1400/06/31-12:25
مدیرعامل شرکت خاکریزآب خبر داد؛

تکمیل ۷ کیلومتر از شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی بزرگراه فتح و آزادگان

تکمیل ۷ کیلومتر از شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی بزرگراه فتح و آزادگان

به گفته مدیرعامل شرکت خاکریزآب؛ درحال حاضر ۷ کیلومتر از شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی بزرگراه فتح حدفاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار گل‌ها با استفاده از لوله بتنی (Pipe Jacking) در قطعات دو و سه آماده افتتاح است.

به گزارش شهردارآنلاین، حبیب پوش پارس، مدیرعامل شرکت خاکریزآب در گفت‌وگو با شهر، درباره پروژه‌های افتتاح شده این شرکت از سال ۱۳۹۹ تا نیمه نخست ۱۴۰۰، توضیح داد: سال گذشته قطعه یک پروژه آزادگان به طول ۲ هزار و ۳۰۰ متر افتتاح شد. پروژه جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده بزرگراه آزادگان از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است. تکمیل قطعه یک این پروژه نقش مهمی در رفع آبگرفتگی بزرگراه آزادگان و معابر محدوده منطقه ۱۸ دارد.

او در ادامه اضافه کرد: پروژه جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده بزرگراه آزادگان شامل سه قطعه اجرایی و به طول کلی ۶ هزار و  ۸۹۴ متر، شامل دو بخش احداث کانال بتنی به طول ۳ هزار و  ۶۸۰ متر و اجرای تونل و لوله گذاری به طول ۳ هزار و ۲۱۴ متر است و با بهره برداری از آن، رواناب‌های این محدوده از شهر تهران به رودخانه کن منتقل خواهد شد.

پوش پارس درباره پروژه دیگری که سال گذشته به افتتاح رسید، توضیح داد: عملیات عمرانی و تجهیز کارگاه پروژه رفع آبگرفتگی و مدیریت سیلاب میدان آزادی به طول ۶۵۰ متر از سال ۱۳۹۷ آغاز شد. این پروژه به منظور جلوگیری از سیلاب‌های شدید و غیرقابل کنترل و وارد شدن خسارت‌های اساسی به زیرساخت‌ها و سازه‌های برج آزادی است.

به گفته مدیرعامل شرکت خاکریزآب؛ برهمین اساس عملیاتی کردن طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی و طرح ابلاغی توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، عملیات احداث شبکه مذکور به صورت لوله گذاری و لوله رانی با تکنولوژی pipe jacking به قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ میلی متر در عمق ۹ تا ۱۳ متری از بزرگراه جناح تا حاشیه میدان آزادی در دستور کار شرکت خاکریزآب قرار گرفت.

او ضمن اشاره به افتتاح پروژه رفع گلوگاه سیلابی بهسازی روخانه کن در تقاطع با بزرگراه شهید فهمیده در سال گذشته، گفت: وجود گلوگاه‌های سیلابی موضعی مانند پل اتوبان تهران کرج، با عبور از روی این رودخانه‌ها است که این تنگ شدگی‌های موضعی و تغییرات انجام شده در بستر رودخانه موجب افزایش سرعت جریان، فرسایش و تخریب کف به ویژه در پایین دست پل‌ها شده است. اجرای این طرح در محدوده اتوبان تهران کرج در مرز مناطق ۵ و ۲۱ بر اساس طرح ابلاغی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در دستورکار شرکت خاکریزآب قرار گرفته است.

پوش پارس درباره نخستین شبکه هوشمند پایش و مانیتورینگ شبکه روان‌آب‌های تهران، بیان کرد: سال گذشته تجهیزات فاز یک شبکه‌ای تحت عنوان هوشمند پایش و مانیتورینگ بارش و روان‌آب شهر تهران به طور کامل نصب شد.

او ضمن اعلام افتتاحیه یک پروژه دیگر در ماه‌های آینده، گفت: درحال حاضر حدود ۷ کیلومتر از شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی بزرگراه فتح حد فاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار گل‌ها با استفاده از لوله بتنی (Pipe Jacking) در قطعات دو و سه آماده افتتاح است. این پروژه تکمیل شده و درحال حاضر به بهره برداری رسیده اما افتتاحیه آن هنوز صورت نگرفته و به زودی مراسم آن برگزار خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت خاکریزآب؛ احداث مجرای بزرگراه فتح (حدفاصل بزرگراه آزادگان تا بلوار گل‌ها) و تأسیسات وابسته آن،‌ با هدف هدایت ایمن سیلاب ۵۰ ساله حوضچه‌های بالادست به تخلیه‌گاه (کانال موجود در بزرگراه فتح و نهایتاً رودخانه کن) مد نظر قرار گرفته است.

پوش در ادامه درباره پروژه دیگر بیان کرد: یکی از اتفاقات مهم این است که از شهریور ۱۳۹۸ پروژه‌ای تحت عنوان احداث بزرگترین تونل مدیریت سیلاب در غرب تهران که با دستگاه حفار TBM حفاری می‌شود که ۴ هزار و ۲۰۰ متر طول و ۴/۳ متر قطر آن است. حدود سه کیلومتر از این تونل ساخته شده و باقی آن تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خاکریزآب درباره وضعیت فعلی شبکه اصلی آب‌های سطحی شهر تهران، بیان کرد: درحال حاضر ۵۳۰ کیلومتر شبکه اصلی وجود دارد و طبق برنامه پنج ساله سوم این عدد باید به ۷۰۰ کیلومتر برسد. در سال ۱۳۹۹ باید ۶/۵ کیلومتر ساخته میشد که شهردای بیش از این عدد ساخت. امسال نیز باید ۸ کیلومتر ساخته شود که درحال حاضر همان ۸ کیلومتر در نیمه نخست سال تکمیل و آماده بهره برداری است. درحال حاضر شرکت خاکریزآب پیشرو در برنامه پنج ساله سوم است. این ۷۰۰ کیلومتر باید طی ۲۰ سال آینده تکمیل شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط