1401/08/18-11:15
زاکانی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:

تهران برهم انباشتگی مشکلات دارد اما بن‌بست ندارد/ در جنگ رسانه‌ای دست برتر را نداریم

تهران برهم انباشتگی مشکلات دارد اما بن‌بست ندارد/ در جنگ رسانه‌ای دست برتر را نداریم

زاکانی با بیان اینکه بسیاری از اندیشمندان جهان معتقدند آمریکا در حال افول است و دیگر در نظام جهانی هژمونی ندارد، گفت: این کشور در بعد اجتماعی و اقتصادی دچار مشکلات است. از بعد قدرت نرم هم شعارهای او دیگر دلدادگی در جهان ایجاد نمی کند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در همایش "افول آمریکا" که در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، گفت: صحبت ما درباره کشوری است که ابرقدرت اطلاق می شد اما اینکه امروز همچنان بتوان عنوان ابرقدرت را برای او اطلاق کرد یا خیر، علاقه نداریم پیشگویی کنیم و می خواهیم بر پایه یک استدلال نظرات خود را مطرح کنیم. 

وی افزود: ۱۳ آبان گذشت و مردم در سراسر کشور از تهران تا اقصی نقاط کشور راهپیمایی بی نظیری را به نمایش گذاشتند که باید از ملت رشید، رهبر بزرگ و دانش‌آموزان و دانشجویانی که این حماسه را خلق کردند، تشکر کنم. 

شهردار تهران اضافه کرد: سعی می کنم با  منطقی برخاسته از نگاه گذشته استدلال کنم که آمریکا در حال فروپاشی است و امروز به در و دیوار می زند و به سراغ ما آمده و باید متوجه باشیم که ما در کدام نقطه تاریخی ایستادیم. 

اندیشمندان جهان معتقدند آمریکا دیگر در نظام جهانی هژمونی ندارد

زاکانی گفت: بسیاری از اندیشمندان جهان معتقدند آمریکا در حال افول است و دیگر در نظام جهانی هژمونی ندارد، در بعد اجتماعی و اقتصادی دچار مشکلات است و ۲.۸ تریلیون دلار کسری بودجه دارد. از بعد قدرت نرم هم شعارهای او دیگر دلدادگی در جهان ایجاد نمی کند.  

وی افزود: به ۶ دلیل معتقدم آمریکا با سرعت در سراشیبی سقوط قرار دارد و از یک قدرت جهانی به یک قدرت منطقه ای تبدیل و در منطقه خود نیز روی پای خود نخواهد ایستاد.

زاکانی در ادامه نوان کرد: آمریکا مثل یک سرطان در کل دنیا خودش را پهن کرده تا بتواند ارتزاق کند و از بعد علمی و تکنولوژی پیشتاز باشد، سلطنت کند و آنجا که لازم بود قوه نظامی خود را به میدان بیاورد اما دیگر آن تفوق و چیرگی را ندارد و آنچه که می خواهد را نمی تواند عمل کند. این اتفاق با شروع انقلاب اسلامی رقم خورده است؛ تلاش او در سال ۵۷ برای جلوگیری از پیروزی انقلاب و تلاش ۴۳ ساله برای مقابله با انقلاب نیز ناکام‌ مانده البته به ما در جنگ تحمیلی  و جنگ اقتصادی  آسیب زد، اما ناکام ماند. 

زاکانی یادآور شد: سال ۱۳۷۰ بوش پدر نظریه نظم نوین جهانی را اعلام کرد و سه ماه بعد از آن شوروی فروپاشید؛ همه نفس ها در سینه حبس شد که شوروی هم دیگر نیست که جلوی آمریکا بایستد ، سال ۱۳۸۰ بعد از حادثه برج های دوقلو ، بوش پسر بحث خاورمیانه بزرگ را مطرح  و به افغانستان و عراق حمله کرد و حتی نقشه چندپاره کردن عربستان مطرح شد اما باز هم نتوانستند کاری انجام دهند. 

وی ادامه داد: سال ۸۵ امریکا در کنار رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد و رایس بحث خاورمیانه جدید را مطرح کرد و مقصود خود را از این عنوان اینطور اعلام کرد که لبنان، سوریه، عراق و ایران باید آمریکایی شوند، اما بار دیگر شکست خورد. سال ۸۹ در سوریه نقطه ای گذاشتند که کل منطقه را به آتش بکشند و خودشان اعلام کردند که داعش را ایجاد کردند اما با داعش هم نتوانستند کاری از پیش ببرند.  

شهردار تهران با بیان اینکه همینطور که نگاه می کنید آمریکا در  ۴۳ سال گذشته تا امروز نتوانسته چیرگی و تفوق خود را به اطراف و پیرامون خود تحمیل کند؛ تصریح کرد: در سند ۲۰۲۲ آمریکا که چند روز پیش منتشر شد اعلام شد که ما با سه کشور طرف هستیم؛ نخست چین که رقیب ما است ، دوم روسیه که تهدید ما است و سوم ایران که نظریه بدیل نظام نوین را عرضه می کند و جایگزین و بدیل ما است.  

زاکانی با بیان این مطلب که در عراق و افعانستان و سوریه و لبنان و یمن اراده چه کسی پیش می رود، توضیح داد: در لبنان حزب الله نمایندگی تفکر انقلاب اسلامی و اسرائیل نماینده تفکر نظام سلطه جهانی است اما چه کسی توانست ارائه خود را تحمیل کند؟

وی ادامه داد: نکته اول این است که آمریکا در بحث اراده و تفوق و چیرگی شکست خورده است. نکته دوم اینکه شاید کسی این قابلیت تفوق را نداشت ممکن است یک منطق درست و نفود کلام و ایده برتر داشته باشد که چشم جهانیان را به خودش جلب کند؛ تمام ویژگی هایی که آمریکا با آن ده ها سال جهان را به دنبال خود کشاند امروز در درون خودش از بین رفته و در هیچ کجای جهان کسی به آن توجه نمی کند و امکان استمرار و دلربایی به وسیله آن را ندارد.  

شهردار تهران درباره دلیل سوم ادامه داد: ممکن است یک کشور قله ای را معلوم و در جهان خلق افتخار کند و چشم همه را به خود خیره کند به طوری که همه بگویند این الگوی ما است -کارل پوپر زمانی امریکا را بهشت و مصداق نظریه خود معرفی کرد- اما امروز این کشور سراسر تناقض است؛ الگویی را نمی تواند ارائه کند و انباشتی از تنفر را ایجاد کرده است و از نظر عملی نمی تواند الگو باشد. 

وی درباره دلیل دیگر افول آمریکا توضیح داد: ممکن است یک کشور به عنوان یک منجی معرفی شود و هر که به آن تکیه کند مطمئن باشد که تکیه گاهی ایمن دارد اما تمام تجربیات نشان می دهد که هیچ کس نمی تواند به آمریکا تکیه کند؛ آمریکا سال ۲۰۰۴ تضمین کرد که امنیت لیبی یا ما است اما امروز لیبی در چه وضعیتی است؛ در مقابل زمانی که سوریه عمده خاک خود را از دست می دهد به ایران تکیه می کند و امروز شرایط سوریه را می‌بینید. لبنان و عراق به انقلاب اسلامی تکیه می کنند و می گویند ما تا آخر پای شما می ایستیم و این مسأله در وابستگان به امریکا تزلزل ایجاد می کند.

زاکانی اضافه کرد: حتی ممکن بود زمانی آمریکا بتواند پیوستگی و وابستگی موثر ایجاد کند مثلا دلار از سال ۱۹۴۸ به بعد  در جهان نقش ایفا کرده و حیات اقتصادی جهان را تنطیم می کرد و آمریکا از این کار سود می برد اما امروز این مساله نیز از بین رفته است؛ امروز دیگر این وابستگی موثر وجود ندارد. 

طبق نظرسنجی یک موسسه آمریکایی، تنها ۲۵ درصد آمریکایی‌ها به دولت و کشورشان اعتماد دارند

شهردار تهران در توضیح نکته ششم با بیان اینکه ممکن بود امریکا خودش را تحمیل کند و یک قوه قاهره باشد و بتواند ماندگاری پیدا کند، امروز اما این تحمیل گری خود را نیز از دست داده، عنوان کرد:  امروز ظرف سه سال مردم آمریکا به این نتیجه می رسند که تنها ۴۰ درصدشان به ارتش آمریکا اعتماد دارند و ۶۰  درصدشان به آن بی اعتمادند. طبق نظر سنجی اخیر یکی از موسسات آمریکایی، تنها ۲۵ درصد آمریکایی‌ها به دولت و کشورشان اعتماد دارند. 

آمریکا می داند ایران تمام نقشه هایش را در جهان نقش بر آب می کند

وی با اشاره به اینکه امریکا مسیری را می رود که در حال انقراض است و نه می تواند از متحدانش دفاع کند و نه کسی به او اعتماد دارد، گفت: برای ما مهم این است که بدانیم در کدام نقطه تاریخ ایستاده ایم؛ امروز آنها به این نتیجه رسیدند که کانون اصلی مقابله با توفیق و چیرگی شان در جهان ایران است چرا که فکر و ایده و هواخواه در منطقه و در جهان دارد. آمریکا می داند ایران در نقطه ای ایستاده که تمام نقشه هایش را در جهان نقش بر آب کرده است. 

آمریکا به دنبال انقراض ایران است

زاکانی یادآور شد: آمریکا دنبال این است که ایران نباشد و به دنبال انقراض "ایران" است. بنابراین  نکته اول این است که در جهت نفی این تفکر بدیل، انقراض ایران را هدف گذاری کرده است. آنها با ایران قوی مخالفند و به دنبال شکاف قومیتی و تجزیه ایران هستند در حالی که اقوام ما گلهای رنگارنگی هستند که بوستان ما را تکمیل می کنند و این نقطه قوت ما است. آمریکا همچنین در حال اختلاف افکنی بین شیعه و سنی هستند اما ما در کنار هم با هر مذهبی زندگی می کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر نتوانند ایران را تجزیه کنند تلاش می کند ایران را عقب مانده نگه دارند تا ایران نتواند پیشرفت کند، افزود: اگر این کار را نیز نتوانند انجام دهند، به دنبال این هستند که حداقل نگذارند مردم طعم خدمت را بچشند و  اذیت و آزار اقتصادی شوند. به طوری که اگر جایی بنا است که رفع تحریم و گشایش اقتصادی صورت بگیرد اجازه ندهند. البته دلیل بخش عمده ای از مشکلات  از  بی کفایتی است و تحریم در آن سهم حداقلی دارد و رفع این بی کفایتی و مشکلاتی که برای ما به ارث گذاشته شده، زمان می برد. 

خواسته دشمن ایجاد جنگ داخلی در ایران است 

وی بیان کرد: نقشه و خواسته دشمن این است که ایران در یک جنگ داخلی درگیر شود.  این طرح اغتشاشات آنها فوق العاده طرح مهم و بزرگ و اثر بخشی بود اگر می توانستند آن را به نتیجه برسانند که البته نتوانستند. سال ۸۸ اعتراضات از جنس سیاسی و سال‌های  ۹۶ و  ۹۸ از جنس معیشتی و در ۱۴۰۱ جنس اعتراضات  اجتماعی شد که در پس این اعتراض باید پیوست معیشتی و اقتصادی و سیاسی پیدا می کرد تا مردم را در مقابل هم قرار می داد که باز هم نتوانستند و موفق نشدند؛ امروز دست ما دست برتر و آینده کشور پرامید است. 

زاکانی با بیان اینکه در شهر تهران بر هم انباشتگی مشکلات وجود دارد اما با این حال هیچ بن بستی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در این یک سال و دو ماه و ۶ روز که میراثی را تحویل گرفتیم سعی کردیم از کارهای خوب گذشته آن، پایه کارهای بهتر را ایجاد و از کارهای بد آن عبرت بگیریم. 

برای تامین بودجه یک سانت تراکم نفروختیم و یک گام خلاف برنداشتم

شهردار تهران اضافه‌ کرد: در ابتدای کار شهرداری را تنش مالی خارج کردیم و خروجی ۶ ماه آخر سال گذشته این شد که ۹۹ درصد بودجه نقد و غیر نقد خودمان را محقق کردیم و امسال ۳۰ تا ۴۰ درصد فراتر  از بودجه تعیین شده را مد نظر داریم، البته برای تامین بودجه یک سانت تراکم نفروختیم و یک گام خلاف برنداشتم چرا که شهر در درون خود در و جواهر دارد و می توان یک بازی برد برد را طراحی کرد و این مسأله را می توان به کل کشور تعمیم دهیم و ما روی دریایی از امکانات خوابیدیم. 

وی با بیان اینکه ۱۲۰۰ حساب را به یک خرانه واحد تبدیل و منابع خود را مدیریت کردیم، یادآور شد: امروز تمام کلان پروژه های تهران پس از چندین سال فعال شده و از مردادماه تا ۱۲ بهمن هر شنبه یک طرح در مقیاس شهر افتتاح می کنیم که یا شروع می شود یا خاتمه پیدا می کند و از۱۲ بهمن تا پایان سال هر روز افتتاح داریم؛ چند روز پیش نیز یک قرارداد عمرانی ۴۰ هزار میلیارد تومان بستیم.

زاکانی با اشاره به اینکه نیازمند جهادیم و شما به بهترین نحو می توانید این پرچم را به دست بگیرید؛  گفت: ما نیازمند جهاد تبیین، جهاد خدمت بی منت، جهاد پیشرفت و خلق افتخار هستیم و باید همدلی و انسجام داشته باشیم؛ توجه دشمن  به ایجاد تفرقه بین ما است و توجه ما باید به انسجام و اتحاد باشد. 

شهردار تهران در ادامه این ویژه برنامه پاسخگوی پرسش های برخی از دانشجویان شد و درباره ضرورت اطلاع رسانی اقدامات گفت: در جنگ رسانه باید بپذیریم که دست برتر را نداریم  و ما در شهرداری تا خردادماه بنای گفتن نداشتیم و فقط کار کردیم. بعد اعلام کردیم باید راجع به دستاوردهای خود حرف بزنیم. بنابراین هر هفته در شنبه موارد را ذکر و بیان می کنیم و معتقدیم که واقعا می توان کار کرد. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش شهرداری در تامین مسکن توضیح داد: برای تامین مسکن اعلام کردیم که ۱۸۰ هزار واحد مسکن در سال را کارسازی می کنیم و از قدرالسهم شهرداری، مسکن استیجاری و فروش متری خانه را راه می اندازیم؛ در منطقه ۴ و مناطق ۱۸ و ۱۹ و چند منطقه دیگر شهرک سازی را دنبال می کنیم و منطقه ۱۸ و ۱۹ در آینده دیگر مانند امروز نیستند و شهرک سازی های نوین در آن انجام می شود که می تواند خلق افتخار کند، البته اثر آن از یک سال و نیم دیگر که مسکن خروجی می دهد مشخص می شود. 

ایستگاه های خط ۶ تا دو ماه دیگر به هم وصل می شوند

زاکانی با بیان اینکه در مسأله مترو اولویت  تکمیل ۷ خط فعال است و در حال تلاش هستیم که ایستگاه های خط ۶ را به هم وصل کنیم و تا دو ماه دیگر به هم وصل می شوند، افزود: اگر این ۷ خط فعال تکمیل شود ۲۵۰۰ واگن لازم داریم و الان ۱۵۰۰ واگن داریم که حدود ۲۰۰ دستگاه از رده خارج شده و دو سوم آن نیز نیاز به اورهال دارد که البته اورهال ۷۰۰ واگن در دستورکار است. 

شهردار تهران اضافه کرد: تامین ۶۳۰ واگن برای واردات از چین در حال عملیاتی شدن است و از یک سال و  نیم دیگر وارد و عملیاتی می‌شود؛ برای ۴۲۰ واگن نیز از داخل در حال تلاش برای تامین هستیم؛ البته مترو تهران برای تکمیل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد.

وی درباره پرسشی در خصوص آماده سازی ایستگاه های تقاطعی بین خط ۲ و ۳ بیان کرد: در این باره، تمام خطوطی که بتوانند متصل شوند را دنبال می کنیم زیرا این اتصال مطلوبیت ایجاد می کند و جزو اولویت های جدی ما است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط