1401/09/15-21:26
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران:

شهرداری تکالیف قانونی خود در حمایت از معلولان را اجرا کند

شهرداری تکالیف قانونی خود در حمایت از معلولان را اجرا کند

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از شهرداری تهران خواست که تکالیف قانونی خود در حمایت از معلولان باشد را اجرا کند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از ایسنا، سوده نجفی در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران به مناسبت روز معلول با بیان اینکه از سال ۱۹۹۲ سازمان ملل ۳ دسامبر را به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری کرده که هدف از این نامگذاری ترویج درک مسائل مربوط به معلولان و حمایت از کرامت، حقوق و رفاه آنها است، گفت: روز جهانی معلولان به دنبال آگاهی بخشی از دستاوردهای افراد معلول در جنبه‌های مختلف زندگی مثل سیاست، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ است.

وی با بیان اینکه شعار سال ۲۰۲۲ روز جهانی معلولان «راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر و نقش نوآوری در ایجاد جهانی در دسترس و برابر» است، شعار امسال روز جهانی معلولان که بر نوآوری تأکید دارد، شامل نوآوری برای توسعه فراگیر اشتغال معلولان ، نوآوری برای توسعه فراگیر در کاهش نابرابری معلولیت و نوآوری برای توسعه فراگیر معلولیت است، ادامه داد: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، به اختلال یا ناتوانی فرد که او را از انجام نقش طبیعی باز میدارد، معلول گفته می‌شود.

عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند که این آمار در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر می‌باشد، افزود: بر اساس برخی گزارش‌ها و آمارهای ارائه شده ۸۰ درصد معلولان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: در ایران نیز حدود یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۸۰۵ معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که بر اساس آخرین آمارها و سرشماریها، جمعیت معلولان در تهران بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون نفر است.

نجفی با بیان اینکه متاسفانه آن طور که شایسته است به رفع نیازها و برطرف کردن مشکلات معلولان پرداخته نشده است، عنوان کرد: یکی از بدیهی ترین حقوق معلولین که منطبق بر حقوق شهروندی است و باید بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان انجام شود، مناسب سازی معابر شهری است.

وی عنوان کرد: با توجه به حدود ۹۰۰ هزار معلول در شهر تهران باید ۱۲هزار کیلومتر پیاده رو مناسب سازی شود؛ اما بر اساس گزارشی که از ستاد مناسب سازی فضاهای شهری دریافت کرده ام، تنها ۲.۳ درصد از معابر شهر تهران یعنی ۲۲۸ کیلومتر معبر اصلی و فرعی برای معلولین مناسب سازی شده است و ۱۴.۵ درصد معابر شهر تهران که تقریبا ۱۴۳۷ کیلومتر معبر فرعی و اصلی می باشد فاقد مناسب سازی است.

عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه آمار ارائه شده فقط مربوط به مناسب سازی معابر شهر برای استفاده معلولان است و نشان می‌دهد مدیریت شهری از ابتدا تا کنون کمترین توجه را برای مناسب سازی داشتند، ادامه داد: شاید تحقق دیگر مطالبات معلولان همچون اشتغال و کاهش نابرابری اجتماعی - فرهنگی از عهده مدیریت شهری خارج باشد و نیازمند توجه کلان در نظام اجرایی کشور باشد؛ اما مناسب سازی معابر شهر و الزام ساختمان های مسکونی، تجاری، فرهنگی، اداری و ورزشی در حال ساخت به نیازهای این قشر از جامعه کمترین کاری است که شورای شهر و شهرداری می‌تواند انجام دهد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه آنچه که به عنوان مناسب سازی ساختمان ها در نظر گرفته شده است به بالابر خلاصه شده که برخی از افراد بالابری موقت جلوی در جانمایی می‌کنند و همان بالابر را بعد از گرفتن پایان کار و مجوز ساختمانی، حذف و پله‌های فراوان نصب می‌کنند، تاکید کرد: ضرورت دارد کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و همچنین معاونت مربوطه در شهرداری به این موضوع توجه داشته باشند و حدالامکان در مناسب سازی معابر تنها به این آیتم اکتفا نکنند.

نجفی خاطرنشان کرد: شهر تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس دچار مشکل است و با کمبود اتوبوس و واگن برای شهروندان غیرمعلول روبه رو است و بخش عمده‌ای از ترافیک موجود در سطح شهر نیز مربوط به این کمبودها می‌باشد. اما استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس یکی دیگر از نیازهای معلولان است که باید توجه شود و بنده بر خودم لازم می‌دانم مطالبات آنها را در پارلمان شهری مطرح کنم. قطعا عمل به این مطالبات در حوزه اختیارات شورای شهر نمی‌باشد و باید شهرداری به آن عمل کند.

وی با بیان اینکه تقریبا از ایستگاه‌های اتوبوس سطح شهر و به ویژه اتوبوس‌ها هیچ کدام برای استفاده از معلولین مناسب سازی نشده‌اند، گفت: ارزیابی مناسب سازی ایستگاه‌های متروی دارای اولویت نشان می‌دهد که ۲۰۶ آسانسور و ۲۰۶ ویلچربر یا همان پله نما در ایستگاههای متروی شهر تهران مورد نیاز است که در تعدادی از ایستگاه‌ها دارای نقص فنی و به صورت مکرر خاموش است و باید شهروندان از پله استفاده کنند.

عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان، وظایف شهرداری‌ها مشخص و به صراحت بیان شده است، ادامه داد: از شهردار تهران می‌خواهم به جد نسبت به وظایف خود در مواد ۴-۵-۸-۱۵ و ۲۰ قانون حمایت از حقوق معلولان پیگیریهای لازم را انجام دهد.

معلولان به قانون و وعده وعید نیاز ندارند و عمل می‌خواهند

نجفی عنوان کرد: آنچه در خصوص معلولان به وضوح قابل مشاهده است عدم عمل به قانون می‌باشد. قانونگذار برای این قشر از جامعه، حقوقی همچون اشتغال، مسکن و مناسب سازی وضع کرده است اما اجرا نمی‌شود و گویا استنکاف از قوانین به یک باب در مدیریت اجرایی کشور تبدیل شده است. آن از قانون هوای پاک که بارش باران به دادمان رسید و بعد از روزها تنفس هوای آلوده، چند روزی نجاتمان داد و این هم از قانون حمایت از حقوق معلولان!

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با بیان‌ اینکه امیدواریم دستگاههای مسئول در خصوص حمایت از حقوق معلولان به وظایف قانونی خود عمل کنند، تصریح کرد: معلولان به قانون و وعده و وعید نیاز ندارند بلکه عمل می‌خواهند. ان‌شاءالله شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری در دور ششم بتواند، در راستای وظایف و مسئولیت‌های خود نسبت به معلولان اقدامات عملی قابل مشاهده در سطح شهر انجام دهد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط