1401/08/22-13:47
زاکانی در صحن شورا:

تفکر حاکم در دوره قبل مدیریت شهری منجر به اداره گران شهر شد/ نوشتن برنامه چهارم در کمتر از ۳ماه با تلاش ۲۰۰ صاحب‌نظر

تفکر حاکم در دوره قبل مدیریت شهری منجر به اداره گران شهر شد/ نوشتن برنامه چهارم در کمتر از ۳ماه با تلاش ۲۰۰ صاحب‌نظر

شهردار تهران گفت: دو نگاه در مجموعه مدیریت شهری به صورت کلان از گذشته تا حال رخ‌نمایی کرده است؛ یک نگاه برای گشایش مردم و نفع و عایدی آنان است و نگاه دیگر برای گران‌تر کردن اداره شهر بوده است که شرایطی را فراهم کرد که امروز ویرانی بازار ساخت و ساز و اجاره نشینی در کشور محصول آن نگاه است.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: از شورای شهر به واسطه دو مصوبه ای که با دغدغه‌ تصویب کرد، تشکر می کنم؛ زیرا که موضوع تخفیفات عوارض، ایجاد گشایش برای زندگی مردم و ایجاد زمینه رونق در ساخت و توسعه و آبادانی این شهر از دغدغه های جدی شورای ششم است.

وی با بیان اینکه دو نگاه در مجموعه مدیریت شهری به صورت کلان از گذشته تا حال رخ نمایی کرده است، افزود: یک نگاه برای گشایش مردم و نفع و عایدی آنان است و نگاه دیگر برای گران تر کردن اداره شهر است که شرایطی را فراهم کرد که امروز ویرانی بازار ساخت و ساز و اجاره نشینی در کشور محصول آن نگاه است.

زاکانی ادامه داد: از این رو توجه شورا نسبت به ارائه تخفیفات و گشایش کار مردم به صورت نقد و اقساط بدون افزایش میزان آن- پرداخت عوارض در طول ۲۴ تا ۳۶ ماه تقسیط شده- حکایت از این دارد که دغدغه شورا و شهرداری دغدغه مردم است. به طوری که مدیریت شهری توجه دارد شهر را به سمت ارزانی، گشایش و ایجاد زمینه زندگی آرام و با آسایش و همراه با رشد مادی و معنوی سوق دهد.

برنامه چهارم توسعه تفاوت‌های جدی با برنامه‌های قبل دارد

شهردار تهران اضافه کرد: ما مفتخریم که امروز برنامه چهارم توسعه و آبادانی شهر را تقدیم شورا می کنیم. حدود دو ماه و نیم قبل بود که شورا ۳۴ سیاست را ابلاغ کرد که مبتنی بر این سیاست‌ها برنامه چهارم توسعه شهر تنظیم شود؛ در گذشته نیز زحماتی کشیده شده بود و برنامه سوم و ماقبل آن تنطیم شده بود اما این برنامه تفاوت های جدی با برنامه های قبل دارد.

نوشتن برنامه چهارم در کمتر از ۳ماه با تلاش ۲۰۰ صاحب‌نظر

وی درباره این تفاوت ها یادآور شد: اولین تفاوت برنامه قبل با این برنامه این است که برنامه قبل  طی دو سال و نیم نوشته شد اما این برنامه طی کمتر از سه ماه تنظیم شد اما با تلاش بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران و خبرگان درون شهرداری به علاوه افرادی از اساتید علمی خارج از شهرداری.

زاکانی عنوان کرد: بر اساس سیاست‌های شورا، این برنامه دارای ۶۰ ماده و ۲۶۱ حکم است که امروز تقدیم شد البته پیام دیگر این برنامه این بود که اگر تنظیم برنامه قبلی دو سال و نیم طول کشید برنامه جدید در اثنا  آشوب و آشوبگری در شهر تنطیم شد تا تاکید کنیم این آشوب ها ما را از برنامه‌ریزی برای کار و تلاش برای آبادانی شهرمان غافل نکرده است.

شهردار تهران بیان کرد: در قریب ۵۰‌ روز گذشته با یک سطح بالایی از تنش و تکانه ای مواجه بودیم. در یک جنگ شناختی و ترکییی با آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل و حکومت کودک کش آل سعود بودیم و آنها تلاش کردند این جنگ را به نظام اسلامی تحمیل کنند اما بار دیگر ملت رشید ایران موفق شدند که در تبعیت از رهبری همه دشمنان را نا امید کرده و با فداکاری نیروهای انتظامی، بسیج و مردم افتخاراتی خلق شد و ما فوق همه آنها در روز جهانی مبارزه با استکبار مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی زده و افتخار دیگری خلق شد.

دشمنان از هیچ تلاشی برای ایجاد جنگ داخلی و شکاف قومی و مذهبی پرهیز نکردند

وی خاطرنشان کرد:  یکی از جنایت های این دوره آشوب و روزهای اخیر،  موضوع شهادت شهدای شاهچراغ و اهانت به حریم اهل بیت بود. آنها از هیچ تلاشی برای ایجاد جنگ داخلی و شکاف قومی و مذهبی پرهیز نکردند اما نتیجه این کارها و جنایت ها تجلی وحدت،  عظمت و بزرگی بود. همچنین در شورا و شهرداری تلاش کردیم که گام‌های استواری که جریان مقاومت تحت علمداری علمدار شهدای انقلاب شهید سلیمانی، در منطقه و جهان برداشته؛ با فداکاری و خدمت به مردم برداریم.

زاکانی ادامه داد: دشمن تلاش بی وقفه کرد که صورت شهر تغییر کند تا آنچه که از شهر به عنوان ویرانه طلب می کنند نمایان شود، اما در کنار تلاش مردم و همت بسیجیان، گامهایی در مدیریت شهری برداشته شد که صورت شهر علیرغم ددمنشی ها و جنایت پیشگی ها که حتی به  پاکبانان و آتش نشان ما هم رحم نکردند،  روال عادی خود را داشته باشد  و گام‌های دیگر نیز مستحکم تر از گذشته در جهت خدمت به مردم برداشته خواهد شد.

شهردار تهران اضافه کرد: در برنامه چهارم که با ابلاغ وزارت کشور تطبیق با دوره مدیریتی شورا دارد، از آسیب های گذشته درس گرفته شد به طوری که با دوره چهار ساله شورا تطبیق داشته باشد تا هم افق و چارچوب و مسیر درست تحقق و امکان میزان تحقق یافتگی را معلوم کند.

توجه به اسناد بالادستی، بیانیه گام دوم، برنامه جامع و سیاست‌های ابلاغی شورا

وی بیان کرد: در این برنامه سعی شده که به اسناد بالادستی، بیانیه گام دوم، چارچوب های برنامه جامع و سیاست های ابلاغی شورا و چارچوب ها و مبانی که بر اساس آن مدل منطقی و مفهومی برخاسته از پایه یک حرکت درست را داشته باشد دقت شود و در قالب یک نقش نما و چارچوب، ابتدا نوع نگاهمان را به انسان بیان کردیم و بعد از آن باورها و ارزش های خود را ذکر کردیم. 

زاکانی با بیان اینکه مبتنی بر نوع نگاه و انسان شناسی که مکتب اسلام به ما آموخته توجه ما به ۵ ارزش کلیدی کشور و باورهای آن معطوف شد، گفت: بر این اساس ۱۲ رویکرد را استخراج کردیم و تمام گام‌های ما با رویکردهای ما تطبیق دارد و پیرو آن ۴ تحول را در دستور کار گذاشتیم؛ نخست تحول درون زا برای ایجاد مدیریت شهری الگو که علی القاعده معاونت ها و عناصر آن مشخص شد که ابر پروژه آن این شد که در این تحول مسیر ارتقای مدیریت شهری از یک نهاد خدماتی یه یک نهاد خدمتگزار اجتماعی را شاهد باشیم. به طوری که تمام اصلاحاتی که ضرورت دارد در مدیریت شهری صورت بگیرد، در ذیل آن ابرپروژه که ۸ کلان پروژه را شامل می شود، داشته باشیم. پس از آن خردپروژه های خودمان را هم داریم.

وی افزود: در تحول کالبدی شهر توجه به این بود که شهر ما به یک شهر الگو تبدیل شود و ابتدا مدیریت شهری الگو را هدف گذاری کردیم تا تجلی آن در شهر تحول کالبدی باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه ما مدیریت شهری الگو را مورد توجه قرار داده ایم، گفت: در تحول کالبدی ابر پروژه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی است. از آنجایی که شهر از آلودگی هوا، بی هویتی معماری، ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و بد مسکنی آسیب می بیند، ما ابر پروژه را اینگونه تعریف کردیم. توجه ما به این است که ابعاد و ظرایف مشکلات را با ۱۰ کلان پروژه دنبال کنیم و البته پروژه های خرد را نیز در نظر داشته باشیم. به طوری که مجموعه های ما و تمام عناصر و اجزاء در این چارچوب گنجانده شده اند.

اختلاف ماهوی این برنامه با برنامه‌های قبل توجه جدی به تحول کامل شهر است

وی تحول سوم را تحول روحی و نرم شهر عنوان کرد و افزود: شاید اختلاف ماهوی مسیری که در آن حرکت می کنیم با مسیر گذشته این است که توجه جدی به تحول کامل شهر داشته ایم. هدف تغییر سبک زندگی و تطبیق او با سبک زندگی ایرانی- اسلامی است که در این حوزه ابر پروژه مشارکت شهروندان با محوریت نخبگان برای مدیریت شهر است. مقدمه این اقدام افزایش سرمایه های اجتماعی برای اعتماد مردم به مدیریت شهری است که جز با خدمت بی منت و نوکری مردم حاصل نخواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه شورای ششم و مدیریت شهری برگرفته از آن به این مسیر افتخار می کند، یادآور شد: با افزایش اعتماد، مشارکت انجام می شود و با مشارکت آنها، پیشرفت و آبادانی مادی و معنوی حاصل خواهد شد که در این مسیر نیز ۱۰ کلان پروژه تعریف شده است.

وی ادامه داد: چهارمین تحول فناورانه است و در این تحول انتظار شهر هوشمند را داریم. ابر پروژه این بخش در واقع پیشرفت شهر و آبادانی آن و همچنین سازوکار ارتقاء شهر بر مدار نیاز شهروندان و تکیه بر نوآوری است. به همین دلیل مقدمه شکل گیری سازمان فناوری های نوین و ارتقاء سازمان فناوری اطلاعات رقم خورد.

کاهش احکام نسبت به برنامه سوم به دلیل برنامه محوری و عملیاتی‌شدن موضوعات

شهردار تهران با بیان اینکه در این برنامه ۶ محور اجتماعی و فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران، شهرسازی و معماری و توسعه مدیریت و هوشمند سازی را در دستور کار قرار داده ایم، خاطرنشان کرد: بیشترین موضع در بخش هوشمندسازی بود تا بتوانیم خدمت شایسته ای را مبتنی بر نیاز آنها ارائه دهیم؛ لذا احکام کمتر شد و از ۳۷۸ حکم برنامه سوم، ۲۶۱ حکم در برنامه چهارم هدفگذاری شده است و علت این بود که برنامه محور بودن بر مدار مسائل و عملیاتی شدن موضوعات را در دستور کار قرار دادیم.

وی اضافه کرد: در انتهای مجلد تحویل داده شده به شورا، شاخص ها را قرار دادیم که مورد ارزیابی قرار بگیرد. امیدواریم بتوانیم با اولویت هوشمندسازی، ساماندهی اجتماعی و دیگر موارد بتوانیم شرایط خوبی داشته باشیم. توجه به منابع و مصارف و دقت بر اینکه بتوانیم شرایط را طوری محاسبه کنیم که تا سال ۱۴۰۴ که برنامه خاتمه می یابد حداقل از ۱۶۷ همت بدون در نظر گرفتن نرخ تورم برای نوسازی و توسعه شهر بهره بگیریم و این غیر از اداره شهر و حقوق و دستمزد و نگهداشت شهر است.

زاکانی در ادامه یادآور شد: ما امروز در حرکتی که در استمرار سال قبل انجام شد، توانستیم با دقیق کردن سهم منابع به تحقق ۹۹ درصدی بودجه برسیم. البته عدد اولیه ۹۳ درصد بود و با بست تمام سرفصل ها به ۹۹ درصد رسید، باید بگوییم امسال در تحقق بودجه از سال قبل بسیار جلوتر هستیم و از بودجه مکلفی شورای شهر به لطف الهی عبور خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما تقریبا امروز تمام پروژه های عمرانی شهر را عملیاتی کرده ایم، گفت: غیر از پروژه شهید متوسلیان تمام طرح ها عملیاتی شده و تقاطع های اصلاحی، بزرگراه ها و آزادراه ها در حال ساخت است. پروژه هایی که در بودجه آمده بود عملیاتی شده و مقدمات بخش غربی طرح جاویدالاثر متوسلیان آماده شده که طرح بسیار مهمی است و در جهان نظیر ندارد و افتخار ملی محسوب می شود.

تلاش کردیم تعادل بین منابع و مصارف را ایجاد کنیم

شهردار تهران گفت: پروژه های جدیدی نیز در دستور کار است که مقدمات آن آماده خواهد شد تا برای بودجه سال ۱۴۰۲ تا دی ماه آماده شود. این برنامه و همچنین بودجه زحماتی را برای شورا ایجاد خواهد کرد. تلاش کردیم که حکم بدون مسئولیت پذیری را در برنامه جاری نکرده باشیم. تلاش شده همه چیز را به مدل مفهومی ارجاع دهیم و تعادل بین منابع و مصارف را ایجاد کنیم. امیدواریم بتوانیم بر مدار رشد و آبادانی شهر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه یک «شنبه» از شنبه های امید و افتخار تعطیل نشده است، خاطرنشان کرد: تلاش آنها معطوف بر این بود که شنبه ها را شنبه های سیاهی و اعتراض قرار دهند و ما دو ماه قبل از این آشوب، نام شنبه ها را شنبه امید و افتخار قرار دادیم. «افتخار» برای ۸۰ درصدی است که خاتمه پیدا می کند و «امید» برای ۲۰ درصد آغاز به کار است.

زاکانی همچنین تصریح کرد: امروز یک سال و دو ماه و ۱۱ روز است که در مدیریت شهری ذیل اعتماد اعضای شورا حرکت خود را دنبال می کنیم. اهمیت کار در این بود که با نگاه به آینده، گام های پیش رونده، خلاقیت و نو آوری و مدیریت جهادی، موانعی که مدیریت قبلی داشت، پشت سر گذاشته ایم. اگر در دوره قبل به هر دلیلی سه ماه از حقوق سال ۹۹ را با قرض از منابع خارج از شهرداری پرداخت کردند، اما در این دوره نه تنها نیازی در این مدت به هیچ منبعی پیدا نکردیم، بلکه منابع مافوق تصور در کنار خدمات درخور و شایسته قرار گرفت؛ لذا شنبه های امید و افتخار شنبه های لبخند بر لبان مردم است.

توجه مضاعف به نیاز کارکنان شهرداری

وی با اشاره به اجرای برنامه دوشنبه های خدمت و با بیان اینکه از این هفته توجه مضاعف و چندین باره به نیازهای پرسنل صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: بسته های خرسندساز رونمایی خواهد شد. امیدواریم به سمتی برویم که پرداختن به یک بخش ما را از دیگر بخش ها غافل نکند. ما به مردم مدیونیم لذا این حرکت ها صورت می گیرد تا بتوانیم گامی را در جهت مسیرهای پرافتخار برای آینده در جهت رفاه برداریم.

شهردار تهران در پایان با تأکید بر موفقیت سپاه پاسداران در توسعه راهبردی ساخت موشک ها، یادآور شد: امروز  شایستگی این افراد افتخار برای کشور به ارمغان آورده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط