می تواند به مردم این منطقه خدمت ارائه دهد، همچنین امکانات بیمارستان خانواده را برای خدمت به مردم داریم. تقاضا داریم مشکلاتی که درباره خانه های سازمانی است و دسترسی های آن بسته شده را حل و فصل کنید.

تبدیل خانه پرفسور گنجی به نخستین خانه جغرافی دانان در تهران

شهربانو موسوی از معتمدین محلی و رابط شورایاری با اشاره به اینکه دوشنبه های قرار خدمت به عنوان یک سنت حسنه در این دوره شکل گرفته که امیدواریم تداوم داشته باشد، بیان کرد: شورایاری یک نکته اساسی برای توانمندسازی و مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی با پشتوانه رای مردم است که متأسفانه این نهاد از بین رفت‌ و نمی توان چشم از خدمت ۳۵۰۰ شورایار بست؛ انتطار داریم با مساعدت و همفکری و همراهی شما این مشکل برطرف شود.

وی افزود: تقاضا داریم تدوین طرح جامع برای همه مناطق تهران با توجه به مشخصات هر منطقه در نظر گرفته شود؛  همچنین پروژه چهارباغ، می تواند در برطرف کردن فقر منطقه در بحث فضای سبز اثر داشته باشد. امیدواریم مشکل املاک فریز شده که در طرح مصلی هستند نیز حل شود.

موسوی پیشنهاد کرد که خانه پرفسور گنجی در ناحیه ۲ به نخستین خانه جغرافی دانان در تهران تبدیل شود.

نگهداشت زورخانه های تحت پوشش شهرداری توسط فدراسیون ورزش‌های زودخانه ای

در ادامه مهر علی باران چشمه رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در این نشست گفت: ورزشگاه شهید شیرودی فضای زیادی برای رشته های مختلف دارد اما بهره برداری مناسبی از آن صورت نمی گیرد و نیاز به عنایت ویژه دارد. همچنین زیباسازی خیابان های اطراف فدراسیون جانبازان و معلولان و ورزشگاه شیرودی از دیگر خواسته هاست.

وی اضافه کرد: در تهران زورخانه هایی داریم که بیش‌ از نیمی‌ از آنها متعلق به شهرداری است اما شرایط مناسبی برای فعالیت ندارند و نیاز به رسیدگی و مرمت دارند،  تقاضا داریم برخی از زورخانه ها که استفاده چندانی توسط شهرداری از آنها نمی شود در اختیار فدراسیون ورزش‌های زودخانه ای قرار دهید تا ما از آنها نگهداری و استفاده کنیم.

حمایت از دارالقرآن بیت الزهرا (س)

زهرا کریمی دانش آموز و حافظ کل قرآن کریم نیز یادآور شد: تقاضا داریم دارالقرآن  بیت الزهرا (س) در منطقه ۷  که در آن جلسات قرآنی برگزار می شود را حمایت کنید.

فرهنگ سازی و مناسب سازی برای حضور معلولان در جامعه

کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولین ایران هم در این دیدار بیان کرد: تقاضا داریم بسترهای لازم برای حضور معلولان که امید و شادی به جامعه‌ می دهند فراهم و مناسب سازی و دسترس پذیری و فرهنگ سازی برای این افراد انجام شود.

لزوم انعطاف بیشتر در تفاهم نامه های منعقده بین شهرداری و آموزش و پرورش

امینی رئیس آموزش و پرورش منطقه ۷ نیز یادآور شد: صیانت از جوانان و نوجوانان منطقه و تلاش برای جهاد تبیین را وظیفه خود می دانیم.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه هایی که بین شهرداری و آموزش و پرورش منعقد می‌شود نیاز به انعطاف بیشتری دارد تا سریعتر به اهداف مورد نظر برسیم، علاوه براین ساختمان‌های مدارس ما یا خانه مدرسه و یا فرسوده هستند که در معرض خطر هستند ، از آنجا که عرصه آنها مربوط به ما نیست اجازه نوسازی آن را نداریم.

حمایت و استفاده از طرح های نوجوانان و دانش آموزان

فاطمه رحمانی فعال فرهنگی، اجتماعی، علمی و  نایب رئیس اول مجلس دانش آموزی کشور بهبود فضای فرهنگی ورزشی، حمایت از طرح های نوجوانان و دانش آموزان و استفاده از آن در شهر و توجه به کانون های نوجوانان را از خواسته های خود عنوان کرد.

بهره مندی از تجربه و تخصص هنرمندان در حوزه زیباسازی شهر

عظیمی مدیر خانه هنرمندان پیشکسوت گفت: مشکلی که در بحث ساختمان خانه هنرمندان پیشکسوت داریم نیاز به تدبیر شهرداری دارد. می توانیم از این موسسه و خانه و از تجربه و تخصص این هنرمندان در موضوع زیباسازی شهر تهران استفاده کنیم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست هم اندیشی با معتمدین و موثرین و نخبگان منطقه ۷ اظهار کرد: در مجموعه شهر تهران سه موضوع شهر، شهروند و مدیریت شهری را داریم؛ گذشتگان ما در این حوزه زحمت کشیدند و سعی می کنیم کارهای خوب آنها را پیش ببریم و از کار نادرست آنها عبرت بگیریم و به آینده نگاه کنیم.

وی افزود: در شهر فاصله زیادی از هر جهت تا نقطه مطلوب داریم؛ مثلا در منطقه ۷ می بینیم سرانه ها برای زیست مطلوب کم است، منطقه از فرسودگی و سرانه پایین فضای سبز رنج می برد و مشکلات متعددی در منطقه وجود دارد از جمله اینکه زیرساخت های شهری مانند مترو در منطقه کامل نیست و خط ۶ مترو منقطع است‌ که این موضوعات و انعکاس آن  خاطر شهروندان را آزرده می کند.

در سال‌های اخیر پروژه های شهر خوابیده بود

زاکانی با بیان اینکه شهروندان نیازهای متنوعی دارند که از بخش زیادی از آنها پاسخ معتبر نگرفتند و باید با مشارکت شهروندان و بر محور نخبگان بار شهر را برداریم، ادامه داد: مدیریت شهری نیز باید از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و با رشد و پیشرفت در نقطه مناسبی قرار گیرد. یک سال و ۲ ماه و ۵ روز است که در خدمت مردم هستیم. در سال‌های اخیر به خاطر مسائل مختلف و البته کرونا آسیبی به مدیریت شهری خورده بود و به واسطه شرایط اعتباری پروژه های شهر خوابیده بود و پروژه کلانی در شهر شروع نشده بود.

تقریبا تمام کلان پروژه های شهر تهران شروع شده است

شهردار تهران با بیان اینکه مسیری را انتخاب کردیم که از طریق مشارکت با مردم کارها را پیش ببریم، اضافه کرد: تقریبا تمام کلان پروژه های شهر تهران از جمله بزرگراه ها و آزادراه ها و ۹۸ اصلاح  تقاطعی شروع شده است و تفاهمات با ارتش در ساصد، دوشان تپه و ۰۶ ظرفیت هایی است که در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی با اشاره به تحول چهارگانه در این مسیر بیان کرد: باید مدیریت شهری به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و باید نوع نگاه مان را در شهر تغییر و در کنار مسائل شهر به انسانها نیز توجه کنیم، موضوعی که برای شهر هویت ساز خواهد بود.

آماده سازی ۲۵۰۰ تخت برای معتادان متجاهر در دست اقدام

شهردار پایتخت ادامه داد:  ۲۱ هزار معتاد متجاهر در شهر وجود دارد که در این یک سال حدود ۵ هزار تخت برای این افراد آماده کردیم و ۲۵۰۰ تخت دیگر در دست آماده سازی است. از سخت ترین شرایط این افراد مانند زخم باز و معلول شروع کردیم و برای ما ارزش است که به آنها خدمت و آنها را به جامعه برگردانیم.

زاکانی عنوان کرد: امروز موضوع مسکن، مسأله حادی است و از سال گذشته اعلام کردیم که ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال را کارسازی می کنیم لذا از سال گذشته ۳۴۰ هزار واحد مسکن را تفاهم کردیم.

درباره تهیه خانه برای معلمان وظیفه و دغدغه داریم

شهردار تهران با بیان اینکه باید در کنار کالبد شهر به فرهنگ و تعلیم و تربیت توجه کنیم و در همین راستا با مجموعه های مختلف دولت قرارداد هایی امضا کردیم، یادآور شد:  مثلا درباره تهیه خانه برای معلمان وظیفه و دغدغه داریم؛ در بحث فرهنگ، زیر ساخت تعلیم و تربیت لوکوموتیو پیشران است و  هنر می تواند این اندیشه های فرهنگی را ماندگار کند.

وی با بیان اینکه تحول در مدیریت شهری و رشد ارائه خدمت در آن، تحول کالبدی و نوسازی شهر بر محور حمل  و نقل عمومی از دیگر محورها است، گفت: در خیابان شهید بهشتی ۲۸۰۰ قطعه مورد بازبینی قرار می گیرد و کل این خیابان تغییر ماهیت می دهد تا از این آشفتگی نجات یافته و محله پاکستان را نیز پس از سالها نجات دهیم و  بتوانیم تملکات را انجام و در این نقطه اجازه دهیم مردم پس از سالها  نفس بکشند.

تا دوماه آینده خط ۶ به هم پیوسته و ایستگاه های آن در سال آینده فعال می شود

زاکانی افزود: پروژه‌های منطقه که چندین سال خوابیده بود در این دوره فعال شده و تا دوماه آینده خط ۶ به هم پیوسته و ایستگاه های آن در سال آینده فعال می شود.

با خدمت به مردم و جهاد تبیین باید امید را در جامعه ایجاد کنیم

شهردار تهران با اشاره به اینکه شرایط این روزهای کشور گردنه ای دیگر از گردنه ها و سختی ها است که در این شرایط نیازمند مجاهدت هستیم، توضیح داد: اولین مجاهدت، نوکری و خدمت به مردم است؛  دومین کار، جهاد یادآوری و جهاد تببین و بازگویی و سازندگی در جهت پیشرفت و آبادانی شهر است؛ باید در جهت بازکردن افق های افتخار آفرین آینده حرکت کنیم تا امید را در جامعه ایجاد کنیم.

وی در ادامه درخصوص برخی از نظرات مطرح شده نخبگان و موثرین یادآور شد: توجه ویژه به دانشکده الهیات، حل مشکلات موسسه هنرمندان، توجه به حوزه ادبیات و هنر، تحویل زورخانه های شهرداری برای استفاده مناسب، ساخت مجموعه های ورزشی، توجه به خانه قرآن‌ در سرای محلات و کمک به مجوز ساخت مدارس از مواردی است که پیگیری می شود، همچنین درباره نهاد شورایاری نیز باید اعلام کنم که فعالیت این نهاد را دیوان عدالت منع کرده اما ما قالب جدیدی را دنبال می کنیم که بخش عمده ای از شورایاری‌ها وارد کار می شوند و آن قالب تحول نرم و ایجاد زمینه مشارکت مردم بر محور نخبگان در اداره شهر است. 

زاکانی با بیان اینکه شهر ما مناسب استفاده معلولین نیست، افزود: سعی می کنیم از همه کارهای مناسب سازی شده خروجی بگیریم و در پروژه ها نیز موضوع مناسب سازی دنبال می شود. درباره مناسب سازی معابر و فضاها نیز تلاش می کنیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط