1401/09/30-13:24
در اولین سالگرد ثبت جهانی یلدا به نام ایران در منطقه ۱۲ برگزار شد؛

دورهمی مدیران موزه‌ها و فعالین حوزه گردشگری قلب طهران

دورهمی مدیران موزه‌ها و فعالین حوزه گردشگری قلب طهران

شهردار منطقه ۱۲ از برپایی دورهمی مدیران موزه‌ها و فعالین حوزه گردشگری قلب طهران با عنوان «پاییزبرگ یلدایی» در این منطقه خبر داد.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، امیر یزدی، شهردار منطقه گفت: در اولین سالگرد ثبت جهانی یلدا به نام کشور عزیزمان ایران، دورهمی مدیران موزه‌ها و فعالین حوزه گردشگری قلب طهران با نام «پاییزبرگ یلدایی» در سالن فارابی موزه آبگینه به اجرا درآمد.

وی افزود: این مراسم با حضور بزرگان عرصه تهران‌شناسی و گردشگری، بعد از ظهر دیروز، سه‌شنبه، ۲۹ آذرماه و در آستانه شب باستانی یلدا برگزار شد و در آن به جز سخنرانی در مورد آیین و رسوم باستانی ایران، اجرای برنامه‌هایی نظیر شاهنامه‌خوانی و... صورت گرفت.

بر اساس این گزارش از جمله مهمانان ویژه این برنامه، امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، نصرالله حدادی، تهران‌شناس و تاریخ‌پژوه، سیدامیرحسین ساداتی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۲ و... بودند و شاهنامه‌خوانی این مراسم را سیمین مهر انجام داد.

شب یلدا (چله) به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس ایران مشترک با افغانستان، سال گذشته در هفدهمین نشست کمیته بین‌دولت‌ها برای پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری ایسنا، ایران، پرونده یلدا را از سال ۱۳۹۳ در یونسکو به اشتراک گذاشته بود تا به عنوان میراث ناملموس چندملیتی ثبت شود و سرانجام کشور ما این پرونده را در اشتراک با افغانستان به یونسکو ارائه کرد؛ همچنین آیین شب یلدا، ۲۹ آذرماه ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

طبق همین گزارش، پیش از آن نیز مهارت سنتی قالی‌بافی در کاشان، ردیف‌ موسیقی ایرانی، تعزیه، موسیقی بخشی‌های خراسان، نقالی و داستان‌سرایی نمایشی در ایران، نوروز، هنر ساختن و نواختن کمانچه، آیین‌های پهلوانی یا زورخانه‌ای، مهارت ساخت و نواختن دوتار، دانش ساخت لنج، فرهنگ پخت و تقسیم نان لواش، قالی‌شویان، مهارت‌های سنتی قالی بافی در فارس، چوگان، نگارگری ایرانی، آیین زیارت کلیسای تادئوس و برنامه ملی پاسداری از هنر خوشنویسی به نام ایران یا مشترک با کشورهای دیگر در یونسکو ثبت شده است./خبر طهرون

نظرات

captcha

اخبار مرتبط